Annonce
Aarhus

Ny rutebilstation - en drøm i mere end 15 år

Planen om byudvikling fra banegården og ned til den nuværende rutebilstation er sat helt i stå af regeringens togfond, fordi Aarhus H skal ombygges til elektriske køreledninger om 6-10 år.

Endnu engang støder en flytning af rutebilstationen på problemer. Det går også ud over visionen om byudvikling og bedre forhold for pendlerne.

Rutebilstationen er byens smertensbarn. Drømmen om at flytte den er gammel. Men efter mere end 15 års forsøg stadig ikke lykkedes. Og nu skubber teknikaliteter om den nye togfond en flytning yderligere mindst to-tre år ud i fremtiden, som det fremgår af forsiden af avisen.

Annonce
Planen om byudvikling fra banegården og ned til den nuværende rutebilstation er sat helt i stå af regeringens togfond, fordi Aarhus H skal ombygges til elektriske køreldninger om 6-10 år.

I 1999 var man ellers sikker. Endelig kunne rutebilstationen i Aarhus flyttes op ved siden af banegården. Den socialdemokratiske trafikminister Sonja Mikkelsen lovede seks mio. kr. statsstøtte til flytningen. Men projektet trak ud på grund af tekniske og økonomiske afklaringer.

Byplanen er bl.a. at udvide Bruuns Galleri med 10.000 kvadratmeter oven på en rutebilstation i Ny Banegårdsgade.

I 2002 var tiden forpasset. En ny trafikminister, den konservative Flemming Hansen, løb fra løftet og fjernede med et pennestrøg løftet om statsstøtte fra finansloven. Til stor fortrydelse for sine lokale partifæller i Aarhus.

Det er på arealet her, at kommunen gerne vil flytte rutebilstationen op til. Arkivfoto: Martin Ballund.

Siden har det været op ad bakke for den helt åbenlyse plan, at flytte rutebilstationen op ved siden ad banegården, så passagerene kan få en let omstigning med håb om, at endnu flere vil bruge den kollektive trafik.

Ny plan i 2012

Derfor var der også brede smil og glæde, da Aarhus Kommune, DSB og Steen og Strøm Danmark A/S, der driver Bruuns Galleri, i marts 2012 kunne præsentere en helt ny og stor udviklingsplan for området mellem rutebilstationen og banegården.

Med titlen »Perlekæden« skulle rutebilstationen flyttes til et dæk ved siden af banegården og posthuset, mens den gamle rutebilstation skulle udvikles som ny bydel med boliger, erhverv og butikker. Ned ad Ny Banegårdsgade skulle der også opføres nye huse som på en perlekæde, der knyttede byen bedre sammen og pegede ned mod havnen, som en ny færdselsåre for fodgængere mod det nye hovedbibliotek Dokk1 og en ny havneplads. Samtidig skulle Bruuns Galleri udvides med 10.000 kvadratmeter ovenover den nye rutebilstation.

Den samlede helhedsplan består af en bydel på 70.000 kvadratmeter. Af disse forventes op til 15.000 kvadratmeter at gå til detailhandel.

Byggeriet fik et stød

Men byggeriet fik et stød, da planerne om at elektrificere jernbanenettet kom frem. Banegården er for lav til elektriske køreledninger. Nu oplyser Banedanmark til Århus Stiftstidende, at man først om to-tre år kan levere en plan for, om skinnerne skal sænkes eller banegården løftes. Det sender en ny rutebilstation og hele byplanen til tælling.

»Hvis vi kan få alle brikker til at falde på plads, kan vi måske have et delresultat på VVM-undersøgelsen inden 2016, som peger på en løsning. Vi har bestemt ingen interesse i at forsinke noget,« siger områdechef Martin Munk Hansen, Banedanmark.

En VVM-horisont på to-tre år vil da også være en alvorlig situation for tidsplanen og det samlede perspektiv for byplanen, konstaterer Bente Lykke Sørensen, arealudviklingschef i Aarhus Kommune.

Samme niveau er afgørende

Ifølge hende er det afgørende, at højden på rutebilstationen er den samme som på banegården, så passagererne har en niveaufri adgang. Og den afklaring skal ligge nagelfast, inden man kan gå videre med projektet.

Administrerende direktør for DSB Ejendomsudvikling, Steen Ø. Schmidt, er også ærgerlig over forsinkelsen.

»Det er nyt for mig, at vi først får en VVM-undersøgelse i 2016, for da havde vi jo forestillet os at være rigtigt langt med projektet.«

Ifølge Steen Ø. Schmidt behøver man dog ikke vente med at flytte rutebilstationen, til pengene til ombygning af Aarhus H er frigjort først i 2020-24. Han forventer, at man med VVM-redegørelsen og den tekniske anbefaling i hånden kan regne den præcise kvote ud og dermed komme videre med at flytte rutebilstationen.

Det håber byens borgmester, Jacob Bundsgaard (S), også:

»Med al respekt for Banedanmark er afklaringen af ombygning af Aarhus H en beslutning, der skal træffes under alle omstændigheder, så jeg vil presse på, for om vi kan få en hurtigere afklaring. Det er uacceptabelt, hvis vi skal vente så længe med at komme videre med byudviklingen og en flytning af rutebilstationen,« siger borgmesteren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland For abonnenter

Tog på Odderbanen springer stationer over – og det bliver de ved med et stykke tid endnu

Annonce