Annonce
Aarhus

Ny skiltebommert: Nu kan du komme til Lysstrup Station

Hvorhen? Skilt viser vej mod Lysstrup St. Privatfoto
På et nyt vejskilt i Lystrup har der sneget sig et ekstra "s" ind. Skiltet viser derfor vej til Lysstrup St.

LYSTRUP: I juli blev der grinet og klukket i Brabrand og resten af Aarhus. Et dengang nyopsat vejskilt på J.P. Larsens Vej i Brabrand viste vej mod Branbrand Nord.

Det ekstra n var smuttet ind ved en fejl, og entreprenøren SafeRoad måtte i hast fabrikere et nyt og fejlfrit skilt.

Nu er den så gal i den nordlige del af Aarhus Kommune - nemlig i Lystrup. Eller hedder det Lysstrup?

I hvert fald viser et nyopsat skilt på hjørnet af Sønderskovvej og Bygaden retningen mod Lysstrup St.

Skiltet er afløser for det gamle skilt, der ved hjælp af et symbol viste vej til toget.

Men hvad er der gået galt denne gang? Vi har spurgt driftschef for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune Kim Gulvad Svendsen.

- Det skilt er ikke noget, vi er involveret i, kan han fortælle.

Selv om Aarhus Kommune ikke er ansvarlig for skiltet, er den alligevel gået i gang med at finde ud af, hvem der så har ansvaret.

- Der er tydeligvis en, der har haft en febrilsk adgang til s'et. Og det skal selvfølgelig rettes.

Annonce
Tidligere stod dette skilt på hjørnet af Sønderskovvej og Bygaden. Let aflæseligt og ingen fare for stavefejl. Foto: Google Maps

Skiltebommert arkiveret

Skiltebommerten fra Brabrand tidligere på sommeren er i øvrigt endt i et arkiv.

Da Branbrand var skiftet ud med Brabrand, kontaktede Kim Gulvad Svendsen nemlig Brabrand-Årslev Lokalhistoriske Arkiv for at høre, om arkivet var interesseret i skiltet med stavefejlen.

Det var arkivet, og derfor er vejskiltet mod Branbrand Nord kommet i gode hænder og dermed bevaret for eftertiden.

Hvem der er årsagen til den nye skiltebommert i Lystrup, lover vi at følge op på, og så må fremtiden vise, om skiltet, der viser vej til Lysstrup St., også ender med at komme i arkiv.

I juli 2019 var den gal i Brabrand. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce