Annonce
Østjylland

Ny skolemodel har kostet 19 mio. kr.

Linda Andrea (LA) rejstre kritiske spørgsmål ved den store investering, der sker i disse år i en ny pædagogisk metode i daginstitutioner og folkeskoler. Hun begrundede sine spørgsmål i byrådssalen. Foto: Bollerup

Det er svært at få et overblik over, hvad lærernes nye undervisningsform har kostet Skanderborg Kommune, mener Liberal Alliance, der nu har fået tallet frem under byrådets åbne spørgetid.

Skanderborg: Det har kostet Skanderborg Kommune 18,9 mio. kr. at købe og indkøre den pædagogiske model i folkeskolerne, der hedder synlig læring, og som er udviklet i Australien af John Hattie. Samt modellen 'at lære at lære' i daginstitutionerne.

Det oplyste borgmester Jørgen Gaarde (S) på byrådsmødet onsdag i et svar til Linda Andrea, der er spidskandidat for Liberal Alliance ved byrådsvalget i 2017. Hun har søgt aktindsigt og selv forsøgt at finde frem til, hvad det har kostet. Men hun konstaterer, at det er vanskeligt som borger at danne sig et overblik overudgifterne til projektet.

Hun undrer sig samtidig over, at der ikke er et klart kriterie for succes for de omfattende investeringer. Det eneste, hun har kunnet finde, er, at fagsekretariatet forventer en væsentlig øget opmærksomhed på og anvendelse af evidensbaseret viden på kommunens skoler. Det vil sige viden, der bygger på forskning og praktisk erfaring. Og så undrer hun sig.

- Ser byrådet slet ingen problemer i, at evalueringen af projekterne fuldstændig overlades til det private firma, som tjener penge på at sælge projekterne til kommunen, spørger hun.

3.125 kr. pr medarbejder

Svaret fik hun i byrådets åbne spørgetid ved byrådsmødet onsdag.

Borgmester Jørgen Gaarde (S) oplyste, at der i alt bruges 18,9 mio. kr. på at indføre 'synlig læring' i folkeskolerne og 'at lære at lære' i daginstitutionerne i årene 2014 til 2018, hvilket svarer til 3,78 mio. kr. om året. Hvis man omregner det pr. medarbejder, så svarer det årligt til 3.125 kr. pr. medarbejder.

Samtidig får kommunen et bidrag fra staten, så kommunens egen investering årligt er 14,1 mio. kr..

Og er det så en succes?

- Der har været en markant udvikling på alle fokusområder. Det viser de observationer, der er lavet ud fra en basislinie. Der er kommet en fælles forståelse blandt elever og lærere om den ny pædagogiske praksis, og den største effekt er elevernes evne til at arbejde med synlig læring, sagde Jørgen Gaarde.

- Men det handler om kulturforandring, og sådan noget tager tid. Men udviklingen har været større, end man kunne forvente på to år, sagde Jørgen Gaarde.

Kan man være tryg ved en evaluering, den private leverandør står for?

- Det private firma står ikke alene om at lave evalueringerne. Vore egne skolekonsulenter er med til at kvalitetssikre evalueringen, og jeg har ingen grund til at tro, de ikke er troværdige, siger Jørgen Gaarde.

Byrådsmedlem Bent Jacobsen (V) afslørede, at han ikke er helt enig med Jørgen Gaarde. Selv om han fastslog, at det er et enigt byråd, der ønsker at introducere 'synlig læring', mener han ikke, at evalueringen er objektiv.

- I undervisningsudvalget vil Venstre se, om der er brug for yderligere evaluering, og om det er behov for at lægge mere ansvar ud på den enkelte skole, sagde Bent Jacobsen.

Frands Fischer, formand for byrådets Undervisningsudvalg, pointerede, at det ikke er byrådet, men skolelederne, der har ønsket at bruge 'synlig læring'.

"Det er ikke noget, byrådet har fundet på. Men vi er en kommune, der bygger på dialog, og det synes jeg, vi skal holde fast i, sagde han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Rådmand bad sin direktør tænke på Dansk Folkeparti: Kommunens jurister frikender Jette Skive for ulovlig ordre

Annonce