Annonce
Biler

Ny strømlinet Audi e-tron Sportback kommer til foråret

Audi e-tron Sportback får en coupéafrundet c-stolpe, og den kører lidt længere på en opladning end den første e-tron model. Foto: Audi
Audi viser den blødt formede e-tron Sportback, som klarer op til 438 kilometer på en opladning og kan fås med de avancerede matrix LED-forlygter.

Hvis du synes, at en Audi e-tron er for kantet, er der nu mere at vælge imellem i elektronik-afdelingen for elektriske biler. Det tyske mærke har nemlig vist e-tron Sportback, som er en coupé-afrundet version af det mere klassisk SUV-stylede ophav. Sportbacken er ikke alene mere elegant, den byder også på en længere rækkevidde og klarer op til 438 kilometer på en opladning efter den nye WLTP-norm frem for 405 kilometer i e-tron.

Det er tilfældet i 55 quattro-modellen med et batteri på 95 kW brutto og en ydelse på 408 hk. Modellen kommer også i en mindre 50 quattro-model med et batteri på 71 kW brutto, som yder 313 hk og har en maksimal rækkevidde på 339 kilometer.

Annonce

Audi e-tron

Audi lancerede tidligere i år e-tron, som er en halv klasse større end Jaguar i-Pace og Mercedes EQC.

Den fås med en batteripakke på 95 kWh og følger nu i en mindre med 71 kWh. Her er rækkevidderne op mod 405 og 329 kilometer.

De nye e-tron Sportback-modeller med rækkevidder på op mod 438 kilometer og 339 kilometer følger i foråret 2020.

Flere batteripakker

Den længere rækkevidde i den nye e-tron Sportback hentes ifølge Audi blandt andet på grund af en bedre aerodynamik, mens de sidste kilometer kræver, at man tilkøber kamerasidespejle, som også er med til at bringe luftmodstanden ned.

Teknikerne har også hentet mere rækkevidde ved at gøre motorbremsen og kølesystemet mere effektiv, mens den forreste elmotor i større grad slår fra ved kørsel ligeud.

Ligesom sin søstermodel kan den nye e-tron Sportback hurtiglade med op til 150 kW, hvilket betyder, at batteriet kan lades 80 procent op på en halv time. Hjemme i garagen kan der oplades med 11 kW ved en wallboks.

Præcist lys

Audi lover, at der er plads til fem personer plus bagage i bilen, hvor loftshøjden på bagsædet er 20 millimeter lavere i Sportbacken. Her er der plads til 615 liter bagage agterude mod 660 liter i e-tron.

Modellen får, som den første serieproducerede bil i verden, mulighed for de avancerede digitale matrix LED-forlygter, som er ekstraudstyr. De oplyser vejen med millimeter-præcist lys, hvor for eksempel en vognbane på en firesporet motorvej kan lyses mere op end resten af vejen og tilpasses dynamisk ved vognbaneskift. Lyset kan også hjælpe føreren med at markere en vognbane eller gøre opmærksom på bløde trafikanter i vejsiden på landeveje.

Den danske importør kan endnu ikke sige noget om priser eller udstyr for Audi e-tron Sportback i de to varianter.

Men til sammenligning koster den nuværende e-tron 800.000 kroner for 55 quattro-modellen med et 95-kW batteri., mens 50 quattro-modellen med et 71-kW batteri endnu ikke er prissat.

Den mere blødt formede e-tron Sportback har et bagagerum, som er en lille smule mindre end ophavet. Foto: Audi
Interiøret på Audi e-tron Sportback er hentet fra e-tron og byder på storskærme og haptiske kontakter med feedback. Kamerasidespejle kan tilkøbes. Foto: Audi
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spørgsmål om habilitet: Jamen, er det ikke bare politik

Bünyamin Simsek er en kontant mand, rap og skrap i replikken. Som medlem af Venstres gruppe på syv er hans indflydelse i Aarhus Byråd begrænset. Blokken af socialdemokraterne og deres medspillere SF, Enhedslisten og Radikale kan skabe flertal, så rådmanden for teknik og miljø kan have svært ved at komme igennem med sine ideer. Sådan er politik. Så Simsek forsøger at markere sig på andre måder. Han har ikke spor imod at diske op med anderledes og provokerende ideer og forslag, og han går ikke af vejen for en god diskussion og et verbalt slagsmål. For eksempel som da han gik ind i sagen om p-pladserne ved fiskeforretningerne på havnen for nylig. Her tog han parti for de erhvervsdrivende, helt i pagt med Venstres holdninger. Det er også, hvad han gør i den sag, der nu er til diskussion. To medlemmer af byrådet mener, at Simsek har været lovlig tæt på erhvervsmanden Martin Busk, der har interesser i Risskov. De to byrådskolleger mener, at Simsek har været lidt for langt fremme i skoene i en sag, hvor Busk har søgt om lov til at udstykke en grund på Rolighedsvej 16 A i Risskov i to. Juridisk Afdeling i Aarhus Kommune har behandlet klagen fra de to politikere, og svaret er utvetydigt: Simsek er ikke inhabil i sagen. Rådmanden har holdt møder med Busk, de to er medlemmer af den samme forening, Det Borgerlige Skydeselskab, og de har været på rejser i Tyrkiet sammen med en del andre. Så de to klagere fra Enhedslisten og Radikale synes, de taler rigeligt meget sammen. Men er det ikke bare politik, det Simsek har gjort? Politikere går ind i et parti, der passer med deres synspunkter, og plejer interesser for de mennesker, som er på samme politiske linje. Det gør vel ikke kun Simsek, men det gør alle andre politikere. Det er en del af deres job. Og de forsøger at fremme de synspunkter, som deres parti og de selv repræsenterer. Så længe indstillinger til byrådet og afgørelser, de træffer, er inden for de gældende love og regler er der ingenting at komme efter. Det er vel også det, juridisk afdeling siger med afgørelsen.

AGF

AGF må undvære en håndfuld profiler i træningskamp

Aarhus For abonnenter

Mads mistede sin lillebror til sjælden kræftsygdom: 'Jeg har aldrig oplevet noget, der var mere smertefuldt'

Annonce