Annonce
Aarhus

Ny teaterkoncert: C.V. Jørgensen bringer skygger og magi til Aarhus

C. V. Jørgensen ved en koncert på rådhuset i Aarhus under Aarhus Festuge 2009. Foto: Jens Thaysen
Avenue-T og Aarhus Teater går sammen om produktion af den ikoniske sangers værker.

AARHUS: C.V. Jørgensens ikoniske sange bliver nu til en teaterkoncert i Aarhus og København.

Sammen med københavnske Aveny-T har Aarhus Teater fået lov til at skabe en teaterkoncert over sangene fra en af de største sangskrivere i nyere tid.

C. V. Jørgensen har en kolossal betydning, også for en ung generation.

Sangene fremføres af et kollektiv med blandt andre musikeren Tue West, der får teaterdebut, den grønlandske musik- og skuespilstjerne Nive Nielsen og sangeren og skuespilleren Mark Linn, der vender tilbage til teatret efter flere års pause.

Titlen bliver "Teaterkonceret C. V. Jørgensen - Skygger & magi", og den får urpremiere 1. maj i København og i Aarhus 14. august 2020. Det er det år, C.V. Jørgensen bliver 70 år.

I foråret 2018 drog C.V. Jørgensen på turné for første gang i otte år. Alle hans koncerter blev udsolgt på under 10 minutter. Hans seneste album "Fraklip fra det fjerne" udkom i 2002, men hans omfattende bagkatalog af poetisk dansk pop-rock lever i bedste velgående hos både de ældre og de nye generationer.

Der er erfarne folk bag det. Nikolaj Cederholm står for iscenesættelsen og Kåre Bjerkø for de musikalske arrangementer. Sammen skaber de nye fortolkninger af 20 af C.V. Jørgensens bedste sange, for eksempel Det Si’r Sig Selv, Entertaineren, Bellevue, Sæsonen er Slut, I en Blågrå Kupé, Søndags Seancen, Lidt til og meget mere og Det regner i mit hjerte. Teaterdirektør Jon Stephensen står for scenografien.

Annonce

Koncerten

  • Teaterkoncert C. V. Jørgensen "Skygger & magi"
  • Aveny-T, København, 1. maj–20. juni 2020
    Aarhus Teater 14. august – 19. september 2020
  • Billetsalget til begge teatre er startet.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce