x
Annonce
Aarhus

Slut med klichéer i ny turistfilm om Aarhus: Dagligdagen skal trække turister til

Den Uendelige Bro tages snart ned for vinteren, men den er en af hovedpersonerne om det dagligdags Aarhus, som skal sælge byen til turisterne. Foto: Jens Thaysen
Aarhus sælger sig på en ny måde - uden glansbilleder - med billeder fra dagligdaen i ny turistvideo fra Visit Aarhus, Aarhus Lufthavn, SAS og Visit Denmark.

AARHUS: De gamle turistplakater med Smilets By er skrottet. Aarhus bliver i en turistvideo solgt på en helt ny måde med hurtige, lækre billeder fra dagligdagen.

Netop byens gader, arkitektur og rum som Møllestien, Latinerkvarteret og Isbjerget skal trække turister fra især Europa til. Meningen er, at det i høj grad er århusianernes dagligdag, der skal få turisterne til at strømme til, mere end det er postkortkønne turistklicheer med glade børn, der spiser is under en knaldblå himmel, hedder filosofien fra blandt andre Aarhus turistdirektør, Pia Lange Christensen fra Visit Aarhus.

- Stadig flere internationale turister får øje på Aarhus-området, og det er en klar trend at besøge second cities. Når vi samler kræfterne i en ny stor markedsføringskampagne, kan vi inspirere endnu flere gæster til at besøge Aarhus og opleve vores unikke kombination af topattraktioner, gastronomi, natur, kultur, events og storbystemning, siger Pia Lange Christensen.

Her kan du se videoen - og dømme selv. Bag den knap et minut lange "turistattraktion" står det engelske bureau Fold7, der blandt andet har produceret Carlsbergs film med Mads Mikkelsen. Kampagnen kører nu og frem til 9. september.

Annonce
Pia Lange Christensen afløste Peer H. Kristensen som turistdirektør i Aarhus. Nu kører de to parløb i fælles reklamefilm for Aarhus. Kristensen er i dag direktør for Aarhus Lufthavn. Foto: Axel Schütt

Det ekstraordinære Aarhus fremhæves

I den nye internationale markedsføring af Aarhus er turistklichéerne erstattet med historien om en by, hvor man kan opleve det ekstraordinære i det små, og hvor der er steder og stemninger, der nok er dagligdag for danskerne, men som er unikke for turisterne. Målet er flere turister fra UK, Tyskland, Sverige og Norge.

Det er blandt andet Den Uendelige Bro, AroS, Moesgaard, Den Gamle By, Tivoli Friheden og Salling Rooftop, der skal friste de udenlandske turister. Men også byens gader, arkitektur og rum som for eksempel Møllestien, Latinerkvarteret og Isbjerget. For det er i høj grad århusianernes dagligdag, der skal trække turister til, mere end det er postkortkønne turistklicheer med glade børn, der spiser is under en knaldblå himmel.

Aarhus filmen er således den første som lanceres fuldt ud i det nye Danmarksbrand, som vil præge den internationale markedsføring af Danmark fremover. Her er der fokus på Everyday Wonders, det vil sige de ting, som er hverdag for danskerne og så alligevel er ret specielle, forklarer marketingdirektør Janne Grønkjær Henriksen fra Visit Denmark.

- Vi vil gerne væk fra de klassiske ferieklicher og i stedet kommunikere i ny tone, stil og retorik på en forhåbentlig overraskende måde, som kan fange de udenlandske turisters interesse. Vi har jo ikke Eiffeltårnet og andre verdensberømte ikoner, men vi lever en dagligdag og har en livsstil, som mange udlændinge synes er fantastisk og som kan give ny inspiration til andre måder at leve på. Det vil vi gerne vise frem. At vi for eksempel cykler og kan hoppe i havnen er dagligdag for os - men det er specielt og særligt for folk i andre lande, siger Janni Grønkjær Henriksen.

Ny topshinet lufthavn skal også sælges

Visit Aarhus, Aarhus Airport, SAS og Visit Denmark vil med videoen tiltrække flere englændere, tyskere, nordmænd og svenskere til Aarhus. Video er dedikeret Youtube og Facebook og er hovedelementet i den nye kampagne, der spiller på temaerne kultur, god mad og så de steder, hvor århusianerne lever deres dagligdag, og som er særlige for netop Aarhus.

VisitAarhus, SAS og VisitDenmark har tidligere kørt kampagner i udlandet sammen. Det er første gang, at Aarhus Ludtfart går med i et større strategisk samarbejde om at trække flere turister til byen. Lufthavnsdirektør Peer H. Kristensen mener, lufthavnen kan give turisterne et perfekt førstehåndsindtryk af Østjylland og byen.

- Aarhus Airport er en naturlig spiller i arbejdet med at tiltrække gæster til Aarhus. Lufthavnen er porten ind til Aarhus og med den totalrenoverede lufthavn understøtter vi på alle måder fortællingen om det ekstraordinære i det små. Gæsterne skal opleve den særlige Aarhusstemning allerede, når de sætter fod på dansk jord, og det skal være en unik oplevelse. Vi er nok den eneste lufthavn i verden uden VIP-lounge, for alle gæster skal have glæde af de nyindrettede eksklusive loungeområder og det nordiske madkoncept baseret på lokale råvarer, siger Peer H. Kristensen.

SAS åbnede i foråret en ny rute mellem Aarhus og Manchester, og det er blandt andet den rute, der nu skal få glæde af kampagnen i form af flere turister til Aarhus. Syv procent af de udenlandske ferieovernatninger i Aarhus var britiske i 2018, hvorimod Tyskland tegnede sig for 24 procent, Norge for 18 procent og Sverige for 17 procent. Samlet set udgjorde de udenlandske ferieovernatninger i Aarhus cirka en tredjedel af alle ferieovernatninger.

- Siden vi begyndte at flyve direkte fra Oslo og Stockholm til Aarhus, har vi set en stærk interesse for både ferierejser og erhvervsrejser til Aarhus. Vi er glade for at markedsføre byen i denne kampagne sammen med vores kampagnepartnere, så vi kan inspirere flere til at flyve til og opleve Aarhus og alt det, som man kan se og gøre der, siger William Reed, International Marketing Manager, SAS.

Just another Aarhus - se video

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Efterlysning: Har du set Maria?

Kronik

Lad os nu tage en dag af gangen

Disse linjer nedfældes på andendagen efter dronningens tale til nationen. Og hvor kan vores dronning dog bringe sine budskaber med enkle og sigende ord. Jeg har deadline i dag, og plejer ofte at få udsættelse med begrundelser som travlhed med foredrag eller børnepasning. Men mine foredrag er alle aflyste. Og jeg er for gammel til, at det er forsvarligt, at jeg træder til. Der kunne ellers godt være brug for en farmor til to livlige drenge på 4 og 1.5 år, når begge forældre arbejder hjemmefra. Jeg havde planlagt et andet tema, men Corona-situationen kalder på lidt dybere eftertænksomhed. Lad mig først sige, jeg er så taknemmelig over at bo i et land, hvor systemet passer på os. Taknemmelig over, at vi er så velpolstrede, at der kan gives tilsagn om milliarder til vores nødstedte arbejdsmarked. Stolt af vores folkevalgte, der, uanset politisk observans, står sammen om at gøre det nødvendige. Men selvom vi er i de bedste hænder og retter os efter myndighedernes anvisninger, så møder jeg overalt en stor frygt for, hvad det her vil ende med. Og frygten er forståelig, men den gør situationen unødvendig pinefuld. Frygten er vores stærkeste negative grundfølelse, sidder i krybdyrhjernen og er medvirkende til, at vi som art har overlevet. Den hjalp os som huleboer til at være forsigtige, så vi ikke lige løb i gabet på en sabeltiger. Men i ”coronasituationen” gavner den os ikke. Hvad kan vi så stille op med denne livsglædedræbende frygt? Vi kan forsøge at flytte fokus, øve os i at sende de negative tanker væk og fylde hjernen med de ting, vi har at være taknemmelige for. Som jeg før har skrevet: Hjernen kan kun én ting ad gangen. Vores hjerne belønner os, når vi gør noget godt. Nu er det tid til de opringninger til ældre i vores netværk, som ikke er så mobile. Og selv om de er mobile, frarådes de fra nu af offentlig transport. Jeg vil ringe en ekstra gang til min søns farmor, som er 96 og bor i Ringsted. Hun er glad og tilfreds, trods den hårde skæbne at blive enke tidligt ved en ulykke, og alt for tidligt at lægge to sønner i graven. Livet har sendt os en uventet gave i en meget grim indpakning, som vi har lyst til at sende retur uåbnet. Men det er ikke muligt. Hvad så? Ja, lad os pakke den ud og se, hvad budskabet er. Jeg kunne forstille mig, at denne krise giver os nye værdier. At vi bliver bevidste om, hvad der er vigtigt i livet. Og min forhåbning er, at vi vil se tilbage med stolthed over at tilhøre en nation, hvor vi klarede krisen ved at stå sammen og vise samfundssind. Og lige et perspektiv: ”I gamle dage blev folket bedt om at gå i krig for fædrelandet, i dag bliver nationen bedt om at blive på deres sofa”, som Ulla Therkelsen rapporterede. Vi må i skrivende stund stadig bevæge os ud i foråret. Og ”luften har godt os” som min far altid sagde, når vi sad og kukkelurede på vores værelser. Lad os bevare modet.

Aarhus

Mængden af unge corona-patienter overrasker sygeplejerske: - De yngre patienter er virkelig bange

Danmark

Live: Coronapatienter er længere i respirator end forventet

Aarhus

Hold liv i guitarspillet under coronakrisen: Århusiansk virksomhed underviser elever online

Annonce