Annonce
Aarhus

Slut med klichéer i ny turistfilm om Aarhus: Dagligdagen skal trække turister til

Den Uendelige Bro tages snart ned for vinteren, men den er en af hovedpersonerne om det dagligdags Aarhus, som skal sælge byen til turisterne. Foto: Jens Thaysen
Aarhus sælger sig på en ny måde - uden glansbilleder - med billeder fra dagligdaen i ny turistvideo fra Visit Aarhus, Aarhus Lufthavn, SAS og Visit Denmark.

AARHUS: De gamle turistplakater med Smilets By er skrottet. Aarhus bliver i en turistvideo solgt på en helt ny måde med hurtige, lækre billeder fra dagligdagen.

Netop byens gader, arkitektur og rum som Møllestien, Latinerkvarteret og Isbjerget skal trække turister fra især Europa til. Meningen er, at det i høj grad er århusianernes dagligdag, der skal få turisterne til at strømme til, mere end det er postkortkønne turistklicheer med glade børn, der spiser is under en knaldblå himmel, hedder filosofien fra blandt andre Aarhus turistdirektør, Pia Lange Christensen fra Visit Aarhus.

- Stadig flere internationale turister får øje på Aarhus-området, og det er en klar trend at besøge second cities. Når vi samler kræfterne i en ny stor markedsføringskampagne, kan vi inspirere endnu flere gæster til at besøge Aarhus og opleve vores unikke kombination af topattraktioner, gastronomi, natur, kultur, events og storbystemning, siger Pia Lange Christensen.

Her kan du se videoen - og dømme selv. Bag den knap et minut lange "turistattraktion" står det engelske bureau Fold7, der blandt andet har produceret Carlsbergs film med Mads Mikkelsen. Kampagnen kører nu og frem til 9. september.

Annonce
Pia Lange Christensen afløste Peer H. Kristensen som turistdirektør i Aarhus. Nu kører de to parløb i fælles reklamefilm for Aarhus. Kristensen er i dag direktør for Aarhus Lufthavn. Foto: Axel Schütt

Det ekstraordinære Aarhus fremhæves

I den nye internationale markedsføring af Aarhus er turistklichéerne erstattet med historien om en by, hvor man kan opleve det ekstraordinære i det små, og hvor der er steder og stemninger, der nok er dagligdag for danskerne, men som er unikke for turisterne. Målet er flere turister fra UK, Tyskland, Sverige og Norge.

Det er blandt andet Den Uendelige Bro, AroS, Moesgaard, Den Gamle By, Tivoli Friheden og Salling Rooftop, der skal friste de udenlandske turister. Men også byens gader, arkitektur og rum som for eksempel Møllestien, Latinerkvarteret og Isbjerget. For det er i høj grad århusianernes dagligdag, der skal trække turister til, mere end det er postkortkønne turistklicheer med glade børn, der spiser is under en knaldblå himmel.

Aarhus filmen er således den første som lanceres fuldt ud i det nye Danmarksbrand, som vil præge den internationale markedsføring af Danmark fremover. Her er der fokus på Everyday Wonders, det vil sige de ting, som er hverdag for danskerne og så alligevel er ret specielle, forklarer marketingdirektør Janne Grønkjær Henriksen fra Visit Denmark.

- Vi vil gerne væk fra de klassiske ferieklicher og i stedet kommunikere i ny tone, stil og retorik på en forhåbentlig overraskende måde, som kan fange de udenlandske turisters interesse. Vi har jo ikke Eiffeltårnet og andre verdensberømte ikoner, men vi lever en dagligdag og har en livsstil, som mange udlændinge synes er fantastisk og som kan give ny inspiration til andre måder at leve på. Det vil vi gerne vise frem. At vi for eksempel cykler og kan hoppe i havnen er dagligdag for os - men det er specielt og særligt for folk i andre lande, siger Janni Grønkjær Henriksen.

Ny topshinet lufthavn skal også sælges

Visit Aarhus, Aarhus Airport, SAS og Visit Denmark vil med videoen tiltrække flere englændere, tyskere, nordmænd og svenskere til Aarhus. Video er dedikeret Youtube og Facebook og er hovedelementet i den nye kampagne, der spiller på temaerne kultur, god mad og så de steder, hvor århusianerne lever deres dagligdag, og som er særlige for netop Aarhus.

VisitAarhus, SAS og VisitDenmark har tidligere kørt kampagner i udlandet sammen. Det er første gang, at Aarhus Ludtfart går med i et større strategisk samarbejde om at trække flere turister til byen. Lufthavnsdirektør Peer H. Kristensen mener, lufthavnen kan give turisterne et perfekt førstehåndsindtryk af Østjylland og byen.

- Aarhus Airport er en naturlig spiller i arbejdet med at tiltrække gæster til Aarhus. Lufthavnen er porten ind til Aarhus og med den totalrenoverede lufthavn understøtter vi på alle måder fortællingen om det ekstraordinære i det små. Gæsterne skal opleve den særlige Aarhusstemning allerede, når de sætter fod på dansk jord, og det skal være en unik oplevelse. Vi er nok den eneste lufthavn i verden uden VIP-lounge, for alle gæster skal have glæde af de nyindrettede eksklusive loungeområder og det nordiske madkoncept baseret på lokale råvarer, siger Peer H. Kristensen.

SAS åbnede i foråret en ny rute mellem Aarhus og Manchester, og det er blandt andet den rute, der nu skal få glæde af kampagnen i form af flere turister til Aarhus. Syv procent af de udenlandske ferieovernatninger i Aarhus var britiske i 2018, hvorimod Tyskland tegnede sig for 24 procent, Norge for 18 procent og Sverige for 17 procent. Samlet set udgjorde de udenlandske ferieovernatninger i Aarhus cirka en tredjedel af alle ferieovernatninger.

- Siden vi begyndte at flyve direkte fra Oslo og Stockholm til Aarhus, har vi set en stærk interesse for både ferierejser og erhvervsrejser til Aarhus. Vi er glade for at markedsføre byen i denne kampagne sammen med vores kampagnepartnere, så vi kan inspirere flere til at flyve til og opleve Aarhus og alt det, som man kan se og gøre der, siger William Reed, International Marketing Manager, SAS.

Just another Aarhus - se video

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Ligestillingsministeren skylder stadig svar

Det glæder mig, at mit indlæg (4. november, red.) om regeringens sløvsind på ligestillingsområdet nåede frem til rette vedkommende. Ligestillingsministerens modsvar (8. november, red.) lader dog noget tilbage at ønske, så jeg håber, han læser med endnu en gang. Mogens Jensen forstår mig helt rigtigt, når han tager mig til indtægt for, at ligestillingen ikke halter i Danmark. Faktisk er Danmark det næstmest lige land i EU, kun, overgået af Sverige, ifølge en ny undersøgelse fra EU’s ligestillingsinstitut. Senest har Megafon også bedt danskerne tage stilling til, om kampen for ligestilling mellem kønnene er gået for vidt. Når 43 procent af de adspurgte erklærer sig enige i det udsagn, fortæller det mig, at danskerne generelt oplever en høj grad af lighed. Det kan Mogens Jensen jo tage med, før han taler ligestillingen længere ned, end virkeligheden tillader. Selv om det generelt går godt med ligestillingen i Danmark, mener jeg stadig, der er plads til forbedring. Det ville Mogens Jensen også vide, hvis han læste, hvad jeg skrev. Meget belejligt undlader ministeren fuldstændig at forholde sig til mine tre eksempler på steder, hvor ligestillingen er udfordret. Ligestillingsministeren skylder stadig et svar på, hvad han vil gøre for at hjælpe de mange kvinder i visse etniske minoritetsmiljøer, som lever i social kontrol uden frihed til at bestemme selv. Når Mogens Jensen undlader at forholde sig til en af vor tids største ligestillingsudfordringer, er det så, fordi han ikke har nogen svar på at løse problemstillingen? I så fald vil jeg opfordre ham til at komme i gang med arbejdet. Jeg mangler også Mogens Jensens svar på, hvordan han vil hjælpe de prostituerede, som ikke ønsker at forlade miljøet, men som i stedet ønsker rettigheder svarende til deres pligter. Hykleriet skriger jo til himlen, når socialdemokraterne med den ene hånd tager imod skattebetaling fra de prostituerede og med den anden hånd peger stigmatiserende på dem. På trods af uenigheden vil jeg rose Mogens Jensen for at afsætte midler til en undersøgelse af internetfora, hvor navnlig unge mænd opildner hinanden til diskrimination og seksuelle krænkelser mod kvinder. Det hører ingen steder hjemme, og det vil jeg gerne rose ministeren for at reagere på. Når det er sagt, savner jeg stadig Socialdemokraternes reflekterede bud på at løse nogle af vor tids største ligestillingsudfordringer. Det gælder ikke mindst i landets ghettoområder, hvor ligestilling langt fra er normen. Jeg er med på, at socialdemokraterne tror, de kan løse problemerne ved at bruge flere penge, men er det virkelig Mogens Jensens alvor at løse de store sociale udfordringer med et kursus og en kampagne til 600.000 kroner? Endelig vil jeg gerne opfordre ministeren til at tale ligestillingen op i stedet for ned. Det er muligt, at ligestillingen halter i Mogens Jensens hoved, men det generelle billede viser Danmark som et af verdens bedste lande, når det kommer til rettigheder og muligheder for alle mennesker.

Annonce