Annonce
Aarhus

Ny udstilling på Aros: Indtryk fra en kølig tid med enkelhed

Gruppen Superflex har dette antiracistiske budskab med. Det var en reaktion, de modtog på en plakat i København med teksten "Foreigners, please don't leave us alone with the Danes". Værket her hedder "Letter to Superflex". Foto: Axel Schütt

Aros Aarhus Kunstmuseum viser 80 eksempler på de seneste 15 års minimalistiske kunst. Se nogle af udstillingerne her.

AARHUS: Danmark adskiller sig fra de andre nordiske lande ved at have nærmest gennemdesignede offentlige rum. Selv om arkitekternes projekter er forskellige, er der en høj grad af æstetik i det. Men sætter det også aftryk i for eksempel samtidskunsten?

Erlend Høyersten, direktør på kunstmuseet Aros, har stillet sig selv spørgsmålet allerede for nogle år siden. Nu har han skabt en udstilling, der tjekker samtidskunsten i Danmark, så her får vi syn for sagn.

47 kunstnere eller kunstnergrupper udstiller i alt 80 værker i "Cool, Calm and Collected", som er udstillingens titel. Den kan ses fra på lørdag og til og med 2. april 2018. 11 af værkerne er helt nye, andre er fundet rundt i landet. Tre er fra Aros' egen samling.

Det begynder allerede på græsset uden for museet. Der ligger et afskåret øre i voks. Det er en tro kopi af det øre, som hovedpersonen i David Lynch-filmen "Blue Velvet" opdager i græsset, og øret markerer begyndelsen på en fortælling.

Udstillingen viser, hvordan der er blevet arbejdet med form og æstetik blandt mange danske kunstnere de seneste 15 år. Valget af materialer, medier og tematikker er vidt forskelligt. Det er emnerne også.

- De går fra det okkulte, posthumane, samfundsdebatterende og videnskabelige til det psykologiske med inspiration fra andre dele af verden og tidligere kunstretninger som minimalisme, surrealisme og konceptkunst, siger museumsinspektør og kurator for udstillingen, Maria Kappel Blegvad.

Annonce

Cool, Calm and Collected

Kunstmuseet Aros, Aarhus. Udstillingen "Cool, Calm and Collected". 47 danske kunstnere eller kunstgrupper udstiller i alt 80 værker. 11 er nye. Åbner lørdag 25. november. Kan ses til 2. april 2018.Se navnene på kunstnerne og mere på www.aros.dk

Peter Lands værk fra 2013 hedder "I'm NOT Here". Foto: Axel Schütt

Spørg kunstnerne

Som noget nyt beder Aros museets gæster om at stille spørgsmål til kunstnerne. Der ligger kort, som spørgsmålene skrives på, og et af målene med det er at give kunstnerne en stærkere stemme, og samtidig får publikum en aktiv rolle i undersøgelsen af, hvad samtidskunsten betyder for os og vores tid.

Hver uge vælger museet ét eller flere af spørgsmålene og opsøger kunstneren, som skal svare. Det fører til en række korte film med de valgte kunstnere. De kan ses i udstillingen og på www.aros.dk/ccc.

Til udstillingen hører også et filmprogram, som vises i auditoriet på niveau 3. Der er videoværker af Jesper Just, Søren Thilo Funder, Amalie Smith, Simon Dybbroe Møller og Nanna Debois Buhl.

Performances kan også opleves. Det er med Sophie Dupont, Lilibeth Cuenca Rasmussen og Jeannette Ehlers samt performanceinstallationen "Justified Beliefs" af Christian Falsnaes, der gør udstillingens gæster til værkets egentlige hovedaktører.

Udstillingens titel "Cool, Calm and Collected" hentyder til, at værkerne er i ro, beherskede og i kontrol. De er ikke eksplosive.

- Det er punktnedslag, som viser de vigtigste tendenser fra de sidste 10-15 år, siger Maria Kappel Blegvad.

Aros fortæller om ny, stor udstiling, Cool, Calm and C,ollected med 47 kunstnere eller grupper, som er optaget af aktuelle problemstillinger. Foto: Axel Schütt
Elmgreen & Dragset har lavet denne guldudgave af "He" i 2012. Foto: Axel Schütt
Gruppen A Kassen har lavet dette værk "Lamppost". På den anden side af væggen får man fortsættelsen. Foto: Axel Schütt
Dette vejskilt blev sat op i Utrecht i Holland, da landet var gået ind i krigen i Afghanistan, så borgerne blev mindet om det. Værket er af Jens Haaning og fra 2003. Foto: Axel Schütt
Hesselholdt & Mejlvang har skabt "The Orient" ("I Østen Stiger Solen Op") i 2016. Foto: Axel Schütt
Ruth Campau har skabt "Blue Absorption" i 2007. Foto: Axel Schütt
Dette værk er skabt af Dan Vö 2011-2013. Det hedder "We the People". Foto: Axel Schütt
"The Industrial Revolution" hedder værket med de afrevne lemmer. Det er fra 2013, og kunstnerne er Nina Beier og Simon Dybbroe Møller. Foto: Axel Schütt
Leo Porsager er kunstneren bag "Celestial Body - Disrupted Nerve Fluid and Crossed Shock Wawes" fra 2011-2017. Foto: Axel Schütt
"Running towards the Sun" hedder John Kærners værk fra 2017. Foto: Axel Schütt
Et af de tre Aros-værker, som er med. Olafur Eliassons "Your condensation" fra 2013. Foto: Axel Schütt
"Sex-Shop"fra 2013 tilhører Aros. Kunstneren er Tal R. Foto: Axel Schütt
Tine Søndergaards værk "Guldnakke" er fra 2013. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce