x
Annonce
Aarhus

Nye beregninger: Det vil der ske med biltrafikken, hvis man gør bus og letbane gratis i Aarhus

De færreste bilister ville fortrække en mine, hvis busser og letbane blev gjort gratis at benytte. Til gengæld ville de, der allerede i dag bruger offentlig transport, køre endnu mere, og det ville også lokke en del cyklister og fodgængere. Foto: Jens Thaysen
Enhedslisten i Aarhus har spurgt forvaltningen, hvad det vil koste at gøre den kollektive trafik gratis. Nu er der svar.

AARHUS: Det er da klart, at ingen gider offentlig transport. Det er alt for dyrt.

Ja, det argument har de fleste nok hørt før.

Men hvad ville der egentlig ske, hvis man gjorde det helt gratis at stige på busserne i Aarhus - og letbanen med for den sags skyld?

Det spørgsmål har byrådsmedlem for Enhedslisten, Keld Hvalsø, stillet i en såkaldt 10-dages forespørgsel. Og nu er der kommet svar fra kommunens afdeling for Teknik og Miljø.

Annonce
Mange har måske stillet sig selv spørgsmålet, hvad der ville ske, hvis den offentlige transport blev gratis at benytte. Svaret fra DTU lyder, at efterspørgslen på kollektiv transport ville stige med rundt regnet en tredjedel. Arkivfoto: Kim Haugaard.

500 mio. kroner dyrere

For det første, ville Aarhus Kommune skulle grave ualmindelig dybt i lommerne.

Indtægterne i bybusserne i Aarhus på cirka 280 millioner kroner årligt vil bortfalde og tilsvarende cirka 60-65 millioner kroner fra letbanen.

Samtidig vil det blive nødvendigt at øge antallet af afgange, fordi flere vil benytte sig af den kollektive transport, hvis den bliver gratis.

Samlet set ville Aarhus Kommune ende med en netto-merudgift om året i forhold til i dag på cirka en halv milliard kroner. Og det er endda et konservativt skøn, understreger Teknik og Miljø.

Folk vil køre videre

Måske var det en pris, der var værd at betale, hvis man til gengæld fik ryddet de århusianske veje for personbiler med et fingerknips.

Intet tyder dog på, at det vil ske.

DTU har på baggrund af et udvalgsspørgsmål til Transportministeriet netop gennemført beregninger og vurderinger af effekten af gratis kollektiv trafik.

Her har DTU specifikt kigget på, hvad der ville ske, hvis den kollektive trafik alene blev gjort gratis i de fire største byer, herunder Aarhus.

Konklusionen er, at biltrafikken kun ville falde med sølle 1,3 procent.

Det er med andre ord ikke billetprisen, der får bilister til at vælge bilen frem for bussen.

Lille miljøgevinst

Til gengæld ville nogle af de, der i dag cykler eller går, flytte over i den kollektive trafik.

Transporten via gang og cykel ville ifølge DTU blive reduceret med henholdsvis 15,1 og 12,4 procent.

Samtidig ville de, der allerede i dag benytter sig af offentlig transport, benytte det endnu mere, hvis det blev gratis. Den samlede transport med kollektiv transport i de fire største byer ville stige med næsten en tredjedel i forhold til i dag.

Det ville dog kun reducere den årlige CO2-udledning med 0,1 millioner ton, eftersom de nye passagerer næsten udelukkende ville bestå af fodgængere og cyklister.

Er man interesseret i at dykke dybere ned i svaret fra Teknik og Miljø, kan man se det her.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kæmpe tak til undervisere og ”forældre-tutorer” for den store indsats

Vores børn og unges trivsel og læring er vigtig. Også selvom vores hverdag er vendt på hovedet. Og vi endnu ikke ved, hvor længe nedlukningen kommer til at vare. Det er imponerende at se den enorme indsats, som de danske gymnasie- og skolelærere lægger for dagen i øjeblikket. Hvordan de engagerer børn og unge. Hvordan de skaber en så normal hverdag, som det overhovedet er muligt. I en unormal tid. På vores lokale gymnasium har lærerne været klar fra første dag. Med virtuel undervisning, virtuelt gruppearbejde og travle skoledage. Med undervisere, der er i hopla. Hvor der er plads til sjov. Alt imens de unge bliver udfordret af ny viden. Det er bare flot. Det samme hører jeg fra flere forældre til børn i fri- og folkeskoler. Der er fuld damp på. Lærerne knokler for at sikre, at børnenes hverdag kører. Selvfølgelig er der skønhedsfejl, plads til forbedring. Men fremfor alt er det utrolig positivt at se, hvordan teknologien bliver brugt. Hvordan alle kaster sig over de nye udfordringer. Men jeg taler også med forældre, der mildt sagt er presset af at være hjælpelærere mange timer hver dag. Samtidig med at de selv skal passe fuldtidsarbejde med opgaver, der skal løses. Virtuelle møder med kollegaer og kunder, der skal holdes. At den nye hverdag kan være svær at få til at gå op. Og det er der vel sådan set ikke noget at sige til. Alle løfter ekstra opgaver i denne tid. Vi må hjælpes ad. Vi må være klar til at trykke på PYT-knappen, de gange hvor vi eller andre ikke kommer i mål, som vi kunne ønske os. Det tror jeg såmænd også, at lærerne i den anden ende er klar over. Men lige nu, midt i den globale sundhedskrise, bør vi trods alt glæde os over, at mange skoler og gymnasier lykkes med at engagere børn, unge og forældre – i et stærkt og nødvendigt samarbejde. Det er sammenhold.

Aarhus

Så klappede fælden: Serie-svindler fanget efter forvirrende løgne i Aarhus

Aarhus

Øllet kunne alligevel blive billigere: Lørdag er de gyldne dråber gratis på Aarhus-værtshus

Annonce