Annonce
Østjylland

Nye køreplaner skal skabe balance: Lige muligheder for hele oplandet

Midttrafik har sendt de kommende busplaner i høring frem til 22. januar. Listen viser de ruter, der ændres, men ikke de ruter, der udgår, som eksempelvis bybusrute 10 og 11, der bliver erstattet af en opgraderet rute 231. Arkivfoto: Annelene Petersen
Midttrafiks ændringer i køreplanerne handler om at skabe en balanceret betjening, så der bliver lige muligheder for at komme fra opland til by.
Annonce

Randers: Janni Hansen fra Helstrup er en af de bekymrede borgere, der på nært hold kommer til at opleve konsekvenserne af Midttrafiks ændrede køreplaner, der træder i kraft i slutningen af juni måned.

Ole Sørensen, planchef i Midttrafik, forstår godt Janni Hansens bekymring, og forklarer, at ændringerne af rute 73 er en del af en større plan for området.

- Vi har opgraderet på rute 231 fra Langå til Randers og sparet på bybustrafikken i stedet, hvilket betyder, at rute 231 kommer til at erstatte bybustrafikken til og fra Hornbæk, siger han.

Ændringerne af ruterne er en del af en større, bunden opgave, som Midttrafik har fået, og den er blevet behandlet politisk af flere omgange.

Et af hovedformålene med ændringerne er, ifølge Ole Sørensen, at få skabt en balanceret betjening, så der bliver mere lige muligheder for at komme fra oplandet ind til byen.

- Der har været skævheder før, og vi har sammen med Randers Kommune kigget på serviceniveauet fra oplandet til Randers, siger planchefen og fortæller, at der blandt er set på linjeføringer og frekvens.

Der er høringsperiode på ændringerne fra 8. -22. januar, og Ole Sørensen opfordrer til, at man kommer med input, men han kan ikke garantere, at kommentarerne fører til store ændringer.

- De input, vi får, kan føre til justeringer, men linjeføringer og betjeningsniveauet er på plads, siger han og tilføjer, at det altid er en udfordring, når der skal ske ændringer.

- Det er altid en problemstilling, når vi skal kigge på, hvad der gavner de mange, for det betyder også, at forbedringer for mange altid vil føre til forringelser for andre, siger Ole Sørensen.

Høringskøreplaner

1A: Platanvej-Jennumparken-Busterminalen-Vorup/Kristrup-Paderup

2A: Nordskellet-Kærsmindeparken-Busterminalen-Sygehuset-Dronningborg

3: Nordskellet-Helsted-Kærsmindeparken-Busterminalen-Kristrup-Romalt

4: Platanvej-Mølleparken-Busterminalen-Vorup-Haslund

12: Busterminalen - Sygehuset - Heimdalsvej - Helsted - Rytterskolen - Borup

13: Svejstrup - Bjerregrav St. - Råsted - Bjergby - Borup - Skelvangen - Vestervangskolen

14: Busterminalen - Udbyhøjvej - Rismølleskolen - Tjærby - Gimming - Lem

15: Busterminalen - Kristrup - Romalt - Paderup - Stånum - Brusgård

16: Busterminalen - Århusvej - Frederiksdalvej - Sdr. Borup - Brusgård - Ølst - Sdr. Borup - Haslund - Vorup - Busterminalen

17: Tirsdalens Skole - Søndermarksskolen - Tebbestrup

18: Albæk-Tjærby-Busterminalen-Vorup-Tebbestrup

21: Blommevej - Jomfruløkken - Hadsundvej - Busterminalen

62: Viborg - Ørum - Randers

73: Randers - Bjerringbro - Silkeborg

117: Aarhus - Hadsten - Langå

118: Aarhus - Randers

221: Randers - Voldum - Søby (- Hornslet)

223: Randers - Hammel - Silkeborg

230: Randers - Fårup - Hobro

231: Randers - Stevnstrup - Langå

232: Flexbus Randers-Helstrup-Øster Velling

235: Randers - Spentrup - Mariager

236: Flexbus Udbyneder-Råby-Dalbyover-Enslev-Kærby-Randers

237: Randers - Gjerlev - Havndal - Hadsund

238: Randers Nord - (Mellerup) - Tvede - Øster Tørslev - Udbyhøj

918X: Aarhus - Randers - Hadsund

928X: Holstebro - Viborg - Randers

Her ses linjeføringen af de nye lokalruter. Yderligere info findes på randerstrafik.dk Grafik: Midttrafik
På kortet ses linjeføringen af de nye busruter. Yderligere info kan se på randerstrafik.dk. Grafik: Midttrafik
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Debat: Søfartsmuseet fortjener bedre

Bakken Bears

Skrækpulje venter Bears i Champions League: - Det bliver nogle fantastiske kampe

Annonce