Annonce
Danmark

Nye oplysninger dukket op: Aarhus Letbane følte sig truet til tavshed af styrelse efter aflyst letbaneåbning i 2017

Som en af sine sidste gerninger som letbanedirektør var Claus Rehfeld Moshøj med til 30. december 2017 - dagen før, han stoppede - at skrive et notat henvendt til "bestyrelse og interessenter", som ingen i offentligheden før nu har kendt til. I notatet retter han en sønderlemmende kritik af Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen og ikke mindst af styrelsens vicedirektør, Kåre Clemmesen. Arkivfoto: Axel Schütt
Ifølge et ikke tidligere offentligt kendt notat, som Aarhus Letbanes ledelse skrev i slutningen af 2017, blev letbanen truet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at indtage en "passiv og accepterende rolle", da kritikken haglede ned over letbanekontoret efter den aflyste åbning 23. september 2017. Ellers "ville godkendelserne trække yderligere ud", fremgår det. Styrelsen genkender ikke kritikken.
Annonce

Letbanebyggeri: Aarhus Letbane fik den værst tænkelige start, da den planlagte åbning af den første strækning 23. september 2017 måtte aflyses dagen før på grund af manglende sikkerhedsgodkendelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Letbaneledelsen med daværende direktør Claus Rehfeld Moshøj i spidsen modtog efterfølgende massiv kritik. Ikke mindst fra styrelsen, som havde afvist at godkende letbanen. I en række udtalelser til pressen placerede styrelsens vicedirektør Kåre Clemmesen, der havde været centralt placeret i forløbet, entydigt ansvaret for den aflyste åbning hos letbanen.

Men sagen synes at have flere nuancer, som ikke hidtil har været fremme.

Det fremgår af et for offentligheden hidtil ukendt notat rettet til interessenter og bestyrelse hos letbanen. Et notat, som avisen som første medie nu har fået aktindsigt i. Det blev udarbejdet af Aarhus Letbane og er dateret 30. december 2017 - altså dagen før, Claus Rehfeld Moshøj fratrådte som direktør.

I notatet rejses en sønderlemmende kritik af ledelsen i Trafikstyrelsen og direkte af vicedirektør Kåre Clemmesen. Han beskyldes for at udtale sig offentligt om sagen på et faktuelt forkert grundlag, ligesom han "tilsyneladende ikke har været vidende om, hvad der samlet set skal godkendes, hvad status er, hvad Aarhus Letbane er, og hvordan sikkerhed på baneområdet varetages i praksis", fremgår det af notatet, der fylder 11 sider.

Ganske opsigtsvækkede fremgår det, at Aarhus Letbane i tiden efter den aflyste åbning i september 2017 ifølge notatet direkte følte sig truet til tavshed af Trafikstyrelsen i et sådant omfang, at Aarhus Letbane "ud fra en bekymring om, at det yderligere ville forsinke godkendelsesprocessen" afstod fra at gå i rette med Kåre Clemmesens kommentarer i pressen.

"Fra møder og samtaler med Trafikstyrelsen har styrelsen ladet forstå, at hvis ikke letbanen indtog en passiv og accepterende rolle, ville godkendelserne trække yderligere ud, og styrelsen ville se sig nødsaget til udtale sig hårdt til pressen", hedder det.

Daværende transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) har aldrig før set notatet, siger han. Den tidligere minister opfordrer sin efterfølger, Benny Engelbrecht (S), til at få undersøgt nærmere, om der er hold i kritikken. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix
Annonce

Styrelse afviser beskyldninger

Kåre Clemmesen, der stadig i dag er vicedirektør i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, ønsker ikke at stille op til interview.

Kontorchef Lars Korsholm fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser dog i et skriftligt svar, at "styrelsen ikke kan genkende de beskyldninger, der fremgår af det omtalte notat".

Han tilføjer:

"Vi kan desuden konstatere, at notatets kritik heller ikke er indeholdt i den eksterne og uvildige evaluering af projektet".

Kontorchefen påpeger desuden, at i løbet af 2018 og 2019 har styrelsen behandlet en række store projekter, uden at det er gået som i Aarhus.

"Herunder letbanestrækningerne fra Aarhus til Odder og Grenaa, jernbanen mellem København og Ringsted, Metro Cityringen samt udrulninger af Signalprogrammet. Projekter, der alle er blevet taget i brug til det aftalte tidspunkt", skriver Lars Korsholm.

Annonce

Vil have kritik undersøgt

Ole Birk Olesen (LA), der var transportminister i 2017 under forløbet med Aarhus Letbanes sikkerhedsgodkendelse, oplyser, at han aldrig før har set notatet fra Aarhus Letbane, der retter voldsom kritik af styrelsens ageren.

"Det er første gang, jeg hører, at der i Aarhus Letbane skulle være den opfattelse af Trafikstyrelsens arbejde", skriver han i en mail til avisen og opfordrer den nuværende transportminister, Benny Engelbrecht (S), til at forholde sig til sagen.

"Hvis kritikken fra Aarhus Letbane mod Trafikstyrelsen er ubegrundet, så skal den tilbagevises. Hvis der omvendt skulle være noget af kritikken, som er rigtig og relevant, skal der selvfølgelig reageres passende på det fra den nuværende minister", skriver Ole Birk Olesen.

Avisen har forsøgt at træffe transportminister Benny Engelbrecht (S) for en kommentar.

Han ønsker ikke umiddelbart at følge Ole Birk Olesens opfordring til at iværksætte en undersøgelse, oplyser han per mail, og ministeren vil ikke forholde sig til den konkrete kritik i notatet og henviser i stedet til Trafik-, Bolig- og Byggesstyrelsen.

Benny Engelbrecht peger dog på, at der i Ole Birk Olesens ministertid blev gennemført en ekstern evaluering af hele forløbet, som førte til ni konkrete anbefalinger til forbedringer af håndteringen i fremtidige godkendelsesforløb. Tiltagene har styrelsen efterfølgende implementeret.

"Det er min forventning, at vi med disse læringspunkter fra forløbet i Aarhus og de seneste tiltag på området kan undgå at komme i en tilsvarende situation, som den vi var vidne til i Aarhus for snart tre år siden", lyder det fra Benny Engelbrecht.

Læs i søndagsudgaverne af Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis og Horsens Folkeblad og på Avisendanmark.dk en baggrundsartikel om det anstrengte forhold mellem Aarhus Letbane og Trafikstyrelsen, som trin for trin skulle hjælpe banen i gang. Hvilket styrelsen ifølge Aarhus Letbane overhovedet ikke levede op til

Notatet, hvis eksistens indtil nu har været ukendt for både offenligheden og den daværende og nuværende minister for transportområdet, er avisen kommet i besiddelse af via aktindsigt.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Serbisk kantspiller skifter til AGF

Aarhus For abonnenter

Noget for Aarhus? Billig og meget let letbane på vej

Aarhus For abonnenter

Utilfredsheden på Katrinebjergskolen er stor: Manglende inddragelse, dårligt arbejdsmiljø og lærerflugt

Annonce