Annonce
Aarhus

Fiskehandlere stærkt utilfredse med nye p-regler: Det bliver svært for vores kunder

Anders Højgaard og Søren Clausen er bange for, at deres kunder ikke kan finde en parkeringsplads, efter der er kommet nye parkeringsregler på havnen. Foto: Jens Thaysen
Aarhus Kommunen nedlægger parkeringspladser på fiskerihavnen og ensretter reglerne.

AARHUS: Der er nye regler for parkering på vej på Fiskerivej. De skal gøre det mere overskueligt for bilisterne at slippe af med bilen og sikrere for cyklisterne at færdes på vejen. Havnens to fiskehandlere er ikke begejstrede for, at der samtidig nedlægges parkeringspladser.

- Der har været en blanding af én, tre og otte timers parkering. Især otte timers pladserne tiltrak folk, der ikke nødvendigvis havde et ærinde på havnen. Nord for mobilantennemasten har der været fri parkering. Fremover bliver der indført en tretimers parkeringszone i hele området, fortæller Søren Clausen, der er fuldmægtig i Sport og Fritid ved Aarhus Kommune.

Det er de to fiskehandlere på havnen mildt sagt ikke glade for.

- Det er helt håbløst. Det, vores kunder har brug for, er én eller en halv times-parkering, fortæller fiskehandler Anders Højgaard fra Havnens Fiskehus.

Fiskehandler Søren Clausen fra Clausens Fiskehandel (ikke at forveksle med kommunens Søren Clausen) er enig.

- De pladser bliver optaget af lystsejlere, der sidder nede i deres både, og af kunderne på varmestuen. Allerede i dag holder biler hele dagen der, hvor man må parkere én time. Hvor skal de 600 kunder, vi har en fredag, nu parkere deres biler?, spørger fiskehandler Søren Clausen.

På østsiden af havnen er der allerede indført tre timers parkering.

- Der ser vi ikke pendlerparkeringer, hvor bilister tager chancen eller smutter ned og stiller p-skiven et par gange i løbet af dagen. Tværtimod ser vi et rigtig godt flow i parkeringspladserne, siger kommunens Søren Clausen.

Annonce

Enten får det os til at flytte, eller også slår det os ihjel. Folk skal tænke på, at der ikke kommer sådan nogle forretninger igen, for hvor kan man ellers placere noget, der både larmer og lugter,

Anders Højgaard.

Fiskerihavn eller lystbådehavn

Der er nedlagt en række parkeringspladser foran Havnens Fiskehus, og foran Havnes Varmestue kunne der indtil torsdag i sidste uge holde en række biler parkeret ved kantstenen. Det må man ikke længere.

- Der gik kun to timer, fra de fjernede skiltene torsdag morgen, til parkeringvagterne skrev den første bøde, fortæller fiskehandler Søren Clausen.

Det er af hensyn til cyklistene. Dem er der nemlig kommet mange flere af, efter den nye "supercykelsti" fra Risskov til Dokk1 åbnede forrige år.

- Cykeltrafikken er øget markant. Vejen er for snæver til, at man kan parkere i begge sider. For 10 år siden lå Fiskerivej sådan lidt for sig selv. Nu er den blevet en del af byen, siger kommunens Søren Clausen.

Det har fiskehandler Søren Clausen svært ved at forstå.

- Der er 200 arbejdspladser her. Det er en fiskerihavn, der lige så langsomt er ved at blive forvandlet til en lystbådehavn, siger han.

Forsvundne pladser

På den anden side af vejen kan Anders Højgaard se, at 11 parkeringspladser nu er forbeholdt biler med erhvervslicens.

- Tæller man de pladser med, er det 25 parkeringspladser, der er forsvundet, siger Anders Højgaard.

Det er ikke et tal, de kan genkende hos kommunen.

- Det er ikke pladser, der forsvinder. De ændrer bare anvendelse, siger kommunens Søren Clausen.

Men for fiskehandlernes kunder er de vel væk?

- Til gengæld får de adgang til nogle parkeringspladser lidt længere nede af gaden, hvor der indtil nu har været otte timers parkering. De pladser har næsten altid været optaget af heldagsparkering, men kommer nu i spil med tre timers-parkeringen. Det er vores forventing, at der kommer et langt større flow på de parkeringspladser, fortæller Søren Clausen.

Det er også planen, at lystsejlerne får deres "egne" parkeringspladser på aflukkede områder, på Bådelauget Krogens vinterplads og på opfyldningen syd for Træskibshavnen.

Alle parkeringspladserne får fremover tre timers parkering. Kommunen forventer, det vil få pendlere til at parkere et andet sted. Foto: Jens Thaysen

Kniber med pladsen

Fiskehandlerne er kede af den udvikling, der er sket i området.

- Det, der sker nu, er stik imod intentionerne om at bevare området, som det oprindeligt var. Jeg kunne godt tænke mig en klar udmelding om, hvad man vil med området på længere sigt, siger Anders Højgaard.

Han frygter for en fremtid med flere og flere aktiviteter på havnen.

- Enten får det os til at flytte, eller også slår det os ihjel. Folk skal tænke på, at der ikke kommer sådan nogle forretninger igen, for hvor kan man ellers placere noget, der både larmer og lugter, siger Anders Højgaard.

Kommunen anerkender, at det kniber med pladsen.

- Det er kompliceret, fordi man har så mange forskellige brugergrupper på et lille areal. Man skal huske på, der er flere aktører på havnen med andre behov end de to fiskehandlere. Restaurantørenes kunder for eksempel - de kan ikke bruge halvtimes parkering til noget. Vi har efter bedste evne forsøgt at balancere de forskellige hensyn, siger kommunens Søren Clausen.

Bilen til venstre holder ulovligt parkeret. Der er kommet et nyt skilt op, der fortæller at man skal have en erhvervslicens for at holde her. Foto: Jens Thaysen
Nej, siden torsdag er det ulovligt at parkere her. Foto: Jens Thaysen
Af hensyn til cyklisterne må man ikke længere parkere her. Foto: Jens Thaysen
Her er en dejlig pendler-parkeringsplads, hvor man må holde hele dagen, lige indtil kommunen får sat de nye skilte med tre timers parkering op. Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

AGF gik mål-amok i Farum

Leder For abonnenter

Kloge ord om vanddragen: Vent med at flytte den

Vanddragen synger nu på sidste vers på Store Torv, efter at Aarhus Byråd onsdag besluttede, at den skal fjernes fra torvet og formentlig erstattes med noget andet kunst på stedet. Tilsyneladende har beslutningen bred opbakning i befolkningen - på en afstemning på stiften.dk forleden stemte 60 procent af deltagerne for, at den skal væk. Så det giver ikke nogen mening at diskutere længere, om den skal blive stående eller ej. Den sag er afgjort. Til gengæld giver det masser af mening at se fremad og diskutere, hvad der skal ske med torvet, når 'Torvenes Brøndsløjfe', som Vanddragen rettelig hedder, er væk. Den diskussion startede så småt på byrådsmødet, hvor et par klarsynede politikere hævede stemmen. SF's Jan Ravn Christensen manede til besindighed og advarede mod, at Vanddragen bliver fjernet over hals og hoved og efterlader et stort hul i torvets belægning, som derefter skal repareres for igen at blive brudt op, når en ny udsmykning er klar. Dér har han en vigtig pointe. Det vil være spild af penge at fjerne Vanddragen, før noget nyt er klar. DF's Knud N. Mathiesen har også en pointe i, at det er uværdigt og uhensigtsmæssigt at gemme dragen væk i et depot. Så han slår til lyd for, at der med det samme findes en ny placering, hvor kunstværket spiller bedre sammen med omgivelserne, end det var tilfældet på Store Torv. Og at private bygherrer kunne tænkes at ville sponsorere en flytning til et nyt område, hvor de har gang i noget byggeri, er vel heller ikke utænkeligt. Så lad os følge deres gode råd og få gang i en proces, som både handler om at give Store Torv en indretning og noget kunst eller udsmykning, som kan give mere liv på torvet, samt finder et nyt og bedre sted til Vanddragen. Lad os straks komme i gang med at diskutere det. Knud N. Mathiesen nævner selv Aarhus Ø, som et oplagt sted til Vanddragen, men ville det ikke bare blive samme historie dér, som det var på Store Torv: at vinden spreder vandet ud over et større område. Måske et kommende torv eller grønt område på Godsbane-området ville være mere velegnet?

Annonce