Annonce
Aarhus

Nye problemer for svindelramt skakforening: Aarhus Kommune kræver stort tilskud retur

Nye problemer for Chess House, der holder til på Katrinebjerg. Foto: Flemming Krogh
Aarhus Kommune har besluttet, at foreningen Chess House skal betale et tilskud på 112.000 kroner tilbage. Kommunen mener ikke, at foreningen har dokumenteret, at pengene er blevet brugt til det formål, de er givet til, og har derfor anmeldt forholdet til politiet.

AARHUS: Århus Stiftstidende kunne i løbet af august 2019 afsløre en lang række af ufine metoder i og omkring skakspillernes århusianske samlingspunkt Chess House på Katrinebjerg. Pengekassen var mere end tom, huslejen var ikke blevet betalt og den tidligere formand var meldt til politiet for at have tømt lokalerne for inventar og under mistanke for at have bedraget foreningen for et stort beløb.

Nu får Chess House endnu et problem på halsen. Foreningen Chess House skal nemlig snarest muligt betale et tilskud på 112.000 kroner tilbage til Aarhus Kommune. Tilskuddet er blevet givet til projektet ”JMC,” der er en digital skakplatform rettet mod børn og unge.

Aarhus Kommune har gennemgået diverse bilag og dokumentation og vurderer på den baggrund, at foreningen ikke i tilstrækkeligt omfang har dokumenteret, at tilskuddet er brugt til det formål, som det blev givet til. Kommunen stiller derfor nu krav om, at foreningen Chess House tilbagebetaler tilskuddet, der er givet til JMC, og samtidig politianmelder kommunen forholdet.

Aarhus Kommune har overdraget sagen til Østjyllands Politi og har derfor ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt

Annonce

Skakportal for unge

Den svindelmistænkte og politianmeldte ex-formand for skakforeningen Chess House, Sven Christensen, fik på foreningens vegne i 2018 bevilget tilskuddet fra Sport og Fritid til at udvikle en portal, hvor børn og unge over internettet kan spille skak mod hinanden og modtage skakundervisning.

Målet var, at 1.000 børn og unge i løbet af et halvt år skulle være registreret som brugere af portalen.

Den nu tidligere formand har tidligere overfor avisen fastholdt, at Aarhus Kommunes tilskud på 112.000 kroner er blevet brugt helt efter reglerne.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce