Annonce
Klima

Nye superbatterier på vej: 1000 km på en enkelt opladning

Grafik: Lauge Eilsøe-Madsen, Verdens Bedste Nyheder
En ny teknologi giver nu mulighed for, at fremtidens batterier om få år kan indeholde meget mere energi. El-biler forventes at få langt længere rækkevidde, og det kan blive et gennembrud i klimaindsatsen.

Et hold af forskere i Australien har nu taget patent på en ny teknologi, der kan få de kendte litium-ion-batterier til at holde fem gange længere på hver opladning.

Det er et internationalt hold af forskere ved Monash University i Melbourne, der står bag opfindelsen, og deres studie er blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Science Advances. Ved at bruge svovl i batterierne har man kunne gøre batterierne mere effektive, men udfordringen har været, at de rent fysisk gik hurtigere i stykker ved opladning, fordi dele af batteriet udvidede sig og trak sig sammen. Det er det problem, det nu er lykkedes at undgå, så batterierne stadig har næsten 100 pct. kapacitet efter 200 genopladninger.

De første prototyper af batterierne er blevet produceret af det tyske Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology, og de skal nu testes yderligere i Australien i starten af året.

Annonce

Over 1000 km på en opladning

Hvis den nye batteriteknologi slår igennem, forventes det at betyde, at en smartphone vil kunne holde fem dage på en enkelt opladning, og at en el-bil vil kunne køre over 1000 kilometer, før den skal lades op, skriver Monash University. Det har især stor betydning, da bekymringer om at bilens batteri måske løber tør for strøm langt fra en ladestation er en af de største grunde til, at nogle holder sig tilbage fra at købe en elbil. Og overgangen til elbiler der kører på vedvarende energi er en vigtig indsats mod klimaforandringerne. Det skriver det anerkendte klimamedie Carbon Brief.

Ifølge professor Matthew Hill, der var med til at udvikle teknologien, er de nye batterier også bedre for miljøet end de gamle. Alt er dog ikke rosenrødt, for de nye litium-svovl-batterier vil stadig kræve brugen af store mængder litium. Efterspørgslen efter grundstoffet er eksploderet i de senere år, og det belaster miljøet de steder, litium udvindes. Blandt andet har det medført vandmangel nogle steder, fordi udvindingen af litium kræver store mængder vand.

Verdens Bedste Nyheder

Denne artikel er produceret af Verdens Bedste Nyheder, som er et uafhængigt medie, der laver konstruktiv journalistik med udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

Verdens Bedste Nyheder fokuserer på ofte oversete fremskridt, potentialer og løsninger på verdens udfordringer.

Læs mere på verdensbedstenyheder.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce