Annonce
Kultur

Nye toner i domkirken: Grabow, Aakjær og Holgersen med nye salmer

Kristina Holgersen, er en af de tre kvinder, der har komponeret musik til 10 helt nye salmer. De kan høres i Aarhus Domkirke som led i Kvindemuseets Kvindelivsfestival. Foto: Martin Ravn

AARHUS: Efter en pause hen over sommeren er anden del af Kvindemuseets kvindelivsfestival om overgange tilbage.

21. august er der fordybelse i Aarhus Domkirke, der tager afsæt i vandets betydning for kvindekønnet. Arrangementet begynder klokken 17 og fortsætter efterfølgende i museumscaféen på Kvindemuseet.

27. september er der koncert i Aarhus Domkirke. Salmedigterne Lisbeth Smedegaard Andersen og Iben Krogsdal har skrevet 10 nye salmer om overgange i kvindeliv, som vil kunne høres til koncerten. Nogle af salmerne bliver sunget som fællessang, mens Sara Grabow, Annika Aakjær og Kristina Holgersen, der har komponeret musikken til otte af salmerne, også vil fremføre nogle af værkerne.

Koncerten begynder klokken 19.30.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hellere nedrivning end alibi-bevaring: Randersvej-eksemplet er komisk

Se nu den stakkels ensomme røde murermestervilla på Kalmargade ved Randersvej. Alene tilbage på en kæmpe byggegrund står den bevaringsværdige villa fra 1933 og vidner om et spøjst forløb fyldt med kompromiser. Hærget, brændt, grafittiovermalet. Fire andre bevaringsværdige bygninger på samme byggegrund måtte lade livet, så omdannelsen af området kunne gå i gang og 171 nye lejligheder og 15 rækkehuse snart kan begynde at vokse op af jorden. Men DEN villa skulle blive, så man ikke fra kommunen gav en bygherre grønt lys til uden videre at fjerne fem boliger, som var udpeget som bevaringsværdige. Men var det nu også den rigtige beslutning? Ingen er i hvert fald særligt tilfredse med resultatet, der er spøjst og en smule fjollet, som formand for foreningen Bykultur Aarhus også tidligere har kaldt det. Den omtalte villa er nemlig bevaringsværdig i kraft af den kontekst, den var opført i. Men når hele konteksten forsvinder, og den i stedet bliver omringet af højt nybyggeri, så er bevaringen decideret komisk. Og nu skal den endda død og pine opføres igen, selvom en brand har spist hele 1. sal, loft og tag og den kommer til at fremstå ny og langt fra original.

Annonce