Det er vanskeligt for kommunen at finde penge til kommende anlægsarbejder som Marselistunnel, Beder-Bering-vej, forlægning af Sletvej samt udvidelse af Viborgvej.
I budgetforhandlingerne i sidste uge var politikerne langt fra enige om, hvordan de skal finde penge til de mange anlægsarbejder, der står i kø ved en næsten tom kommunekasse.
I 2016 er kommunen færdig med at spare op til letbanens første etape. Derfor foreslår SF, at man herefter fortsat fastfryser den såkaldte dækningsafgift - en erhvervsskat på ejendomme - hvorfra en del i dag bruges til at spare op til letbanen. Oprindeligt har byrådet vedtaget at genoptage en nedtrapning af dækningsafgiften fra 2016 og frem. Men hvis man undlader det, vil kommunen have flere penge at bygge for, mener SF:
»Det er for tidligt at sige, om afgiften bør hæves, men den skal som minimum fortsat fastfryses,« mener SFs Jan Ravn Christensen.
»Vi har brug for flere penge til at sikre pladsbehovet på dagtilbud, og der er behov for at udvide letbanen med flere etaper, ligesom der er ønsker om en række vejprojekter og Marselistunnelen,« peger Jan Ravn Christensen på.
SF stillede forslaget ved budgetforhandlingerne i sidste uge, men løb panden mod en mur over for de borgerlige partier. De konservative kræver dækningsafgiften ned.
Venstres rådmand for Teknik og Miljø, Laura Hay (V):
»Jeg går ikke ind for permanent at bevare dækningsafgiften. Det får man ikke en aftale med Venstre om. Det vigtigste for os er at skabe balance i kommunens økonomi og at skabe fortsat vækst, og det gør man ikke ved at beskatte erhvervslivet og iværksættere.«
Borgmester Jacob Bundsgaard (S) siger, at de vil være naturligt at tage diskussionen om dækningsafgiften op i forbindelse med anlægskonferencen i foråret 2012.