Annonce
Aarhus

Nye vinde: Nu vil byrådet godt bevare væddeløbsbanen

Selv om byrådet i budgetforliget for 2013 har besluttet at flytte Jydsk Væddeløbsbane uden for byen, tegner der sig i byrådet stor velvilje for at lade banen blive, hvor den ligger. Foto: Axel Schütt

Kan der opføres nyt stadion til AGF uden at flytte Jydsk Væddeløbsbane, er byrådet med på det. Selv om det er forligsbrud.

AARHUS: Det så ud til, at Jydsk Væddeløbsbane godt kunne bestille en flyttemand, da revisions- og konsulentvirksomheden Pwc i begyndelsen af december sidste år præsenterede den længe ventede analyse af forudsætninger og muligheder for at opføre nyt stadion for enden af Stadion Allé.

Analysen godtgjorde, at flytter man væddeløbsbanen og sælger byggerettigheder på grunden, vil indtægten næsten kunne betale et nyt fodboldstadion og et nyt atletikstadion.

En fremgangsmåde, der blev anbefalet af følgegruppen: Venstres byrådsmedlemmer, teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek og Hans Skou samt den radikale kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad.

Annonce

Vred Karin Salling

Men nyheden om, at der skulle bygges boliger på væddeløbsbanen og den store grund bagved, vakte bestyrtelse hos naboerne.

Og vrede hos Karin Salling, der har haft sin gang på Jydsk Væddeløbsbane i mere end 25 år.

- Jydsk Væddeløbsbane er en grøn oase. Det er synd at bygge boliger her, sagde Karin Salling.

Dronning Margrethe udtrykte sig mere diplomatisk i et interview i Århus Stiftstidende.

- Aarhus er jo vanvittigt heldigt med dette område (området omkring Marselisborg Slot, red.) I sin tid ville man have bebygget stedet med villaer, men det blev forhindret. Vist nok af min farfar, sagde dronning Margrethe, der slog fast at:

- Det er et svineheld for Aarhus, at man har de grønne oaser.

Forligsbrud

Siden foretog Venstre en kovending og afviste både boligbyggeri og en flytning af væddeløbsbanen.

Århus Stiftstidende har spurgt sig for hos resten af byrådet, og der tegner sig et massivt flertal for at bevare væddeløbsbanen, hvor den er. Også selv om byrådet i budgetforliget i 2013 besluttede, at banen skal flyttes, når lejekontrakten udløber 31. december 2029.

- Det er forligsbrud, hvis væddeløbsbanen ikke flytter. Men jeg lukker ingen døre. Hvis arbejdet viser, at vi kan bevare væddeløbsbanen, er det også fint. Udgangspunktet er, at ingen skal stilles ringere end i dag, siger kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (R).

Samtlige andre partier udtrykker lignende velvilje. Men da det ikke har været muligt at komme i kontakt med Alternativets Liv Gro Jensen og SFs Jan Ravn Christensen, kender vi ikke de to partiers holdning. Ligesom vi ikke har kunnet træffe Venstres ordfører for at få uddybet partiets holdning.

Vigtigt grønt område

Også Socialdemokratiets formand for kulturudvalget, Steen Bording Andersen, erklærer sig åben for at bygge nyt stadion uden at flytte væddeløbsbanen.

Så I er villige til at ændre budgetforliget fra 2013, hvor det blev besluttet at flytte væddeløbsbanen?

- Man kan altid ændre et forlig, og hvis det er muligt at bevare væddeløbsbanen samtidig med, at man bygger et nyt stadion, vil vi helt bestemt se på det, siger Steen Bording Andersen, der understreger, at der skal være plads til grønne områder i Aarhus.

- Væddeløbsbanen er et vigtigt grønt område. Og vi er optagede af at sikre, at der er grønne åndehuller i området, siger Steen Bording Andersen.

- Vores kvaliteter er oppe i tiden

De nye vinde, der blæser i byrådet, glæder direktøren for Jydsk Væddeløbsbane, Flemming Sunn.

- Det er spændende nyt, siger Flemming Sunn, der er overbevist om, at tingene har ændret sig en del i løbet af de seks år, der er gået, siden byrådet besluttede, at væddeløbsbanen skulle væk fra sin centrale beliggenhed.

- I dag betyder bæredygtighed og grønne områder rigtig meget, Det betyder, at de kvaliteter, vi kan tilbyde, er oppe i tiden. Altså kvaliteter som dyr, natur og grønne områder, siger Flemming Sunn, der har fået et hav af henvendelser, siden det kom frem, at væddeløbsbanen var truet af flytning.

- Jeg kan også mærke, at mange har et forhold til væddeløbsbanen. Det er ikke for ingenting, den har ligget her i 94 år. Den er blevet en kulturinstitution, siger Flemming Sunn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce