Annonce
Kultur

Nyt jazz-album: Kontrabassen rykker frem på scenen

Thomas Sejthen spiller ofte bas sammen med soul- og jazzsangerinden Indra og saxofonist Benjamin Trærup, men nu har Thomas Sejthen dannet sin egen trio og udgivet sit første album i eget navn. Foto: Flemming Krogh
Thomas Sejthen udgiver album i eget navn. Normalt spiller den århusianske bassist med Indra og Uffe Steen, men nu har Thomas Sejthen dannet sin egen trio og står i front med sit første soloudspil.

AARHUS: Loftshøjden er ikke meget over de to meter i stuen i det hvide byhus i Aarhus-forstaden Trige. I det charmerende hus, der ligger i den gamle bymidte, bor jazz-bassist Thomas Sejthen med sin familie.

Kontrabassen er hans instrument, og når Thomas Sejthen øver sig derhjemme i den hyggelige stue, rager det store instrument næsten helt op til loftet.

- Når man bor i et gammelt hus, kan loftet variere flere steder. Jeg kan faktisk ikke spille på min kontrabas bagerst i stuen, smiler den 45-årige musiker.

Selvom forholdene derhjemme ikke er optimale for en bassist, har Thomas Sejthen haft mulighed for at øve sig på en række numre, som han selv har komponeret og netop udgivet på vinyl og på diverse streaming tjenester.

En del af materialet har han haft liggende i flere år.

- Det er en drøm at udgive et album. Flere af numrene har jeg skrevet på igennem lang tid. Men det er dyrt at udgive musik i eget navn, og når man har en stor familie, eget hus og en bil, der indimellem skal på værksted, er der nok at bruge penge på, forklarer Thomas Sejthen.

Annonce

Thomas Sejthen

Thomas Sejthen Trio blev dannet i 2017. Udover Thomas Sejthen består trioen af Mads Ole Erhardsen på saxofon og Jesper Bo Knudsen på trommer. Den 1. december spiller de på Aros kl. 14.30 til 16.30. Gratis adgang.

Festival gav et skub

Bassisten fra Trige har i flere år været fast bassist hos sangerinden Indra, i Uffe Steen Trio og i mange andre sammenhænge. Men nu rykker Thomas Sejthen frem på scenen, og kan ikke gemme sig som ’sideman’ bag en forsanger.

Det kan være udfordrende at stå i forgrunden. Thomas Sejthen er ikke typen, der råber op og fremhæver sine egne kompetencer.

- Men derfor er det en god udfordring at skulle kommunikere med publikum. Ved at fortælle om mine egne sange, siger Thomas Sejthen over en kop sort kaffe ved køkkenbordet.

Der er flere årsager til, at den beskedne musiker har valgt at stå forrest i sin egen trio, der også tæller Mads Ole Erhardsen på saxofon og Jesper Bo Knudsen på trommer.

Teenagebørnene, som også er musikalske og spiller musik, har længe opfordret deres far til at få samlet en trio. En henvendelse fra Aarhus Vinter Jazz Festival sidste år, med et tilbud til Thomas Sejthen om en optræden, gav det endelige skub.

Udover at sige ja til at optræde til festivalen med sin egen trio, fik bassisten et arbejdslegat, som finansierede bookning af et studie i fire dage.

- På den måde kunne det hænge sammen økonomisk, så jeg kunne få indspillet mit eget album, lyder det stolt fra Thomas Sejthen.

Plads til 'det skæve'

Thomas Sejthen omtaler selv albummet som "minimalistisk med rolige og melankolske klangflader". Indimellem er der plads til mere spræl.

- Mit album er lettilgængeligt i forhold til avantgarde-jazz og andre mere avancerede jazz-retninger. Udover at jeg har forsøgt at skabe et fængende album, som henvender sig både til jazz-kendere og nybegyndere, rummer musikken også både kant og vildskab, mener Thomas Sejthen, som ikke skal bruge mange sekunders betænkningstid, før han rejser sig fra køkkenbordet for at give smagsprøver på sine pointer og lader musikken tale i den lavloftede stue, hvor hans smukke instrument står.

Jazz-legenden Thelonius Monk er et af Thomas Sejthens forbilleder. Amerikanerens ’skæve’ univers har Thomas Sejthen forsøgt at inddrage i sin egen musik. Nogle af numrene henter inspiration fra konkrete steder eller begivenheder.

Et bestemt sted på Mols, hvor man kan overnatte i en jurt (et telthjem uden vinduer red), langt fra storbyens stress, har givet stof til nummeret "Romantic

- Da jeg hørte om Hide-Away-stedet, satte det nogle tanker i gang. Indimellem har vi brug for en pause i en hektisk hverdag. Det, tror jeg, man oplever, hvis man besøger stedet på Mols, men jeg håber også, at min musik kan skabe lidt af den samme fornemmelse, siger Thomas Sejthen, som selv har booket sig ind til en telt-overnatning sammen med sin kone på Mols om kort tid, for at trække stikket i et par dage.

Som familiefar og musiker på fuld tid kan det være en udfordring at finde tid til at få udgivet sine egne numre, men nu er Thomas Sejthen ude med sit første album. Foto: Flemming Krogh
Thomas Sejthen Trio er begyndt at optræde rundt om i landet. Billedet er fra en optræden hos Vindanmark i Aarhus. PR Foto
Coveret-art står Thomas Sejthens søster, Trine Sejthen, for. PR Foto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Alle tiders jul med pressefotograferne

Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Aarhus For abonnenter

Tøfting går til Herning: Men Gå-Petersen gik fra Aarhus til Paris og tilbage igen med to øl og en serveringsbakke

Annonce