Annonce
Kultur

Nyt madhus på Northside: To kendte Aarhus-restauranter i samarbejde

Frederiksgade 42 og Hærværk. Fotos: Axel Schütt og Kim Haugaard
Der er bæredygtighed, grøntsager og økologi på menuen, når to kendte Aarhus-restauranter åbner nyt fælles madhus på Northside.

AARHUS: Northside er en festival kendt ikke kun for musikken, men også for dens konstante og stigende fokus på miljø og bæredygtighed.

Til juni går det løs igen, og det nævnte store fokus er som de tidligere år blot blevet endnu større. Også på madscenen. Blandt andet skifter det store to-etagers spisested på bakken restauratør, så det i år bliver et samarbejde mellem de to kendte Aarhus-restauranter Hærværk og Frederiksgade 42.

Øverste etage bliver som tidligere VIP-område, og nedenunder bliver der ikke bare almindelig a la carte-restaurant, men også fællesspisning ved langborde på forskellige tidspunkter.

Idéen til det nye samarbejde er kommet fra ejeren af Frederiksgade 42, Christian Bøjlund, der gerne ville arbejde med sine visioner for bæredygtighed og madkultur på en festival, der deler hans værdier.

- Northside er hamrende spændende, fordi den er grøn, uden at det hele bliver for højkulturelt, men stadig er folkeligt. Og så forsøger den hele tiden at tage nye skridt inden for bæredygtighed. Blandt andet derfor er det en festival, som århusianerne er stolte af, og det skal de gerne blive ved at være. Ligesom stilen skal holdes og bare blive endnu stærkere. Det vil vi gerne medvirke til, siger han til Århus Stiftstidende.

Annonce

Northside er hamrende spændende, fordi den er grøn, uden at det hele bliver for højkulturelt, men stadig er folkeligt.

Christian Bøjlund, Fredriksgade 42

Hver deres force

Maden i det nye spisehus til både fællesspisninger og a la carte bliver efter Frederiksgade 42's princip om 80 procent grøntsager og 20 procent kød eller fisk.

- Alt bliver selvfølgelig økologisk, det bliver sæsonrigt og får lidt asiatisk smag. Groft sagt kommer Hærværk med det gode håndværk og teknikkerne, og vi kommer som dem, der mere er med til at skubbe til normen med vores ideologier. Så vi komplimenterer hinanden rigtig godt, mener Christian Bøjlund.

Hærværk & Frederiksgade 42 holder åbent hele dagen under festivalen, og efter spisning omdannes stueetagen til bar, der fortsætter til klokken 02.30.

Northside 2019 afvikles i Ådalen 6.-8. juni.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce