Annonce
Kultur

Nyt sæsonprogram: Aarhus Teater sætter fællesskabet i fokus

Simon Mathew har hovedrollen i "Den unge Werthers Lidelser", der opsættes i samarbejde med Christian Lollikes teater Sort/Hvid i København. Foto: Anna Marin
Aarhus Teater er på gaden med sit nye program, der byder på både nyskrevet dramatik, musikforestillinger og klassikere i nye iscenesættelser.

AARHUS: Fællesskab spiller en stor rolle for Trine Holm Thomsens arbejde som direktør på Aarhus Teater.

- Det er et tema, som lurer i baggrunden, når vi lægger repertoiret, og når vi laver tiltag som "Forsamlingshuset" og vores kor, hvor man kan mødes. Vi vil gerne udnytte det potentiale, som teatret har i og med, det er et af de få menneskelige mødesteder, som er tilbage. Nu hvor man har iPads og streamingtjenester er det et unikt møde, som det er vigtigt at værne om. Vi bruger det potentiale til at få nogle dybere dialoger om de temaer, der er i forestillingerne. Siden jeg tiltrådte, har jeg ment, at det var vigtigt at udnytte det potentiale, vi har som stort teater i byen. At vi tager det på os, og åbner huset for borgere og publikum. Det ligger mig meget på sinde, siger Trine Holm Thomsen, der har inviteret til en snak om programmet for den kommende sæson.

Årets familieforestilling hedder "Pagten" og bygger på DRs julekalenderen af samme navn.

- "Pagten" lå meget godt i tråd med vores generelle fællesskabstema. Det er en stor og fin fortælling at lave for børn og voksne. Den har temaer som det onde og det gode, men har faktisk også et grundtvigiansk tema i sig, som vi syntes var interessant at arbejde med, siger Trine Holm Thomsen om "Pagten", der bevæger sig mellem en realistisk verden og et eventyrligt nisseunivers.

På Store Scene byder sæsonen også på et gensyn med festugeforestillingen, "Lyden af de skuldre vi står på", hvor Simon Kvamm og Marie Højlund fortolkede den danske sangskat, mens Nicolai Faber iscenesatte. Forestillingen vandt to Reumert-priser i 2018.

- Den arbejder også med en sammenhængskraft. Udgangspunktet var at tage fat i vores kulturarv og vise, at vi står på skuldrene af nogen. Vi trækker på nogle generationer, værdier og rødder, som vi giver videre. Vi fornemmede meget klart, at den som forestilling også kunne samle generationer på tværs, siger Trine Holm Thomsen, der glæder sig til at genopsætte den populære forestilling.

Også denne sæson åbner Aarhus Festuge på teatret, der i samarbejde med Det Kongelige Teater opsætter David Bowie-musikforestillingen "Lazarus".

- Vi har fået danmarkspremiere-rettighederne til den. Vi har det samme visuelle team på som til "Lyden af de skuldre", og den ser ud til at blive helt fantastisk flot. Folk kan glæde sig til et rent sansebombardement. Det er noget af de sidste Bowie var med til at lave. Det er fantastisk flot musik og en sanselig forestilling med både nye og kendte sange, siger Trine Holm Thomsen, der har set versioner af forestillingen i London og Hamburg.

Sæsonen byder også på et nyt samarbejde med Den Jyske Opera, hvis kor på 24 personer medvirker i opsætningen af Bram Stokers roman "Dracula" på Store Scene.

- Vi forener nogle kunstneriske kræfter. Det er ikke en opera, men et drama med kormusik. "Dracula" er meget andet end hvidløg, tænder og blod. Det er en smuk fortælling om tabt kærlighed, ensomhed og længsel. Den er meget sanselig og kalder derfor på noget smukt musik, der giver en gotisk og requiem-agtigt stemningsflade, forklarer Trine Holm Thomsen om forestillingen, der har Mathias Flint i rollen som Dracula.

Annonce

Aarhus Teater

Aarhus Teater er på gaden med nyt program. Her er et uddrag af sæsonens forestillinger 2019/20:

Lazarus, musikforestilling, Store Scene, 29. august-12. oktober.

Se dagens lys, dramatisering af Svend Åge Madsens roman, Scala, 13. september-12. oktober.

Pagten, familieforestilling, Store Scene, 14. november-21. december.

Black Madonna, gæstespil fra Sort/Hvid, Stiklingen, 22.-26. oktober.

"Den unge Werthers lidelser", i samarbejde med Sort/Hvid, Studio, 13.-21. december og 6.-25. januar 2020.

"Made in China", i samarbejde med Sort/Hvid, Studio, 30. april-16. maj 2020.

"Lyden af de skuldre vi står på", Store Scene, 31. januar-7. marts 2020.

"Ordet", Scala, 13. februar-21. marts 2020.

"Dracula", Store Scene, 29. april-6. juni 2020.

"Kagefrabrikken", Scala, 7. maj- 6. juni 2020.

Samarbejde med Lollike fortsætter

Samarbejdet med Christian Lollikes Teater Sort/Hvid fortsætter denne sæson med fire forestillinger.

En af dem er Goethes klassiker, "Den unge Werthers lidelser", der bliver bearbejdet af Sargun Oshana på Studio Scenen.

- Den taler meget ind i vores tid. Der er en sårbarhed i vores generationer og kultur, som er interessant at tage op. Simon Mathew skal spille hovedrollen i trekantsdramaet, fortæller Trine Holm Thomsen.

Forestillingen får premiere i Aarhus og skal senere på Sort/Hvid i København.

Herfra kommer stykket "Made in China", der skrives og instrueres af Sigrid Johannesen, som har arbejdet tæt sammen med Christian Lollike. Hun var blandt andet med til at skabe "Revolution" på Aarhus Teater.

Det århusianske publikum kan også opleve det kontroversielle gæstespil, "Black Madonna", der vakte debat, da det i maj 2018 blev vist i København. Madame Nielsen, der medvirker i monologen, et netop blevet nomineret til Reumert-prisen Årets Performer for sin rolle som den hvide kvinde, der maler sig sort i ansigtet for at kæmpe de sortes sag.

- Jeg synes, det er vigtigt at vise forestillingen i Aarhus, når den har haft så stor en betydning for den offentlige debat. Det viser, at teatret kan skubbe til grænser og vække debat, siger Trine Holm Thomsen.

Til maj har Scala premiere på "Kagefabrikken", som Christian Lollike har skrevet til Aarhus Teater. Forestillingen har Andreas Jebro (Erasmus Montanus, red.) i hovedrollen som kagefabrikanten Niels, der i disse sundhedsfokuserede tider er ved at dreje nøglen om.

- Jeg tror virkelig, det kan blive en rigtig sjov forestilling, siger Trine Holm Thomsen og smiler.

Svend Åge Madsen dramatiseres

På Scala er der denne sæson yderligere to danske tekster på programmet.

Teatrets tidligere husdramatiker, forfatter Svend Åge Madsens roman fra 1980, "Se dagens lys", bliver dramatiseret af en anden tidligere husdramatiker, Julie Glargaard, til september.

- Svend Åge Madsen er en helt igennem fantastisk forfatter. Han har skrevet nogle romaner, som er så fantasifulde og filosofiske, samtidig med at de er samfundseksperimenter, som på en måde er løsrevet fra politik, fordi de ikke er ideologiske, og det er meget befriende, mener Trine Holm Thomsen.

Romanen foregår i et samfund, hvor indbyggerne hver dag vågner op til et nyt liv, med en ny familie og nyt job. På den måde eliminerer man ulighed, men når man hele tiden får noget nyt, mister man også langtidshukommelsen og knytter ikke bånd til dem, man er sammen med.

- Det er en sjov roman, som vi har kredset om nogle år, og nu skulle det være, siger Trine Holm Thomsen.

Den anden danske tekst er Kaj Munks "Ordet", som første gang havde premiere i 1932.

- Vi er i en tid, hvor bøn og tro på mirakler og tvivl tages op. Vi har lige haft "Herrens Veje" på tv, som gav ny næring til en snak om tro. "Ordet" ligger fint i den slipstrøm. Det er et ekstremt smukt og velskrevet drama med en interessant konflikt mellem den sorte kristne tro og den lyse grundtvigianske tro, siger Trine Holm Thomsen.

Teatret fortsætter konceptet "Udflugten", der denne gang tager publikum med i sporene på en hjemløs og på besøg i et dødsbo.

Sæsonen på Aarhus Teater byder også på et nyt samarbejde med Den Jyske Opera, hvis kor på 24 personer medvirker i opsætningen af Bram Stokers roman "Dracula" på Store Scene. Foto: Yellow 1
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Bemanding og pleje skal under lup: Uro om personalemangel på demensplejehjem får konsekvenser

Indland

Henriette Zobel er død 

Læserbrev

Læserbrev: Byhistorie - vi siger det ikke til nogen

På Rækker Mølle Skoles skolebibliotek var der et relativt begrænset udvalg af læsestof. Det lykkedes dog at finde nogle bøger, hvis fortælling jeg har taget med mig siden hen. Bøgerne er skrevet af Hjørdis Varmer og handler om Peter Sabroe. En af bøgerne har titlen ”Børnenes Ven”, og derfor har statuen af netop Peter Sabroe altid givet så god mening for mig, når jeg er kørt forbi Østbanetorvet i Aarhus. På torvet står Sabroe hugget i granit, mens han holder en lille pige i hånden. Fra Varmers bog genkendte jeg historien om den århusianske socialdemokrat, som værnede om de udsatte børn, og som ofte lykkedes med at forbedre disse børns vilkår på nærmest heroisk vis. Når jeg bringer Peter Sabroe på banen, skyldes det i høj grad, at det er et godt eksempel på, hvordan Aarhus holder munden lukket, når historiens vingesus findes i bybilledet. Hvorfor formidler vi ikke i højere grad hvem, hvad, hvor i vores by? Eksempelvis byens jødiske kirkegård. Den står lige i nærheden af rådhuset, men den står der bare og forfalder. Hvorfor fortæller vi ikke om, hvordan det jødiske samfund har bidraget til vores by? Står kirkegården endnu blot i vores by, fordi den er fredet, eller står den der, fordi det giver mening? Kirkegården er et eksempel på vigtig kulturhistorie, som også i dag har sin berettigelse, men som ikke nødvendigvis giver mening for forbipasserende, fordi historien bag ikke bliver fortalt. Samme fortælling er det med lapidariummet, som findes i bunden af Rådhusparken (betegnelse for en samling af gravstene i bunden af Rådhusparken). I ny og næ er jeg vært for en rundvisning på rådhuset, og da jeg første gang skulle stå for sådan en, fik jeg en folder stukket i hånden. Heri kunne jeg læse om Rådhusparken, hvori der står en samling gravstene, hvis navne, repræsenterer betydningsfulde mennesker for vores by – gid jeg kendte mere til den historie! Men det gør jeg ikke, for stenene står der uden at fortælle, hvilke fantastiske individer de repræsenterer, og hvad de har betydet for vores by. Min datter Ellen er otte måneder, og jeg glæder mig så umanerligt til at lære hende Aarhus at kende, men det kommer til at kræve en indsats. Når vi går nede i Volden, Latinerkvarteret eller på Bispetorv, så vil jeg gerne kunne fortælle hende, hvorfor de steder hedder, som de gør. Tænk, hvis det ikke krævede grundig forberedelse af give kærligheden til vores by videre, men i stedet var formidlet som en naturlig del af byindretningen. Sådan er det for eksempel i Odense. På skiltene med gadenavne er der en lille notits om, hvorfor de hedder netop sådan. Det er slet ikke så svært, og det giver mening at formidle mere. På et lidt større plan går vi en fremtid i møde, hvor flere shopper på nettet, og hvor vores bymidte derfor skal byde på noget andet, end det som hjemmesiderne kan. Der bliver længere mellem specialbutikkerne i vores by, formentligt fordi det er svært at holde huslejen hjemme. Det er en tendens, som er svær at gå imod, men tænk, hvis Aarhus Byråd hjalp byens detailhandel, turister og forældre ved at tilrettelægge en levende bymidte, hvor det er spændende at komme, og hvor man har lyst til at befinde sig. Vi bor i en historisk spændende by, som indbyder til både leg og læring, og derfor er det nemt for Aarhus med en lille indsats at differentiere sig i forsøget på at tiltrække turister, kunder og børn på eventyr. For nylig kom vikingerne i vores lyssignaler. Jeg smilede faktisk lidt, da jeg så tiltaget, som Venstres politiske leder, Bünyamin Simsek, har indført. Ved nærmere eftertanke mener jeg faktisk, at det er et rigtig godt eksempel på, hvordan vi levendegør vores by på en spændende måde. Lad os sige det til nogen – sige det videre! Vi bor i en fantastisk by, som rummer en fantastisk fortælling, lad os nu få den historie fortalt! Det giver mening at dyrke en bys særpræg. Det er jo netop en af årsagerne til, at vi, som bor i Aarhus, er stolte af at bo lige her.

Annonce