Annonce
Østjylland

Nyt samlingssted skal løfte Mols

Repræsentanter fra Syddjurs Kommune og initiativgruppen bag et nyt kultur- og bevægelseshus i Knebel var i denne uge samlet til møde i Molshallen. Der er bred opbakning til projektet.

Idéfolk sætter turbo på arbejdet for at skabe et kultur- og bevægelseshus.

Vækst, tilflytning, sammenhold, attraktiv børnepasning samt masser af synergi i forenings- og idrætsliv.

Annonce

Det er fem af grundpillerne i et nyt udviklingsprojekt, som en initiativgruppe har sat i søen i Knebel. Målet er et nybyggeri og nye udeaktiviteter ved Molshallen, som skal knyttes tæt til den nærliggende Molsskolen og en kommende nybygget børneinstitution.

Borgermøde

Tirsdag 20. januar kl. 19.00 holdes der et borgermøde om »Projekt Mols i Udvikling« på Molsskolen i Knebel. Der skal endevendes idéer til et nyt kultur- og bevægelseshus samt nedsættes arbejdsgrupper.
Initiativgruppen er: Jørgen Ørgård fra Borgerforeningen Mols, Søren Ibsen fra IF Mols, Louise Juul, formand for fællesbestyrelsen,leder Claus Peter Olesen, Molsskolen, og Flemming Engbjerg Jessen, Molshallen.

»Det handler om at tage ansvar for eget liv og lokalområdets udvikling. I øjeblikket er situationen på Mols sådan, at stilstand reelt betyder afvikling på grund af manglende tilflytning og faldende børnetal. Det skal vi gøre noget ved,« siger Søren Ibsen, repræsentant for IF Mols i initiativgruppen.

I anden halvdel af 2014 har gruppen med medlemmer fra idrætsliv, Molshallen, Molsskolen, pasningstilbud og den lokale borgerforening lavet forarbejdet til etableringen af såvel et nybyggeri som en fornyelse af byrummet ved Molshallen. Projektet står til at koste ca. 15 millioner kroner.

Projektet fik for alvor vind i sejlene, da byrådet i december besluttede at bygge en ny børnehave ved hallen. Dermed har de lokale drivkræfter fået det element, der kan fungere som afsæt for ansøgninger til fonde og en konkretisering af projektet.

»Indtil videre er alle idéer i spil. Som udgangspunkt ønsker vi at skabe et samlingssted for borgerne i Knebel og alle de andre byer på Mols. Der skal være plads til mange forskellige aktivteter, ligesom vi har tænkt køkkenfaciliteter ind i projektet. I sidste ende handler det kort og godt om at bringe mennesker sammen. Det vil naturligt skabe yderligere udvikling og få idéerne til at blomstre,« forklarer Louise Juul, formand for fællesbestyrelsen for de lokale børnehaver og Molsskolen.

Initiativgruppen har draget DGI Faciliteter & Lokaludvikling ind i arbejdet. DGI-konsulenterne skal med erfaringer fra lignende processer være med til at forme projektet.

I arbejdet indgår der en ny masterplan for området ved Molshallen. Den plan er Syddjurs Kommune tovholder på.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce