Annonce
Aarhus

Nyt stadion kan forsinke nye veje og skoler

Udvidelse og anlæggelse af nye veje og udvikling af nye byområder, som ved det tidligere Amtssygehus fylder i dag anlægsrammen ud og gør det vanskeligt at finde plads til et nyt stadion med mindre andet skal udskydes. Visualisering: Vandkunsten

Finansiering af et nyt stadion ved at udstykke grunde på væddeløbsbanen vil påvirke kommunens anlægsramme og betyde, at andre kommunale byggeprojekter skal udskydes.

AARHUS: Selv om pengene til et nyt Aarhus Stadion næsten bogstaveligt kan graves op af jorden ved at udstykke grunde på væddeløbsbanen kan et byggeri af den størrelse betyde, at andre kommunale projekter som Beder-Beringvejen, en folkeskole i Nye, udvidelsen af Viborgvej, havnetunnellen eller renovering af og opførelse af nye dagsinstitutioner skal udskydes.

Det skyldes, at Aarhus - som alle andre skal kommuner i landet - skal overholde den såkaldte anlægsramme, som KL og regeringen har aftalt. I Aarhus Kommune er anlægsrammen 1,4 milliarder kroner om året.

Anlægsrammen betyder, at selv om kommunen rent faktisk har pengene til rådighed, må den ikke bygge og købe jord for mere end 1,4 milliarder kroner om året.

Hvis Aarhus eller andre kommuner bryder rammen, truer regeringen med straf. Så vil der blive trukket et beløb fra kommunernes samlede tilskud. Det er ganske vist ikke sket før, at der er faldet sanktioner, men regeringen har skærpet tonen, har man registreret på rådhuset, som avisen har søgt oplysningerne hos.

Annonce

Er der overhovedet luft?

Hvis Aarhus Byråd vælger scenarie 4 fra analysen og skal bygge et nyt stadion, en ny atletikbane og en ny væddeløbsbane for tilsammen 590 millioner kroner og derudover skal afsætte millioner til byggemodning til et nyt boligområde, vil det begrænse kommunens muligheder for at bygge andre kommunale anlæg og veje det samme år.

Men spørgsmålet er, om der overhovedet er plads i anlægsrammen. For den er i forvejen udnyttet til bristepunktet, fordi der i disse år også skal indregnes køb af det tidligere Amtssygehus, udvikling af Tage-Hansensgade, Aarhus Ø, Godsbanen og et hav af kommunale renoveringer, der samlet løber op.

Der er dog løsninger, hvis ikke der er luft nok i anlægsrammen, eller andre projekter ikke skal udskydes.

For hvis kommunen etablerer et arealudviklingsselskab eller en privat developer står bag byggeriet, vil det ikke belaste den kommunale anlægsramme. Eller hvis man indgår aftale med en leasingselskab, der finansierer og bevarer ejerskabet.

Endelig vil den del af VIP-faciliteterne, som AGF vil finansiere for 50 millioner kroner ikke belaste kommunens anlægsrammen, fremgår det af analysen fra revisionsfirmaet Pwc.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Læserbrev

Læserbrev: Socialdemokratiet vil gerne være med

Socialdemokratiet ønsker naturligvis at være med til at præge udviklingen i Odder Kommune. Derfor er vi også næsten hvert år med i budgetforlig. Desværre ikke i år. Det, der skiller, er især grønthøstermetoden forklædt som "hverdagseffektiviseringer", manglende satsning på grøn og bæredygtig udvikling og detailstyring på fagområderne. Med detaljerede retningslinjer og puljer udstråler budgetforliget desværre mistillid til medarbejderne. Det er New Public Management og djøfisering, når det er værst. Hverdagseffektiviseringerne, puljerne og flere eksempler på beslutninger, der ikke føres ud i livet, tegner et billede af en kommune, der er ved at gå i stå. Politikere, der ikke tager ansvar for udviklingsretningen. Og ikke tager ansvar for at rette økonomien op i tide. Ved sidste års budgetlægning blev det vedtaget, at der skulle udarbejdes et udviklingskatalog over mulige smarte investeringer/besparelser. Det er ikke udarbejdet. Ved 2. behandling af budgettet argumenterede borgmesteren for, at der ikke er afsat nye penge til energibesparende foranstaltninger, fordi penge i sidste års budget ikke er brugt. Eksempler blandt flere på manglende tempo og vilje til at udføre byrådets beslutninger. Det hjælper ikke at give forvaltningen skylden, ansvaret ligger entydigt hos borgmesteren. Manglerne i forhold til grøn og bæredygtig udvikling har fået mindre opmærksomhed. Lone Jakobi trak forskellen op således: "Sølle halvanden millioner kroner har I fundet til grøn og bæredygtig omstilling i Odder Kommune - over fire år! (...) Men derfra, da finder I ingenting. Som i absolut ingenting. Og I stopper endda det vigtige arbejde med energirenoveringer." Til sammenligning har Socialdemokratiet i sit budgetforslag fundet otte millioner kroner. Socialdemokratiet vil gerne tilbage til samarbejde over midten. Men det forudsætter, at borgmesteren leverer på byrådets beslutninger og herunder ikke mindst det omstillingskatalog, som også hans forligspartnere har bestilt. Der er brug for seriøs prioritering og handling, hvis vi skal rette op på både økonomi og kernevelfærd og samtidig bidrage til en grøn og bæredygtig udvikling.

AGF

Målfest, sejr og ny optimisme: Her er hele dækningen af AGF-Sønderjyske

Annonce