Annonce
Udland

Observatør: 14 civile dræbt i Syrien trods våbenhvile

Stoyan Nenov/Reuters
Erdogan afviser melding om sammenstød som "spekulation og misinformation" og sender en advarsel til kurderne.

14 civile er fredag dræbt i tyrkiske luftangreb og allierede oprøreres morterangreb nær byen Bab el-Kheir i det nordøstlige Syrien.

Det meddeler Det Syriske Observatorium for Menneskerettigheder (Sohr), der følger situationen i Syrien.

- Luftangreb og morterangreb har dræbt 14 civile i Bab el-Kheir og nærliggende landsbyer, siger Rami Abdel Rahman, der leder Sohr.

Meldingen kommer, dagen efter at Tyrkiet indgik en aftale om våbenhvile og lovede at indstille kampene i det nordøstlige Syrien i fem døgn.

Den kurdiskledede styrke SDF, der var en vigtig allieret for USA i kampen mod Islamisk Stat, bekræfter, at der har været luftangreb og anden beskydning mod byen Ras al-Ain.

- Tyrkiet krænker våbenhvileaftalen ved at fortsætte med at angribe byen siden i aftes, skriver SDF-talsmand Mustafa Bali på Twitter.

Den tyrkiske præsident, Recep Tayyip Erdogan, afviste tidligere fredag meldingerne om sammenstød som "spekulation og misinformation", skriver nyhedsbureauet dpa.

- Der finder ikke sådanne sammenstød sted, sagde han.

USA's vicepræsident, Mike Pence, og udenrigsminister Mike Pompeo var torsdag i Tyrkiet for at forsøge at overtale præsident Erdogan til at indstille offensiven i det nordøstlige Syrien.

Der blev enighed om fem dages våbenhvile, som skal give kurdiske styrker mulighed for at trække sig tilbage fra et område langs grænsen, hvor Tyrkiet ønsker en sikkerhedszone.

Men Erdogan advarer fredag om, at han vil genoptage den tyrkiske offensiv mod de kurdiske styrker i Syrien, hvis de ikke trækker sig tilbage fra den såkaldte sikkerhedszone.

- Hvis løfterne holdes indtil tirsdag aften, er spørgsmålet om sikkerhedszonen løst. Hvis det slår fejl, vil operationen begynde i samme minut, som de 120 timer er gået, siger Erdogan på et pressemøde i Istanbul fredag.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce