Annonce
Østjylland

Odder Kommune ændrer udbudsvilkår for kæmpegrund ved havnen i Hou

Et område mellem færgehavnen og lystbådehavnen i Hou sættes nu til salg igen. PR-foto
Godt 15.000 kvadratmeter stort område primært til boliger, men der må også være erhverv som eksempelvis restauranter, butikker og bylivsaktiviteter.

Hou: Så er det nu, hvis du vil have chancen for at købe området mellem færgehavnen og lystbådehavnen i Hou. Området har i mange år været omdrejningspunkt for planer, der ikke er blevet ført ud i livet endnu, men nu forsøger kommunen endnu en gang at sælge de 15.000 kvadratmeter med mulighed for at etablere attraktive boliger og erhvervsbyggeri i et område med plads til masser af vandaktiviteter og en hyggelig, autentisk havnestemning.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Odder Kommune, der første gang sendte området i offentligt udbud i 2017. Dengang kom der tilbud fra én tilbudsgiver.

Det lykkedes imidlertid ikke at indgå en aftale inden fristen på et år fra udbuddets annoncering udløb. Derfor har byrådet besluttet at genudbyde området og samtidig justere udbudsvilkårene.

Annonce

Cafeen er med

Odder Kommune har blandt andet besluttet at udvide det udbudte areal med det areal, hvor Caféen ligger. Caféen har en lejekontrakt med Odder Kommune frem til 2033.

Det udbudte område er i alt 15.289 kvadratmeter. Sammen med ejendommen udbydes muligheden for at bygge op til 10.000 etagemeter, for eksempel fordelt med 80 procent til boliger og 20 procent til erhverv, som eksempelvis restauranter, butikker og bylivsaktiviteter.

En del af boligerne kan være almene boliger, ligesom boligerne kan anvende til liberale erhverv i form af en kombination af bolig og kontor. Området udbydes uden mindstepris men med en skønnet pris på 2.000 kroner eksklusiv moms pr. etagemeter byggerettigheder til boligformål og 500 kroner eksklusiv moms pr. etagemeter byggerettighed til erhvervsformål. Odder Kommune skal modtage tilbuddet senest 10. maj kl. 12.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Sundhedsordførere: Nu må ministeren stoppe omskæringslægen

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce