Annonce
Østjylland

Odderelev med (for) mange jern i ilden

»Jeg har aldrig sagt nej, men jeg har da prøvet ikke at melde mig til alt,« siger Theis Bedsted, der går i 3.x, matematik/fysik-linjen.

Gymnasieelev strøg til tops i matematikkonkurrence, selvom han dårligt havde tid.

Gymnasieelev, aktiv i elevrådet og i Danske Gymnasieelevers Sammenslutning. Kasseassistent i et supermarked, lokalformand for SF's Ungdom i Odder samt suppleant til den nationale bestyrelse.

Det er bare et udpluk af de aktiviteter, 18-årige Theis Bedsted udfylder tiden med.

Når han altså ikke lige deltager i en matematikkonkurrence og bliver nummer otte ud af 861 deltagere.

Glemte at tjekke resultatet

Sidste år meldte Theis sig til Georg Mohr-matematikkonkurrencen og kvalificerede sig til hovedkonkurrencen i januar.

»Vi er fem klassekammerater, der gør det sammen hvert år. Mest for hyggens skyld, vi tager det ikke så alvorligt,« fortæller Theis.

Alligevel blev han nummer otte og går nu videre til et vinderseminar, hvorfra de seks bedste kvalificerer sig til først en nordisk og til sidst en international konkurrence. Altsammen noget, der kræver forberedelse og plads i kalenderen. Sidstnævnte er ikke det, Theis har mest af.

»Jeg fik ikke engang selv tjekket resultatet, det var en kammerat, der ringede og fortalte mig det. Og konkurrencen lå selvfølgelig på nogle dage, hvor jeg skulle en hel masse,« fortæller han.

På spørgsmålet, om han ikke altid skal det, svarer han grinende:

»Nåh jo.«

Først fysik, så måske politik

Resultatet af konkurrencen betyder ikke ret meget for Theis.

»Jeg havde på ingen måde regnet med det, og jeg synes, det er sat alt for stort op. Mine kammerater griner lidt af mig, fordi de ved, at det ikke var helt seriøst. Men så kommer jeg da i avisen, og min mor ringer til mig,« smiler han.

Derimod betyder fysik og astronomi alt for Theis. Og så selvfølgelig politik.

»Jeg har dog ingen ambitioner inden for politik. Det er en sidebeskæftigelse for mig, men jeg er meget aktiv og tager det dybt seriøst,« forklarer han.

I stedet vil Theis have en uddannelse inden for fysik og astronomi.

Han afviser dog ikke helt en politisk karriere, da han ikke helt ved, hvad han skal bruge sin uddannelse til endnu.

»Jeg kan jo blive ansat i et multinationalt selskab, men det passer nok ikke helt med min ideologiske overbevisning,« siger han.

En hård blanding

Fysikken fik Theis smag for allerede i syvende klasse, hvor han vidste, at den skulle være hans fremtid.

Derimod blev han først aktiv i politik, da han startede på Odder Gymnasium.

Nu vil han ønske, at han havde vidst, hvad han gik ind til ved at blande de to områder.

»Jeg fortryder ikke noget, men jeg vil da godt advare andre imod at blande politik og skole. Det er for hårdt,« forklarer han.

Efter sin studentereksamen planlægger Theis et års studiepause. En pause, som han regner med at fylde aktivt ud med endnu mere politisk arbejde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Omdiskuteret plejecenter skal forblive privat: Aarhus Kommune vil give firma flere år som boss i Bøgeskovhus

Læserbrev

Læserbrev: Aftenskolerne i Aarhus gør en kæmpe forskel

En halv million århusianere deltager årligt i aktiviteter, som de folkeoplysende skoler laver i Aarhus – det gør naturligvis en kæmpe forskel for århusianerne og byens liv. I uge 45 fejrede vi folkehøjskolernes 175-årsjubilæum – aftenskolerne er en udløber af hele den folkelige bølge, der skyllede ind over Danmark fra slutningen af 1800-tallet og frem og som er en vigtig del af det fundament, som vores demokrati står på. De folkelige bevægelser udspringer af et stort ønske om at give hele befolkningen adgang til viden og uddannelse for at understøtte en demokratisk udvikling af vores land. En del af dette ønske var oprettelse af de folkeoplysende skoler (aftenskolerne). De skulle sikre, at en bred del af borgerne – i fritiden fik mulighed for, via viden, indsigt og demokratisk kompetence, at bidrage til udviklingen af den enkelte og samfundet. I Aarhus er dette arbejde fortsat en stor succes. Succes kan måles på mange forskellige måder – her er et par bud på, hvorfor vi mener, skolerne i Aarhus er en succes. Første succeskriterie er, at rigtig mange borgere benytter sig af skolernes tilbud – og det gør århusianerne. I 2018 deltog over en halv million i en-dags-arrangementer, mens næsten 100.000 borgere deltog i aftenskolernes mere traditionelle virksomhed i form af kurser og forløb. Der er naturligvis tale om gengangere i både kursustallet og en-dags-arrangementerne. Men vi taler om tal, som tilnærmelsesvis kan sammenlignes med hhv. besøgstallene i Den Gamle By eller tilskuertallene til AGF's hjemmekampe. Så de folkeoplysende skoler er en meget vigtig del af byens kulturliv og en vigtig brik i det demokratiske og folkeoplysende arbejde. Et andet succeskriterie for os er, at skolerne også når bredt ud til forskellige befolkningsgrupper i vores by. Først og fremmest sker det, fordi aftenskolerne udbyder et utroligt bredt spektrum af kurser og tilbud. Men det sker også, fordi vi i Aarhus Byråd har prioriteret at give et tilskud til betalingen for forskellige lavindkomstgrupper. Dette tilskud kommer særligt studerende/lærlinge, pensionister og folk uden for erhverv samt handicappede til gavn. Det er grupper, som ellers ikke er de flittigste brugere af byens øvrige oplysnings- og kulturtilbud. Så også målt ud fra dette kriterie er skolerne en succes. Endelig bidrager de folkeoplysende skoler ift. rigtig mange vigtige dagsordener i vores by. De hjælper med, når vi skal give tilbud til genoptræning af mennesker med hjerne- og trafikskader eller skader i bevægeapparatet. Skolerne har også gode tilbud til borgere, som risikerer at glide ud i ensomhed, og der er tilbud med fokus på en bedre integration af borgerne i vores by. Og i samspil med bibliotekerne gør de en kæmpe indsats for folkeoplysning, litteratur og demokratisk debat, ligesom de i samarbejde med fritids- og idrætslivet gør en ganske betydelig indsats for foreningslivets trivsel og understøttelse. Så også her er der tale om en succes. Man må aldrig hvile på laurbærrene, og det gælder også aftenskoleområdet. Der har løbende været en debat om, hvorvidt vi bruger for mange midler til området på handicapområdet, og nogle har været bekymret for, at der er sket et fald i antallet af skoler over de seneste fem-syv år. Begge dele er vigtige spørgsmål at rejse, men vi synes, at der også findes nogle gode svar på dem. Først til spørgsmålet vedrørende aktiviteter for borgere med et handicap. Vi står alle tre bag det brede flertal i byrådet, der ønsker at give ALLE borgere spændende tilbud og udfordringer gennem deltagelse i aftenskolevirksomhed. Vi forestiller os, at hvis du er fysisk eller psykisk udfordret, er det ekstra godt og vigtigt at få mulighed for at deltage i spændende og varierede aktiviteter. Og det er aftenskolerne rigtig gode til at tilbyde. Hvis man er psykisk sårbar eller deprimeret, har et midlertidigt eller permanent bevægelseshandicap eller er socialt udfordret, kræver det bare nogle andre rammer, end det er tilfældet for os andre. Mindre hold og/eller flere undervisere, ja måske endda andre fysiske rammer – og det koster penge. Midler, som vi mener, et rigt samfund som det danske skal prioritere. Men der skal naturligvis også være tilbud til de øvrige borgere – og det er der. Faktisk benyttes mere end 80 procent af de samlede aftenskolepladser i Aarhus af borgere uden handicap - så der er plads til os ALLE, både dem, som må leve med et handicap, og dem som lever uden, og langt de fleste pladser bruges altså på mere traditionel aftenskoleaktivitet. Slutteligt – det er rigtigt, at der er blevet færre aftenskoler i Aarhus over årene, men nedgangen ser ud til at være stoppet, og variationen i de udbudte kurser og aktiviteter har aldrig været større, så man rammer en stor del af den århusianske befolkning med gode tilbud. Vi mener alle tre, at folkeoplysningen er en af grundstenene i det danske demokrati. Derfor et det fortsat vores ønske at sikre en stærk folkeoplysning for alle århusianere.

Annonce