Annonce
Byudvikling

Ombygning i befærdet kryds giver gener for trafikken i fire måneder

En større ombygning af det befærdede kryds mellem Langmarksvej og Sundvej er gået i gang. Ombygningen, der skal være den østlige afslutning på den nye nordlige omfartsvej via Langmarksvej, ventes færdig til marts. Foto: Morten Pape
Frem til marts vil krydset mellem Langmarksvej og Sundvej være under ombygning. Når ombygningen er færdig, vil krydset være klar til at danne den østlige afslutning på det nye ringvejsforløb via Langmarksvej.
Annonce

Horsens: Det skal være skidt, før det bliver godt, og i de kommende måneder må bilister i krydset mellem Langmarksvej og Sundvej i Horsens væbne sig med tålmodighed.

Arbejdet med at etablere et nyt vejforløb i det befærdede kryds er nemlig i fuld gang.

Det nye vejforløb bliver den østlige afslutning på det projekt, der skal opgradere Langmarksvej til ringvej. Projektet er en del af Trafik 2030-planen, og skal bl.a. være med til at sikre en mere direkte forbindelse for bilister fra øst til E45 samt sikre en mere fredelig midtby.

Frem til marts 2021 vil krydset være under ombygning. Når det er færdigt, ledes trafikanter, som kommer fra øst ad Sundvej, uden om midtbyen. Hvis trafikanterne ønsker at komme ind til centrum - altså videre gennem Amaliegade, Kattesund og Nørregade - skal de træffe et aktivt valg og foretage et venstresving.

For trafikanter fra Langmarksvej mod vest er det planen, at trafikken kommer til at glide nemmere, da Langmarksvej vil komme til at fortsætte direkte over i Sundvej.

Annonce

Sideveje lukkes flere steder

Ud mod Langmarksvej er flere sideveje blevet lukket for at give et bedre trafikflow på den nye ringvej. Og i forbindelse med krydsombygningen mod Sundvej, er turen nu kommet til sideveje her, der får samme tur.

Det gælder bl.a. Carit Etlars Vej, som i sidste uge blev lukket ud mod Sundvej. Det betyder, at beboerne på vejen fremover skal køre ind og ud fra deres bopæl via Sølystvej/Strandpromenaden.

Også Steen Blichers Vej bliver lukket ud mod Sundvej. Denne lukning er dog kun midlertidig - i forbindelse med ombygningen af krydset.

Senere kan også beboere på Knudsgade og Lindeallé se frem til mindre gennemkørende trafik, når deres veje snarest lukkes ud mod Strandpromenaden.

Annonce

Holder al trafik kørende

I forbindelse med ombygningen af krydset mellem Langmarksvej og Sundvej er ejendommen med adressen Sundvej 101 blevet revet ned. Horsens Kommune købte allerede i januar sidste år ejendommen, der tidligere har huset flere forskellige banker, en frisør, et posthus og senest en spillehal og en fodterapeut. Spillehallen er lukket.

Ifølge planen skal ringvejsprojektet med lukning af 13 sideveje til Langmarksvej, tilslutningsanlæg i begge ender og en opgradering af vejen, så den kan kunne rumme den forventede øgede trafikmængde, være helt klar i 2022.

- Langmarksvej skal fremover fungere som en af de veje, der danner en ring rundt om Horsens, og hvor der er god fremkommelighed for bilisterne. For at sikre det har vi nu lukket for en lang række sideveje på den sydlige side af Langmarksvej for at fjerne den trafik, der var ind og ud fra sidevejene. Nu tager vi næste skridt i opgraderingen af Langmarksvej, har Allan Lyng Hansen, afdelingschef i Affald og Trafik i Horsens Kommune tidligere fortalt til Horsens Folkeblad.

Med det nye lyskryds bliver der ændret på vejforløbet, så vejen bliver flyttet et stykke mod nordøst. Det er i dette område, vejarbejdet først vil foregå.

- Vi holder al trafik kørende, men da det er et kryds, mange bilister kører igennem i myldretiden, kan der opstå kø. Der vil også løbende være indsnævringer af vejbanerne samt nedsat hastighed, siger Allan Lyng Hansen.

I forbindelse med opgraderingen af Langmarksvej til nordlig ringvej er Carit Etlars Vej blevet lukket ud mod Sundvej. Foto: Morten Pape
Det nye vejforløb for enden af Langmarksvej bliver en blød kurve, hvor Sundvej fortsætter direkte over i Langmarksvej. Det betyder, at bilister fra øst skal tage et aktivt valg om at dreje fra, hvis de vil køre ind gennem centrum. Illustration fra Horsens Kommune

Nordlig ringvej

I november 2018 præsenterede Horsens Kommune på et borgermøde forvaltningens bud på en nordlig ringvejsløsning på Langmarksvej.

Ringvejen skal blandt andet dæmpe trafikken igennem midtbyen - særligt Nørregade - markant.

I marts vedtog plan- og miljøudvalget, at et skitseprojekt for ringvejsprojektet, der er en del af Trafik 2030, skulle sendes i høring.

Der kom 23 høringssvar, og efter behandlingen af høringssvarene besluttede kommunen at lukke 13 sideveje. Det drejer sig om Haurowitzvej, H.C. Andersensvej, Solvangs Allé, Nylandsalle, asselvej (og Lindeparken), Frydsvej, Bøgevangsgade, Overgade, Blæsbjergvej, Irisvej, Nordlystvej, Idrætsvej og Sportsalle. Bøghsgade er tænkt som eneste gennemkørselsvej til Sundvej

Den eneste af de sydlige sideveje til Langmarksvej, der ikke er lukket på nuværende tidspunkt, er Stadionsvej. Den lukkes først, når arbejdet med at opgradere Langmarksvej er færdigt.

Ringvejsprojektet er efter de foreløbige planer færdigt i 2022.

Der er i alt afsat 45 millioner kroner til projektet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Massive protester og minister i krydsild: Stærk storm om mulig flytning af børn med kræft fra Skejby til København

Aarhus

Voxpop: Vil du corona-vaccineres?

Danmark

Her er tallene, du ikke må se: 48 smittede med minkvariant i Region Midtjylland

Annonce