Annonce
Aarhus

Omdiskuteret vandflyver blåstemples - men direktør er skuffet

- En flyver mere koster 30 millioner kroner, men vi har også brug for noget bedre infrastruktur med en ordentlig hangar i Aarhus, siger indehaver af Nordic Seaplanes Lasse Rungholm om ny godkendelse i København. Arkivfoto: Axel Schütt
Vandflyverfirmaet Nordic Seaplanes har fået sin tilladelse forlænget til 2027, men direktøren er ikke tilfreds.

AARHUS/KØBENHAVN: 30 daglige operationer og en tilladelse til at flyve fra København til Aarhus frem til 2027.

Sådan lyder den tilladelse, som Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune mandag aften har givet til firmaet Nordic Seaplanes, der ejer den røde vandflyver, der hver dag flyver fra Aarhus og over hovedstaden. Det skriver TV2 Lorry.

Nordic Seaplanes har i flere år kæmpet ivrigt med Københavns Kommune om at få en miljøgodkendelse, der skal sikre, at firmaet forsat kan flyve fra havnen i hovedstaden.

Den kom for et par måneder siden, og derfor stemte et flertal for en midlertidig godkendelse på syv år.

- Vi har stemt ja, fordi Nordic Seaplanes i lang tid har efterspurgt de faste rammer for, at deres virksomhed kan fungere. Før har man kun givet dispensationer, men nu ligger der en miljøgodkendelse, og det har vi så sagt ja til, så der kommer en sikkerhed omkring det, siger Marcus Vesterager, Socialdemokratiet, til TV2 Lorry.

Annonce

Malurt i bægeret

For direktør i Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm, kan det godt kaldes en sejr, at man får en forlænget tilladelse - men det er stadig med en vis malurt i bægeret, fortæller han til TV2 Lorry.

- Det er vigtigt, at vi får lov til at fortsætte. Vi var dog stillet en 11-årig godkendelse i udsigt, så det er lidt en la la-løsning med de syv år, fordi vi skal investere mellem 40 og 45 millioner kroner i en flyvemaskine mere og en hangar, siger han.

- En flyver mere koster 30 millioner kroner, men vi har også brug for noget bedre infrastruktur med en ordentlig hangar i Aarhus til 10-15 millioner kroner. Det er lige at stramme den, for de investeringer kræver altså en længere horisont end syv år, siger Lasse Rungholm.

- Så nu skal vi lige tænke os grundigt om, hvad vi gør, siger han.

Ifølge Marcus Vesterager fra Socialdemokratiet, så er en syv års godkendelse den helt rigtige.

- 11 år, som den oprindelige indstilling lød på, var for lang tid, og så havde vi mulighed for at forholde os til den nuværende kommuneplan fra 2015 sige, at det blev syv år, og vi ønskede, at tilladelsen skulle være kortere, så det var det bedste for os, siger Marcus Vesterager til TV2 Lorry.

Vandflyveren har fløjet mellem København og Aarhus havn på under en time siden 2016.

Kilde: TV2 Lorry

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Socialdemokraterne hader idræt

Indrømmet, overskriften er måske nok strammet en anelse, men når man ser på, hvordan borgmesterpartiet optræder i spørgsmålet om at sikre ordentlige og tilstrækkelige idrætsfaciliteter til de århusianske borgere, så kan man ikke helt undgå at sidde tilbage med fornemmelsen af, at partiet egentlig ikke tager den del særlig seriøst. Sammenligner man Aarhus med alle andre byer i Danmark, er det nemlig kun indbyggerne i hovedstaden, der er dårligere stillet end århusianerne. En rapport fastslog for nylig, at hvis udviklingen fortsætter, vil Aarhus i 2030 mangle hele 32 fodboldbaner og 22 idrætshaller, hvis byen bare skal opretholde den nuværende fordeling af borgere per facilitet - og det er endda uden at medregne, at byen vokser med over 5000 indbyggere om året. Det er naturligvis ikke alene Socialdemokratiets ansvar, men lige nu er det i hvert fald fair at fastslå, at det er byrådets største parti, der står i vejen for, at idrætsområdet kan få det tiltrængte løft. Både Venstre og Radikale har gentagne gange forsøgt at råbe de øvrige partier op, men specielt den røde del af byrådssalen virker til helt at have mistet hørelsen, når det handler om idrætsfaciliteter. Ufatteligt, når man ved, hvor meget et velfungerende forenings- og idrætsliv betyder for alt lige fra integration til sund livsstil og mindre kriminalitet.

Annonce