Annonce
Aarhus

Omfattende fartrazzia i Aarhus V gav bunker af sigtelser: - Det er helt uacceptabelt

Politi havde kørt det helt store skyts frem til en omfattende færdselsindsats i det vestlige Aarhus torsdag. Sigtelser, bøder og klip i kørekortet var der nok af. Fotos: Østjyllands Politi
Færdselspolitiet, lokalpolitiet og Motorstyrelsen gennemførte torsdag eftermiddag og aften en målrettet færdselsindsats i det vestlige Aarhus. Resultatet var nedslående.

AARHUS: En stor, koordineret færdselsindsats fandt sted fra klokken 14.00 til 20.30 flere steder i det vestlige Aarhus torsdag.

Fotovogne, uniformerede patruljebiler, uniformerede motorcykler, civile motorcykler og civile patruljebiler med særligt videoudstyr var kørt i stilling for at tage en temperatur på færdselsadfærden i den del af byen, hvor man tidligere har været markant til stede.

Indsatsen var rettet mod alle færdselselementer i trafikken, og Motorstyrelsen kontrollerede samtidigt for retmæssig registrering af køretøjer.

- Mange borgerhenvendelser, og vores egne iagttagelser i forbindelse med adskillige færdselsaktioner i området, vidner om, at der bliver kørt hensynsløst og alt for stærkt. Det skaber stor utryghed blandt borgere og andre trafikanter, og vi håber, at vores mange indsatser kan medvirke til, at forholdene på sigt bliver mere normaliseret, lyder det fra Amrik Singh Chadha, operativ leder af aktionen.

Annonce
Det er helt uacceptabelt, at der stadigvæk er trafikanter, der vælger at tilsidesætte reglerne. Vi kan ikke være tjent med, at der er nogle, der tror, at færdselsloven er vejledende.

Amrik Singh Chadha, politikommissær

- Giver det et klip?

Den store indsats afslørede, at der stadig er plads til forbedring i færdselskulturen i det vestlige Aarhus.

Alene fotovognene gav 216 bøder, 33 klip, en betinget frakendelse af kørekortet og en ubetinget frakendelse af kørekortet.

På Silkeborgvej ud for Regenburgsgade i Aarhus, blev en bilist klokken 14.13 målt til en hastighed på 121 km/t, hvor man må køre 50 km/t. Bilisten tog med det samme kontakt til medarbejderen i fotovognen, for at høre om hans hastighed ville medføre klip i kørekortet.

Ifølge Østjyllands Politi svarede medarbejderen, at det gjorde det ikke i hans tilfælde, da det ville kræve, at man har et kørekort, og det ville bilisten jo ikke længere have, da overskridelsen i sig selv gav en ubetinget frakendelse af førerretten. Det var en noget slukøret bilist, der herefter kørte fra stedet.

- Helt uacceptabelt

Den øvrige politiindsats gav 102 sager, og topscoreren var brug af håndholdt mobiltelefon, hvor 28 bilister nu kan se frem til både en bøde og et klip i kørekortet.

Noget, der ærgrer politiet.

- Det er trist, at vi stadigvæk kan konstatere så mange forseelser. Når man kigger på, hvor meget det har været eksponeret, at brug af mobiltelefonen nu koster et klip i kørekortet, så er det trist, at vi kan fange 28 i at gøre det, siger politikommissær Amrik Singh Chadha til Århus Stiftstidende.

Derudover blev 17 personer sigtet for at køre uden sikkerhedssele, ni blev sigtet for fejl og mangler på køretøjet, og otte blev sigtet for at køre over for rødt.

- Det er helt uacceptabelt, at der stadigvæk er trafikanter, der vælger at tilsidesætte reglerne. Vi kan ikke være tjent med, at der er nogle, der tror, at færdselsloven er vejledende. Færdselsloven er ikke vejledende – den sætter rammerne for, hvad man må og ikke må, og overholder man loven, er der langt mindre risiko for, at der sker uheld, siger politikommissæren.

- Det er også ærgerligt, at det lader til at være frygten for straffen, som folk fokuserer på, fremfor sikkerheden. Det koster menneskeliv hver år, når folk laver ting i bilen, som fjerner fokus fra trafikken. Kør bil, når du kører bil, lyder det fra Amrik Singh Chadha.

I forbindelse med indsatsen kontrollerede Motorstyrelsen desuden 21 køretøjer, hvilket blandt andet medførte 10 bøder vedrørende manglende CVR-numre og firmanavne på varebiler, der bliver brugt til erhverv.

Derudover blev to nummerplader klippet, den ene fordi føreren, der har bopæl i Danmark, kørte i en udenlandsk registreret bil, og den anden fordi der var tale om en afgiftsfri flextaxa, der blev brugt til privat kørsel.

Sagerne i alt

  • J. P. Larsensvej, 8220 Brabrand: 8 til bøde og 5 til bøde+klip
  • Havkærvej, 8381 Tilst: 27 til bøde og 5 til bøde+klip
  • Tilst Vestervej, 8381 Tilst: 39 til bøde og 8 til bøde+klip
  • Silkeborgvej, 8000 Aarhus C: 38 til bøde, 7 til bøde+klip og 1 til ubetinget frakendelse
  • Søren Frichs Vej, 8230 Åbyhøj: 46 til bøde, 4 til bøde+klip og 1 til betinget frakendelse
  • Hejredalsvej, 8220 Brabrand: 28 til bøde og 3 til bøde+klip
  • Viborgvej, 8000 Århus C: 30 til bøde og 1 til bøde+klip
  • I alt: 216 bøder - 33 klip
Bilisten her ville gerne vide, om hans forseelser kostede et klip i kørekortet. Det gjorde det ikke, for han havde ikke længere noget, kunne politiet forklare ham. Foto: Østjyllands Politi
Både færdselspolitiet, lokalpoliti og Motorstyrelsen var i gang torsdag eftermiddag og aften i den koordinerede indsats. Foto: Østjyllands Politi
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce