Annonce
Aarhus

Omfattende letbanearbejde vil genere naboer og trafikanter

<p>»Vi vil være til stede overalt på vejnettet fra Aarhus C til Skejby. Arbejdet bliver omfattende, og det vil uundgåeligt komme til at genere naboer og trafikanter. Men det markerer samtidig, at Danmarks første letbane rykker nærmere,« skriver Claus Rehfeld Moshøj på Aarhus Letbanes hjemmeside. Arkivfoto: Axel Schutt</p>

Nu skal der anlægges skinner til Aarhus? nye trafiksystem. Det kan ikke undgå at genere trafikken i 2015.

Han pakker bestemt ikke ubehagelighederne ind, Claus Rehfeld Moshøj, direktør i Aarhus Letbane I/S, når han skal fortælle om næste fase i arbejdet med at anlægge Aarhus nye kollektive trafiksystem:

På den mest centrale del af letbanen (udsnittet) bliver der op til 12 afgange i timen. På de andre dele bliver frekvensen noget lavere.

»Vi vil være til stede overalt på vejnettet fra Aarhus C til Skejby. Arbejdet bliver omfattende, og det vil uundgåeligt komme til at genere naboer og trafikanter. Men det markerer samtidig, at Danmarks første letbane rykker nærmere,« skriver Claus Rehfeld Moshøj på Aarhus Letbanes hjemmeside.

Letbanen: En moderne sporvogn

Inde i Aarhus er letbanen en moderne sporvogn, der med hyppige afgange skal transportere passagerer mellem Aarhus H og Lystrup. På strækningen ligger der mange og store erhvervsvirksomheder samt et meget stort sygehus.
Det nye letbanespor kobler Odderbanen og Grenaabanen sammen til en letbane. Både i by og på land er letbanen drevet af el.
Dermed bliver letbanen i alt 110 kilometer lang på hele sin strækning mellem Odder og Grenaa. Den får i alt 51 stoppesteder. 18 af dem ligger på den nye strækning.
Letbanen var oprindeligt budgetteret til at koste 2,4 milliarder kr. I 2014 viste der sig behov for yderligere 702 millioner kr. I et politisk forlig endte Aarhus Kommune med at betale 331 millioner kr. Staten betaler 330 millioner kr. og Region Midtjylland 41 millioner kr.

Letbanen har i 2014 bygget en ny bro over Aarhus Å ved Mindet. En 492 meter lang bro over Egådalen og Djursland-motorvejen er også færdig.

Annonce

En bro i banegraven udenfor Ringgadebroen bliver færdig til foråret.

På skinner

Det betyder, at letbanen nu er klar til at anlægge de skinner, togene skal køre på.

Og det er det arbejde, der ikke kan undgå at genere både trafikanter og naboer. For skinnerne skal ligge lige midt på særdeles trafikerede veje som Nørrebrogade og Randersvej.

Letbanen løber nemlig fra Aarhus H ned til Europaplads og videre gennem Dokk1 til Nørreport-krydset. Herfra op til Danmarks Radios bygning på hjørnet af Nehrus Allé. Derfra videre ad Olof Palmes Allé til det store sygehus i Skejby og siden over Djursland-motorvejen til Lisbjerg og Lystrup, hvor letbanens skinner kobler sig på Grenåbanen.

Strækningen fra Aarhus H til Lystrup er på 12 kilometer. På strækningen skal der først anlægges en såkaldt kørekasse. Da letbanen er eldrevet, indeholder kørekassen kabler til kørestrøm samtidig med, at den tjener som fundament for skinnerne.

Letbanen forventer, at den, når sommerferien er forbi, har anlagt kørekasse på den mest trafikerede strækning, nemlig strækningen fra Aarhus H til Nehrus Allé.

Annonce

Nye tog

Når 2015 er omme, er kørekassen efter planen anlagt på hele strækningen fra Aarhus H til Lystrup.

Og så kan letbanen indforskrive den specialmaskine, der skal anlægge selve skinnerne.

Sidste år besluttede letbanen, at konsortiet Stadler/Ansaldo STS skal levere både tog, skinner og kørestrøm. Og i 2015 kan Aarhus Letbane præsentere det præcise design af letbanens tog.

Desuden bliver det i første halvdel af 2015 besluttet, hvilken af de fire virksomheder, der i 2014 blev prækvalificeret, som skal stå for driften af Aarhus Letbane.

»Vi glæder os til at sætte navn på den operatør, som skal stå for at planlægge og afvikle trafikken. Letbanen er nu kun et par år fra at rulle ud på skinnerne, og valget af operatør er en vigtig milepæl i fasen frem mod drift,« siger Ole Sørensen, projektleder i Aarhus Letbane Drift I/S.

I 2015 sættes der også skub i VVM-undersøgelser fa letbanens næste etaper til Brabrand og Hinnerup.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Aarhus For abonnenter

Rift om pladserne: Kommunen slukker Aarhus-restaurants drøm om mere udeservering

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Aarhus

Champagne kan nydes i enhver anledning: Interessen for mousserende vine er på vej frem

For abonnenter

Nødråb fra virksomheder: Vi ved ikke, om vi kan få råvarer om en måned. Eller hvad de koster. Og om leverandøren findes om et år

Erhverv

Kommunen køber kæmpe ejendom i Viby for 34 mio. og har van(d)vittige planer for bygningerne

Sport For abonnenter

Se nedrykningsbraget fra 2. division: Middelfart kæmpede mod Brabrand

Debat

Gå med i Aarhus Pride: For alt for mange er det stadig utrygt at være sig selv

Kultur

Se video: Northsides nye vartegn har tabt pusten

Cirkusrevy uden Ulf og Lisbet: Velsmurt underholdning, men ingen latterkramper

Byudvikling

Nu kan der bygges tæt i Sonnesgade - men byrådet løfter en pegefinger

Kultur For abonnenter

Jacob og Helle tænker tøj som 'gourmetshopping': Det skal være ærligt og personligt

Sport

Leverede comeback efter pausen: Langskud og scoring på direkte hjørne gav Brabrand første sejr i 11 kampe

Annonce