Annonce
Aarhus

Ommer: Usynlig cykelrute på havnen er den rene Gøg og Gokke

Nogle cyklister laver deres egen fortolkning af færdselsreglerne på Europaplads. Som denne cyklist, der tog den på fortovet forbi 'ingen adgang for cyklister'-skiltet. Foto: Michael Svenningsen

En cykelsti man næsten ikke kan se. Med fodgængere på kørebanen. Det kan næsten ikke blive værre. Kommunen er ikke uenig.

Annonce

AARHUS: Jamen, hov, det er da mærkeligt!

Sådan lød det med jævne mellemrum, da avisen mandag testede den midterste del af det, der engang skal blive til en ny supercykelsti mellem Riis Skov og Marselisborg-skovene, nemlig den nye cykelsti på havnefronten.

Det var nemlig en tur, der bød på overraskelser.

På forhånd var forventningerne ellers høje. Den nye cykelsti på havnen skal aflaste Mejlgade, som med et gennemsnit på 10.000 cyklister om dagen i travle perioder mister pusten.

Cykler man på havnepladsen mellem Dokk1 og Navitas er der kun rækker af "dutter" af metal til at fortælle, om man er på rette vej. Derfor er det ikke så lige en sag at afgøre, om man cykler på cykelstien eller på den del, der er forbeholdt fodgængere. Foto: Michael Svenningsen

Supercykelstien


  • Cykelstien på havnen er tænkt som en del af en ny supercykelsti mellem Riis Skov og Marselisborg-skovene.12. november 2017 bevilligede Folketinget 12,8 millioner kr. til projektet.
  • Da det koster 30 millioner kr. at anlægge supercykelstien, skal Aarhus Kommune i gang med at finde de resterende 17,2 millioner kr.
  • Det kan måske ske i forbindelse med vedtagelsen af den cykelhandlingsplan, der er på vej.
Annonce

Hvor skal man egentlig cykle?

I starten går det fint. Hen ad Mindet stille og roligt, tramp, tramp. Men allerede da vi når Europaplads, stopper turen, da der pludselig står "Gågade Zone" i kørselsretningen ned mod havnen.

Den slags lever man med, hvis det på skilte er anvist, hvor cykelstien fortsætter. Ingen tager jo skade af at gå lidt.

Men der er ingen information.

Rundt om os kan vi se, at andre cyklister har samme problemer. En kvinde tager den for fulde pedaltramp på fliserne hen langs Kystvejen. Hun dribler behændigt uden om en flok mennesker, der står og venter på et letbanetog, men det ser halvfarligt ud. Andre cykler ind under Dokk1 på gågadearealet i retning mod letbanesporene. Det virker heller ikke betryggende.

Og meget mindre bliver forvirringen ikke, da vi på den anden side af Dokk1 fortsætter i retning mod Risskov. For hvor skal man egentlig cykle?

Jo, der er ganske vist markeringer i form af "metaldutter" på fliserne. Men nogle steder er der tre baner, og hvilke er for fodgængere og hvilke for cyklister?

Tja, fodgængerne kan tydeligvis heller ikke finde ud af det. De går midt på det, vi opfatter som cykelstien.

Det er jo ren Gøg og Gokke, og forvirringen kan umuligt blive mindre, når der til foråret for alvor kommer cyklister og fodgængere på havnen.

Hvad sker der lige, kommune?

Annonce

Ren tilståelsessag

Der er problemer, erkender kommunens cykelekspert, Pablo Celis. Ja, faktisk er det en ren tilståelsessag.

- De stiforbindelser, som er lavet på havnepladsen, er ikke helt gennemtænke i forhold til, at man skal kunne komme fra ene ende af havnepladsen til den anden, siger han.

- Den sti, som ender ved Dokk1, er et tydeligt eksempel på det. Jeg tror, at arkitekterne har haft en forestilling om, at alle cyklister skulle ned til Dokk1. Det er ikke så godt for de cyklister, der skal videre. Det kan godt være, at det virkede på tegnebrættet, men det virker ikke i virkeligheden.

Og virker gør cykelstierne på selve havnepladsen heller ikke, erkender Pablo Celis.

- Der har været rigtig mange parter "inde over". Der har været en arkitektstue, der har været Realdania, og vi i kommunen har sådan set også været med. Hele vejen har man holdt fast i, at det skulle være tale om shared space-arealer, siger Pablo Celis.

Altså er tankegangen, at cyklister, gående og såmænd også bilister skal "dele" pladsen på havnearealerne. At man fjerner al trafikregulering og derefter stille og roligt finder ud af det.

Det er derfor, at cykelstien kun er markeret med nogle metaldimser. Man har ikke ønsket, at de skulle danne en barriere.

Men-men-men.

Annonce

"Der skal ske noget"

- Siden ideen om shared space kom på bordet, er vi blevet klogere. Problemet er, at shared space kun virker, hvis fodgængerne hele tiden er i overtal. Men det er de ikke eksempelvis om morgenen på havnen, da der kommer mange cyklister. Så bliver det noget rod, at der ikke er klare vigepligtsregler, siger Pablo Celis.

Det skal der rettes op på.

- Vi skal have tydeliggjort færdselsreglerne dernede. Det nytter ikke, at både cyklister og fodgængere skal gætte sig til færdselsreglerne.

Men om der skal blå asfalt på, striber eller noget helt tredje - det ved kommunens cykelekspert ikke endnu.

- Vi ved bare, at der skal ske noget. Vi er gået i gang, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

AGF-direktør kigger fremad efter tabet af sportschef: - Det er fint, det gør ondt - så er vi et godt sted

Alarm 112

Politi: 12-årig pige blev voldtaget i grønt område ved skole

Aarhus

Nu har over 6.000 århusianere haft corona: Den triste tendens fortsætter med 120 nye tilfælde det seneste døgn

Annonce