Annonce
Aarhus

Onlinehandlen brager derudaf: Vi bestiller varer over nettet som aldrig før

Nemlig.com's chauffører er ikke ansat i onlinesupermarkedet, men arbejder som eller for selvstændige vognmænd. Foto: Nemlig.com
Nye indkøbsvaner på vej. Corona-pandemien har lært os, at købe dagligvare hjemme fra computeren.

AARHUS: Da statsminister Mette Frederiksen på et pressemøde 11. marts lukkede landet i foråret, udløste det samme aften et stormløb på dagligvarebutikkerne, hvor danskerne ville sikre sig, de ikke løb tør for - nå ja, blandt andet toiletpapir.

Det var ikke kun fysisk i butikkerne, at hamstringstrangen kom til udtryk. Prøvede man at logge på online supermarkedet Nemlig.com, var der mere end en halv times ventetid.

- 2020 har været enormt hård for samfundet, men det har helt klart accelereret vores vækst, siger Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør i Nemlig.com.

Annonce

Voldsom vækst

Nemlig.com kunne fejre sin 10-års fødselsdag i 2020, hvor der i december måned har været en fordobling af salget i forhold til året før.

- Det er meget mere end forventet, vi har ligget på en årlig vækst på cirka 25 procent om året, siger han.

Det handler om tillid. Ved onlinehandel kan man ikke selv mærke på avocadoen om den er for hård eller for blød.


Den gennemsnitlige dansker køber ind tre til fire gange om ugen i de fysiske butikker. Online er det kun en – måske to gange om ugen. Vi har regnet ud, at man i gennemsnit kan spare tre timer ved at få leveret varer fra os en gang om ugen

Mikkel Pilemand.


- Vi vælger varen for kunden, der lægger en enorm tillid i vores hænder. Så der må vi ikke skuffe, siger direktøren.

Det samlede dagligvaresalg i Danmark beløber sig til svimlende 130 milliarder kroner om året. Online dagligvare udgør cirka fem procent.

- Vores vurdering er, at vi har to tredjedel af det marked, siger Mikkel Pilemand.

Annonce

I bagagerummet

Der er ikke noget at sige til, at andre vil have en del af kagen. Salling Group, det er dem med Bilka, Netto og Føtex, har udviklet et koncept, "Føtex køb og hent", og "Bilka to go", hvor man godt nok ikke får varerne bragt til døren, men til gengæld ikke behøver være hjemme på et bestemt tidspunkt.

Man kører bare forbi sit lokale supermarked, hvor en medarbejder lægger de varer man har bestilt online, ned i bilens bagagerum uden man behøver rejse sig fra forsædet.

- Vi ser en udvikling i markedet hen mod et andet indkøbsmønster, end det, der var før corona, oplyser Kasper Reggelsen, der er kommunikationschef i Salling Group.

Sådan køber man ind i Bilka uden at stå i kø ved kassen. Foto: Salling Group

I Bilka er der nu ansat fem gange så mange medarbejdere, der er dedikeret til to-go-køb, og omsætningen er øget med 250 procent i forhold til før corona.

Men det er faktisk hele "kagen", der er blevet større. Dagligvaresalget i Danmark er under corona-pandemien øget med 10 procent.

- Restauranterne og kantinerne på arbejdspladserne, har været lukkede, så danskerne har købt mere ind i alle butikker. Markedet er simpelthen blevet større, siger han.

Men at der er mere til alle, betyder ikke mindre konkurrence. Salling Group vil gerne have en endnu større del af handlen.

Onlinehandel som aldrig før

Den samlede dagligvare handel i Danmark udgør 130 milliarder kroner.

I forbindelse med corona-pandemien i 2020 steg den samlede handel med 10 procent.

Online-dagligvarehandlen udgør cirka fem procent af de 130 milliarder kroner.

Online supermarkedet Nemlig.com kunne i 2020 fejre 10-års fødselsdag.

- Vi er på vej med et nyt koncept. Først i København, hvor man via Føtex kan bestille varerne helt hjem. Det var egentlig først noget, vi ville havde begyndt på om en årrække, men corona har skubbet til udviklingen og kundernes præferencer, så der allerede nu er et marked for det, oplyser Kasper Reggelsen.

Servicen åbner inden så længe, og på længere sigt er det meningen, konceptet skal omfatte flere byer. Det er ikke den eneste nye form for online handel, Salling Group er på vej med med. Ved Salling Groups hovedkontor i Aarhus kan medarbejderne afhente bestilte varer i en dertil opført fuldautomatisk "bygning" med kølefacilitet.

- Det kigger vi også på med Bilka, hvor vi vil placere små hubs, hvor man ved at indtaste en kode, kan afhente sine vare. Det er det, vi tester, siger han.

Annonce

Vi hjælper hinanden

Rema 1000 griber det anderledes an. De hjælper kunderne med at hjælpe hinanden.

- Man kan lægge en onlineordre op, som andre kunder tager med for en. Det er en løsning, der passer rigtig godt til vores koncept med, at man køber ind lokalt - selv om det er online, siger Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000.

Der er ikke et stort centrallager, varerne bliver kørt ud fra. Og det er heller ikke en Rema-medarbejder, der står og pakker varerene.

Tomme hylder var der nok af onsdag 11. marts 2020, kort efter statsministrenes pressemøde, der lukkede landet ned. Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix 2020

- Det er lige som hvis man handler ind for naboen, bare organiseret. Vi understøtter den lokale handel, siger han.

Det koster 19 kroner for den første pose. Og modsat de andre online supermarkeder, er der ikke noget krav om at man skal købe for et minimumsbeløb.

Til gengæld er der heller ingen garanti for at ordren bliver accepteret af en anden kunde, der modtager og kan takke ja til ordren via en app på telefonen.

- Hvis man vil hamstre, kan vi se ordrene ikke bliver taget, det er svært at tage kæmpestore ordre med for andre, siger Jonas Schrøder.

Annonce

Nye indkøbsvaner

Hos Coop kan kunderne vælge, om de vil afhente varerne i deres lokale Kvickly eller Superbrugsen, eller om de vil have dem leveret hjemme ved hoveddøren.

Hvad foretrækker kunderne?

- Det mest almindelige er, at vi leverer det til døren, vi har levering til hele Danmark, siger Jens Juul Nielsen, Informationsdirektør i Coop.

Han kan ikke sætte præcise tal på fordelingen mellem de to indkøbsformer. Men onlinehandlen går kun en vej.

- Det er stukket helt af. 2020 var et gennembrudsår, for digitaliseringen af dagligvarehandlen. Vi har haft en tredobling af salget på Coop.dk mad sammenlignet med 2019, siger han.

Tror du danskerne holder ved onlinehandlen efter corona?

- Det tror vi. Barrieren for det digitale indkøb, er at folk får prøvet det. Når man har oplevet den bekvemmelighed, der er ved at få leveret varerne direkte til døren, er man mere tilbøjelig til at gøre det igen – til at gøre det til en vane, siger Jens Juul Nielsen.

Annonce

Fremtidens købmand

Den gamle købmanden ned for enden af vejen fortalte engang, at han havde overvejet at forære en pose kaffe til de kunder, han så for tredje gang samme dag. Det blev ved tanken, det kunne misbruges, og der var faktisk tale om den hel del kunder.

- Den gennemsnitlige dansker køber ind tre til fire gange om ugen i de fysiske butikker. Online er det kun en – måske to gange om ugen. Vi har regnet ud, at man i gennemsnit kan spare tre timer ved at få leveret varer fra os en gang om ugen, siger Mikkel Pilemand, fra Nemlig.com.

Det giver god mening for mange danskere. Og udviklingen går også kun en vej.

- Vi er kommet bredere ud i befolkningen. Tidligere var vore primære målgruppe børnefamilierne. Med corona har vi set en stor vækst i den ældre del af befolkningen, der måske ikke har haft kendskab til os før. Det er vores forventning, at markedet er tredoblet inden for et par år, siger han.

11 marts var Bilka i Horsens fyldt med kunder kort før lukketid. Foto: Mads Dalegaard
Annonce
AGF For abonnenter

En mandag aften på kunstgræs i Silkeborg: Måske er det i virkeligheden en af sæsonens sværeste opgaver for AGF?

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Byudvikling

S stiller byge af spørgsmål om ulovlig beboelse på erhvervsgrund

Byudvikling For abonnenter

Den store udfordring: Aarhus Ø må nøjes med busser, mens politikere drømmer videre om en førerløs fremtid

Sport

Barndomsby i sorg over Chris Ankers død

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Alarm 112

Falske penge i Østjylland: Politiet bringer en advarsel

Byudvikling For abonnenter

Håndværkere boede ulovligt på industrigrund: Kommunen blev advaret - men førte ikke tilsyn

Debat

Ny opgave til spejdere og sportsfolk: Lad dem sortere affaldet fra politikerne i to år

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Store drømme for Pier 3 på Aarhus Havn: Det sidste ubebyggede område mellem by og bugt skal tilhøre os alle

Sport

Bilinspektør om Chris Anker-ulykke: Chauffør begik ikke fejl

Østjylland

Leif lægger jord til naturpleje-projekt: Græssende køer skal skabe bedre liv for insekter, planter og en truet sommerfugl

AGF For abonnenter

Skadesoverblik i AGF: Knæskade driller Gift Links

Sport

Aarhus Fremad og Brabrand spiller lige op med de økonomiske muskelhunde: Useedede på bankkontoen, men klare i spyttet på banen

Annonce