Annonce
Kultur

Se billederne: Ooooioooioooohh - Nu svinger Tarzan i Musikhuset

Kim Ace Nielsen svinger sig i rollen som Tarzan ud over publikum i salen. Han har indstuderet sit eget Tarzan-kampråb. Og det bliver ikke som Johnny Weissmullers, kan vi afsløre. Det var i øvrigt samplet af forskellige lyde og dyrebrøl. Foto: Michael Svenningsen
Et stort hold fra Fredericia Teater har ugen igennem arbejdet i døgndrift i Musikhuset Aarhus for at få gjort scene og sal klar til "Tarzan". Avisen fik lov at kigge med under prøverne på den stort anlagte Disney-musical om abernes konge.

AARHUS: Håndværkere og sceneteknikere har arbejdet i døgndrift for at få Musikhusets Store Sal til at ligne en jungle. Langs salens sider er der bygget platforme i højden, som Tarzan og kompagni kan kravle rundt på, og fra loftet over publikums hoveder hænger lianerne ned. Dem svinger Tarzan, alias Kim Ace Nielsen, sig i øvrigt også i, så hele salen bliver taget i brug i en grad, som ikke er sket tidligere.

- Publikum forventer, at Tarzan skal svinge sig, og vi oplevede i Fredericia, at der er en glæde ved at se Tarzan flyve, siger Søren Møller, teaterchef ved Fredericia Teater.

Tarzan er Fredericia Teaters hidtil største musicalproduktion. 14 lastbiler med scenografi og teknisk udstyr er blevet kørt til Aarhus, hvor opbygningen har stået på i døgndrift de seneste seks dage. Onsdag aften ankom de medvirkende til Aarhus, og der er tryk på for at nå at få gennemspillet forestillingen, så alle detaljer sidder i skabet.

På scenen er prøverne i fuld gang. Scenen er større end på Fredericia Teater, så det har været en udfordring at nå at tilpasse hele scenografien og teknikken til premieren i Aarhus lørdag.

- Malingen er endnu ikke helt tør alle steder, fortæller teaterchef Søren Møller, der følger med fra salen.

Annonce

Tarzan

Fredericia Teaters produktion af Disneys musical, "Tarzan", er rykket ind i Musikhusets Store Sal, hvor den får Aarhus-premiere 21. september. Musicalen spiller i Aarhus til og med 13. oktober, hvorefter den skal til København.

"Tarzan" havde danmarkspremiere i Fredericia 5. oktober 2018. Fredericia Teater modtog i juni en Reumert for "Tarzan" der blev kåret til "Årets musical".

Musicalen har fået otte seksstjernede og 11 femstjernede anmeldelser, heriblandt seks stjerner i denne avis.

Medvirkende: Kim Ace Nielsen spiller Tarzan, mens Regina Slot har rollen som Jane. Rollelisten tæller også blandt andet Maria Skuladottir, Diluckshan Jeyaratnam, Teit Samsø, Frank Gundersen og Jacob Prüser.

Musikken er skabt af Phil Collins.

Tarzan som superhelt

På scenen er de medvirkende, som består af både musicalskuespillere og akrobater, i gang med at øve en scene fra første akt, hvor Jane ankommer til junglen.

Holdet er på omkring 100 personer, selvom kun 30 er på scenen. Nogle af rollerne er så fysisk krævende, er der er flere skuespillere om dem, da det er for hårdt at spille otte forestillinger hver uge.

Musikken er skrevet af Phil Collins og tæller blandt andet hits som "You'll be in my heart". Den bliver hver aften leveret live af et 18 mand stort orkester, der sidder lige bag scenens bagtæppe.

Søren Møller beskriver "Tarzan" som 'en forestilling med mere til hjertet end til hjernen'. Udover kærlighedshistorien mellem Tarzan og Jane, handler den også om, hvad en familie er for en størrelse.

- Vi ser faktisk med Tarzan, at den har en virkelig bred appel. Det er en figur, som har været med i omkring 100 år, og som taler til flere generationer. Der er rigtig mange mænd, som er ældre end mig, der har læst Tarzan, og derfor har et nært forhold til ham som en form for superhelt. Mens det yngre publikum kender ham fra tegnefilmene, forklarer han.

Abemor med hiphop-træk

Kostumerne i musicalen er med til at hjælpe skuespillerne med at få den rigtige gorilla-positur, fortæller Maria Skuladottir, der spiller Kala, Tarzans adoptiv-abemor.

Abernes kostumer trækker på referencer fra afrikanske stammer og hiphop-grupper for at signalere, at de er et slæng. Deres tøj er stort og løst for at lede tankerne hen på gorillaernes udtryk, og i stedet for masker har skuespillerne en enkelt ansigtsmaling, så de også kan bruge deres mimik.

Efter et halvt års pause fra rollen gik Maria Skuladottir allerede i sommerferien i gang med at træne squats og armbøjninger, da hun vidste, at rollen var fysisk krævende.

- Det er hårdt, men sjovt. Jeg kunne med det samme genkende bevægelserne. Det er lidt som at køre på cykel, fortæller hun.

Avisen fik lov at kigge med under prøverne til musicalen "Tarzan" i Musikhuset. Det har krævet 14 lastbiler at fragte den store produktion til Aarhus, hvor scenografien skulle tilpasses den noget støre sal i Musikhuset. Her er det Regina Lundsgaard Sloth i rollen som Jane. Foto: Michael Svenningsen

Herresjovt

Musicalens Tarzan, Kim Ace Nielsen, har allerede fået hård hud på knoerne, for selv om han har handsker på, slider det på hænderne at bevæge sig i gorilla-stil. Det til trods, har han glædet sig til at spille rollen igen.

- Det er herresjovt. Det er virkelig hårdt, så fire minutter inde i scenen, har jeg allerede svedt Regina (Jane, red.) helt til. Men det ville Tarzan nok også have gjort i virkeligheden, siger han med et grin og fortæller, at han derfor må males 'beskidt' med bodypaint igen mellem først og andet akt.

Regina Lundsgaard Sloth var kisteglad for at blive tilbudt rollen som Jane. Hun var såkaldt alternerende i rollen i Tarzan-opsætningen i Fredericia, men skal spille hovedrollen på turneen til Aarhus og København.

- Det er stort for mig. Det er mit første job på en musicalproduktion efter min uddannelse på Musical Akademiet, så det er en vild start, siger hun.

De to skuespillere nyder at spille i Aarhus og mener, at Musikhusets sal hører til blandt landets bedste.

- Og så er Aarhus en venlig og hyggelig by at være i, så alt er godt, siger de, inden de snupper en velfortjent pause i dagens lange prøveprogram.

"Tarzan" er den tredje forestilling fra Fredericia Teater som opsættes i Musikhuset. - Og det går meget godt, siger Søren Møller, teaterchef på Fredericia Teater. Foto: Michael Svenningsen
Holdet bag Tarzan har knoklet i døgndrift for at blive klar til premieren lørdag. Foto: Michael Svenningsen
"Tarzan" har noget for både øjne og ører. Bag scenen gemmer sig et 18 mands orkester. Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Foto: Michael Svenningsen
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Racisme skal standses og andet end det

Et fodboldstadion har sin egen retorik. Der er næsten ingen grænser for, hvad publikum tillader sig at råbe efter aktørerne på banen. Det gælder både spillere og dommere, som bliver udsat for tilråb, som kunne have kostet en dom, hvis de var blevet råbt på åben gade. Men stadions har deres egne regler. Mere bliver tilladt indenfor end udenfor. Racisme burde slet ikke forekomme, heller ikke på fodboldstadions. Ethvert menneske har ret til respekt uanset hudfarve, og det er godt, at der nu bliver taget fat på at standse racismen på internationalt niveau. I yderste instans skal en fodbolddommer afbryde en kamp, hvis racistiske tilråb bliver gentaget. Det skete to gange i Bulgarien-England forleden. Men kampen blev spillet færdig. Reglen er ikke uden problemer. Hvis et hold er bagud, og tilhængerne ønsker at få kampen standset, kan de råbe racistiske udtryk, så dommeren må gribe ind. Og så ekstrem som sport på øverste niveau er blevet, er mange parate til at udnytte enhver regel og mulighed for at vinde eller undgå at tabe. Et andet sted kan vi begynde. Herhjemme sker det meget ofte, at tilskuerne råber "ludersøn" efter en dommer, hvis de mener, han har dømt forkert - selvfølgelig mod deres eget hold. Det tilråb er krænkende og uholdbart, og Dansk Boldspil-Union bør give dommeren eller endnu bedre fjerdedommeren ret til at standse kampen, når tilråbet forekommer. I gentagne tilfælde kan han standse kampen helt. Det er også upassende, når fodboldlandsholdet og andre hold synger den sejrssang, som slutter med "store patter". Det er plat og lummert. Selv om der kan være voldsomme fysiske udfoldelser, når det går hårdest til i fodbold, kan spillet også være elegant. Stemningen på et stadion kan være fantastisk og hjertegribende, og stedet bør ikke være skueplads for latrinære, platte, upassende og racistiske tilråb. Det vil også klæde spillet, hvis elegancen føres videre, når kampen er forbi. Spontan jubel og glæde hører med, og den skal der selvfølgelig være plads til, men den kan også udføres værdigt.

Annonce