Annonce
Erhverv

Opdeling af TDC koster op mod 400 millioner

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
TDC-direktør er glad for opdeling, selv om det kommer til at koste mellem 300 og 400 millioner kroner.

Teleselskabet er i 2019 i gang med at splitte sin forretning op i to, og det kommer til at koste selskabet mellem 300 og 400 millioner kroner. Det oplyser TDC i forbindelse med sit regnskab for andet halvår.

TDC vil fremover have et forretningsben, der har med fysisk infrastruktur såsom fibernet at gøre, samt et forretningsben, der fokuserer på indhold til kunder.

Rent juridisk har det betydet, at TDC i andet kvartal i år har lavet to datterselskaber Nuuday, der står for indhold til kunderne, og TDC NetCo, der står med infrastrukturen.

Mens TDC gennemgår sin forandring, har selskabet også investeret i fibernet i den del, der har med infrastruktur at gøre.

Opsplitningen og investeringerne kan aflæses i resultatet af driften før skat og særlige poster for andet kvartal. Renser man for opkøb og frasalg er driftsoverskuddet faldet med 2,6 procent i forhold til 2018 til 1,7 milliarder kroner.

Opsplitningen og TDC's investeringer har en direkte forbindelse til det skifte i ejerskab af TDC, der skete i 2018, forklarer finansdirektør Lasse Pilgaard.

Her blev TDC pillet af børsen, og det har fået TDC til at tænke mindre på i dag og mere på i morgen ifølge Pilgaard.

- Vi er ikke længere børsnoteret, og afkastkravet på kort sigt har ændret sig. Vi har fået nogle infrastrukturinvestorer ind, der investerer på et længere perspektiv.

- Det er ingen hemmelighed, at vi ofrer noget "cash" på kort sigt for på langt sigt at have en anden relevans og en anden forretning, siger han.

Han peger på investeringerne i infrastruktur som dem, der tager tid, før det fulde afkast kommer. Det er samtidig de investeringer, der skal sikre TDC's position i fremtiden.

Et af succeskriterierne bliver ifølge Lasse Pilgaard, om TDC kan få andre teleselskaber til at købe sig ind på det 5G-netværk, som TDC arbejder på.

I regnskabet omtales en "stærk udvikling" inden for mobiltelefoni og bredbånd, mens der er nedgang i fastnettelefoni og tv.

TDC har de sidste 12 måneder tabt 53.000 tv-kunder og 52.000 fastnetkunder. Modsat er der kommet 30.000 mobilkunder og 16.000 bredbåndskunder.

Trods kundetabet er TDC dog stadig størst på mobilmarkedet.

Hvis man kigger på antallet af mobilkunder, der ikke kun har købt data har TDC har 1,94 millioner private kunder og lidt under 900.000 erhvervskunder.

Det næststørste teleselskab i Danmark er Telenor med cirka 1,7 millioner kunder.

TDC er ejer af en række brands såsom YouSee, Telmore og Fullrate.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fiskerihavnen er til liv og fiskeri – ikke langtidsparkering

Det er ikke noget mere trist, end når vi mister nogle af de unikke miljøer, vi har i byen. Kommunen har ændret reglerne for parkering på havnen, så området kan slippe for bilister, der kommer og stiller bilen i otte timer. Og det er en god idé. Fiskerihavnen skal ikke være til opmagasinering af transportmidler, men et sted, hvor der kan skabes liv og drives forretning til glæde for alle århusianere. Men når de to konkurrerende fiskehandlere på Fiskerivej i samme ombæring står sammen og råber op om, at de nye regler er skadelige for deres forretning, blandt andet fordi man samtidigt fjerner flere af pareringpladser på Fiskerivej for at give plads til cyklister, så er det også en vigtig pointe. Hvis der ikke længere kan være havnerelateret virksomhed på havnen, så er iveren efter at vækste og gøre byen til en cykelby kommet for vidt. P. Clausens Fiskehandel og Havnens Fiskehus er institutioner i Aarhus, og man flytter ikke bare virksomheder, der larmer og lugter til et andet sted i byen. De skal ligge på havnen, og derfor er det glædeligt, at blandt andre Venstres Hans Skou er gået ind i sagen for at sikre, at der fortsat kan drives forretning på Fiskerihavnen. Siden er der gået politisk forvirring og en slags mudderkastning i den mellem de to rådmænd, (for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V) og for Kultur og Borgerservice, Rabih Azad-Ahmad (R)), som ikke kan blive enige om, hvem der har ansvaret for, at de nye regler i første omgang gik igennem. Det er heller ikke det væsentligste. Det er i stedet, at der bliver lavet en ændring, så man både slipper for pendlerne samtidigt med, at man gør stedet attraktivt for fiskehandlernes kunder, for Havnens Varmestue og for de to restauranter på Fiskerivej. Forleden var det netop Venstres Hans Skou og Bümyamin Simsek, der sikrede, at en populær vinhandler på Kystpromenaden kunne blive, selvom planerne var, at deres bygning skulle rives ned og erstattes af noget nyt. På den måde sikrede de et sted, der giver havnen liv. Lad os håbe, de gør det samme med parkeringsituationen på Fiskerivej.

112

Personlige stridigheder årsag til uro i Aarhus V: Flere aftener med ballade og knivstikkeri

Annonce