Annonce
Biler

Opel Astra får en lille opstrammer

Den faceliftede Opel Astra får en let ændret front, og en stribe nye motorer. Foto: Opel
Et let facelift med ny front, nye motorer og mulighed for digital instrumentering skal holde Opel Astra frisk et par år endnu.

Ganske beskedne. Sådan kan justeringerne i et midtvejsfacelift af Opel Astra beskrives. Alligevel er der sket ændringer under huden, som kan holde mellemklasse-modellen frisk, indtil en helt ny generation, som bygger på en fælles platform med den kommende Peugeot 308, er klar om et par år. Det sker som led i at, PSA har overtaget Opel. Således bygger den næste Corsa også på samme platform som den nye Peugeot 208.

Mest iøjnefaldende ved faceliftet af Astra er den klassiske ændring af fronten, som her begrænser sig til lidt ændret styling på modellen, som blev lanceret i 2015. Astra bød fra starten bød på en god pakke med meget udstyr til prisen, og det satte også sit præg på salget herhjemme. Men alderen er dog også begyndt at trykke.

Der er sket større ændringer under hjelmen, hvor programmet af motorer er fornyet, og de er blevet mere sparsommelige. Grundstammen er en trecylindret benzinmotor på 1,2 liter, der yder 110 hk, 130 hk eller 145 hk. Alle versionerne er alle med manuelt gear. Hvis du skal have automatgear til en benzinmotorer, skal det ske med en 1,4 liters benzinmotor på ligeledes 145 hk, der parres med en syv trins CVT-automatgearkasse. De klarer 16,9-19,2 km/l efter den nye WLTP-skala.

Alternativerne inden for drivlinjerne er en 1,5 liters dieselmotor, der fås i versioner, som yder 105 hk eller 122 hk, og som begge er med manuelt gear, men hvor den største kan kombineres med en nitrins automatgearkasse. Her hedder forbruget 18,8 -22,7 km/l. efter WLTP-skalalen.

Annonce

Flere muligheder

Inden døre kan der nu opgraderes til digital instrumentering. Man kan også bestille det store Multimedia Navi Pro-system med otte tommer stor skærm, der kendes fra Insignia, og som bl.a. kan stemmestyres.

Med faceliftet er de front- og bagudvendte kameraer opgraderet. Det betyder, at nødbremsen nu også kan reagere på fodgængere, mens bakkameraet viser et skarpere billede.

Astra byder stadig på muligheder for pænt avanceret ekstraudstyr. Det gælder bl.a. de avancerede full LED matrix-forlygter, som kan målrette lyskeglen præcist, vognbaneassistent, vejskilte-aflæser, opvarmet forrude, trådløs opladning af telefonen, Bose-højtalere samt de ergonomiske AGR-sæder, der kan fås med massage og ventilation.

Den faceliftede Opel Astra lander herhjemme til november. Danske priser og udstyr kendes ikke.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Inhabilitet: Unfair og usædvanligt rygtetjek

En usædvanlig sag. Sådan kan Enhedslisten og Radikales 10-dages forespørgsel om Teknik og Miljø-rådmand Bünyamin Simseks habilitet i sagen om Risskov Strandpark betegnes. De to partier med Keld Hvalsø (EL) og Eva Borchorst Mejnertz (R) i spidsen har rejst forespørgslen, hvor de blandt andet spørger borgmesterens afdeling, hvordan den anbefaler rådmænd at agere i sager, ”der vedrører personlige venner, logebrødre og økonomiske bidragsydere.” Man sætter derfor den store projektørlampe på rådmanden og mistænker ham for vennetjenester og forklarer det med, at man har hørt rygter fra folk i området. Hvis formålet var at belyse, hvorvidt der var et inhabilitetsproblem i sagen om en udstykket villa i Risskov, så er der andre og mindre larmende måder at gøre det på. At rejse en 10-dages forespørgsel, fordi man har hørt nogle rygter, er en usædvanlig fremgangsmåde, der kun er med til at rejse opmærksomhed og mistillid i en sag, der i forvejen har været ramt af myter og misforståelser. Det er en gratis omgang for Enhedslisten og Radikale på denne måde indirekte at insinuere, at der er problemer i sagen om Risskov Strandpark, så selvom der intet viser sig at være i sagen, vil det stadig summe af rygter og snak efterfølgende. Især når man blot går videre med rygter og ikke har dokumentation for beskyldningerne. Det er ikke fremmende for tilliden til systemet og langt fra noget, man har brug for i Aarhus lige nu. Systemet er nu engang indrettet sådan, at det er en politiker selv, der skal oplyse om der er problemer med inhabilitet, og derfor kan Enhedslistens og Radikales forespørgsel ses som mangel på tillid til rådmanden. Nu er det en del af et officielt dokument, og derfor er det, der lige nu blot er rygter, blevet en offentlig mistanke om rådmanden, og det er ganske enkelt voldsomt og usædvanligt. Selvfølgelig skal man reagere, hvis man har en mistanke, men enten skal man have mere håndgribelig dokumentation, ellers skal man lufte sin mistanke mindre offentligt. Det andet er unfair.

112

Mand vendte bil med anhænger på motorvejen

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];