Annonce
Biler

Opel Astra får en lille opstrammer

Den faceliftede Opel Astra får en let ændret front, og en stribe nye motorer. Foto: Opel
Et let facelift med ny front, nye motorer og mulighed for digital instrumentering skal holde Opel Astra frisk et par år endnu.

Ganske beskedne. Sådan kan justeringerne i et midtvejsfacelift af Opel Astra beskrives. Alligevel er der sket ændringer under huden, som kan holde mellemklasse-modellen frisk, indtil en helt ny generation, som bygger på en fælles platform med den kommende Peugeot 308, er klar om et par år. Det sker som led i at, PSA har overtaget Opel. Således bygger den næste Corsa også på samme platform som den nye Peugeot 208.

Mest iøjnefaldende ved faceliftet af Astra er den klassiske ændring af fronten, som her begrænser sig til lidt ændret styling på modellen, som blev lanceret i 2015. Astra bød fra starten bød på en god pakke med meget udstyr til prisen, og det satte også sit præg på salget herhjemme. Men alderen er dog også begyndt at trykke.

Der er sket større ændringer under hjelmen, hvor programmet af motorer er fornyet, og de er blevet mere sparsommelige. Grundstammen er en trecylindret benzinmotor på 1,2 liter, der yder 110 hk, 130 hk eller 145 hk. Alle versionerne er alle med manuelt gear. Hvis du skal have automatgear til en benzinmotorer, skal det ske med en 1,4 liters benzinmotor på ligeledes 145 hk, der parres med en syv trins CVT-automatgearkasse. De klarer 16,9-19,2 km/l efter den nye WLTP-skala.

Alternativerne inden for drivlinjerne er en 1,5 liters dieselmotor, der fås i versioner, som yder 105 hk eller 122 hk, og som begge er med manuelt gear, men hvor den største kan kombineres med en nitrins automatgearkasse. Her hedder forbruget 18,8 -22,7 km/l. efter WLTP-skalalen.

Annonce

Flere muligheder

Inden døre kan der nu opgraderes til digital instrumentering. Man kan også bestille det store Multimedia Navi Pro-system med otte tommer stor skærm, der kendes fra Insignia, og som bl.a. kan stemmestyres.

Med faceliftet er de front- og bagudvendte kameraer opgraderet. Det betyder, at nødbremsen nu også kan reagere på fodgængere, mens bakkameraet viser et skarpere billede.

Astra byder stadig på muligheder for pænt avanceret ekstraudstyr. Det gælder bl.a. de avancerede full LED matrix-forlygter, som kan målrette lyskeglen præcist, vognbaneassistent, vejskilte-aflæser, opvarmet forrude, trådløs opladning af telefonen, Bose-højtalere samt de ergonomiske AGR-sæder, der kan fås med massage og ventilation.

Den faceliftede Opel Astra lander herhjemme til november. Danske priser og udstyr kendes ikke.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

Pladsmangel og dårlige faciliteter: Politiet drømmer om at flytte fra Politigården

Annonce