Annonce
Aarhus

Optimistisk trafikstyrelse: Forventer stadig letbanen får grønt lys onsdag

Aarhus Letbane er efterhånden ikke så ny i trafikken, som der står på siden af dette tog. I snart tre måneder har der kørt tomme tog rundt i Aarhus. Nu er der udsigt til, at letbanen på torsdag må køre med passagerer ombord. Foto: Mads Dalegaard/Scanpix

- Godkendelsesproces kører efter planen, siger vicedirektør Kaare Clemmesen fra Trafikstyrelsen. Han forventer, at Aarhus Letbane får sin godkendelse onsdag.

Trafikstyrelsens sagsbehandlere er endnu ikke stødt på uoverskuelige mangler, udeståender eller andre problemer i materialet fra Aarhus Letbane.

Og efterhånden som de nærmer sig bunden af dokumenter, falder risikoen for, at det sker.

- De kører efter planen. Der er ingen afvigelser. Derfor er meldingen den samme som i weekenden. Vi har stadig en klar forventning om, at vi kan godkende Aarhus Letbane i løbet af onsdag 20. december, siger Kåre Clemmesen, vicedirektør i Trafikstyrelsen.

På tide vil mange mene. Det er meget tæt på at være tre måneder siden, at Trafikstyrelsen - til stor overraskelse for Aarhus Letbane - afviste at godkende banen, der lørdag 23. september måtte aflyse sin stort anlagte åbningsfest.

Annonce

Vi har stadig en klar forventning om, at vi kan godkende Aarhus Letbane i løbet af onsdag 19. december

Kaare Clemmesen, vicedirektør i Trafikstyrelsen

Styr på sikkerheden

- Materialet er uhyre omfattende. Men sagen er, at vi skal være sikre på, at letbanen har styr på sikkerheden. Og det har vi ikke været sikre på. Det, vi modtog i første omgang, var simpelthen ikke i en tilstand, så vi kunne godkende det, siger Kåre Clemmesen.

Når Aarhus Letbane får sin godkendelse, sker det på en lang række vilkår.

Noget skal være i orden nu. Andet kan vente to måneder eller endnu længere ude i fremtiden.

- Det kan for eksempel være regler for vedligehold, for eksempel sammensvejsning i tilfælde af skinnenedbrud. Det knytter sig til vedligehold på længere sigt, og det er klart, at det ikke behøver at være færdig-beskrevet nu, siger Kåre Clemmesen.

Han forklarer, at alene processen med at finde ud af, hvad der krævede godkendelse nu, og hvad der kan vente, har været lang og omfattende.

Når Aarhus Letbane har godkendelsen i hus, er den klar til at åbne for kørsel med passagerer med kort varsel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce