Annoncørbetalt indhold

Ordets dundrende knaldeffekt

Henrik Birch og Morten Suurballe kan opleves på scenen i Aarhus Teaters opsætning af Ordet
Aarhus Teater skaber ny version af Kaj Munks dramatiske gennembrud om tro og mirakler.

Når Aarhus Teater genopsætter Ordet, sker det med reference til værkets oprindelige rødder og kernehistorie om tro og mirakler. Men iscenesættelsen er ny, og instruktør Anja Behrens har i samarbejde med forestillingens scenograf David Gehrt lagt nye greb ind i fortællingen. Sammen med skuespillerne søger de at folde essensen af Kaj Munks dramatiske værk ud i en visuel og sanselig form, der rammer et moderne publikum. Ordet står som digterpræstens i særklasse bedste og mest intense skuespil. Da det blev opført første gang på Aarhus Teater i 1932 var det tindrende nyt, og i dag har stykket for længst opnået både klassikerstatus og en solid plads i den danske kulturkanon. ”Kaj Munk var en kontroversiel præst, der delte de danske vande i 1930´erne,” siger historiker og arkivar på Aarhus Teater, Marianne Philipsen. ”Han blandede sig i samfundsdebatten både fra prædikestolen og gennem sin pen. For Munk var teatret nok så vigtigt som kirken. Han mente ikke at vi kunne leve uden teater. For ham var teatret et godt redskab til at bevæge mennesker.”

På Aarhus Teater satte Munks dramatik et tydeligt præg, fortsætter Marianne Philipsen: "Det startede i 1932, kun få dage efter at Ordet havde haft urpremiere i København. Succesen med Ordet i det københavnske var stor, så Munk skrev til Aarhus Teaters direktør Erik Henning-Jensen, og spurgte, om også han kunne have lyst til at opføre Ordet. Det kunne han - og ikke alene sagde Erik Henning-Jensen ja tak, han opfordrede også Munk selv til at stå for stykkets iscenesættelse.” Få uger senere mødte Munk op til prøverne - og knap halvanden måned senere havde Ordet premiere i Aarhus. I den forbindelse skrev Kaj Munk selv i forestillingsprogrammet: ”Men nu Ordet? Hvad er saa det? Er det Langkaal? Eller er det bare Løjer? Tror Forfatteren selv paa Muligheden af sidste Akts Forløb? Eller er det bare en dundrende knaldeffekt, han har opfundet til at slutte Stykket glansfuldt med?”

Ordet blev Munks dramatiske gennembrud. Han havde fra ganske ung haft svært ved at forlige sin kristentro med dødens og sorgens vilkår. I 1925 blev han dybt påvirket af en ung mors og hendes nyfødte barns død i hans sogn, hvorefter han i en 8 dages smertefuld inspirationsrus mellem tro og afmagt skrev stykket. Munk genfandt roen i troen på underets mulighed i stykkets slutning, hvor den døde vender tilbage til livet. Det var ikke en dundrende knaldeffekt, men et mirakel.

Annonce

Fakta

  • Ordet (1925) er en fortælling om at tro og mirakler
  • Stykket er skrevet af digterpræsten Kaj Munk (1898-1944)
  • På Aarhus Teater instruerer Anja Behrens og på scenen kan
    man blandt andet opleve Henrik Birch, Mathias Flint og Morten Suurballe
  • Forestillingen spiller på Aarhus Teater Scala fra 13. februar
  • Se mere og køb billetter på www.aarhusteater.dk

Fakta

  • Ordet (1925) er en fortælling om at tro og mirakler.
  • Stykket er skrevet af digterpræsten Kaj Munk (1898-1944)
  • På Aarhus Teater instruerer Anja Behrens og på scenen kan
    man blandt andet opleve Henrik Birch, Mathias Flint og Morten Suurballe.
  • Forestillingen spiller på Aarhus Teater Scala fra 13. februar

Se mere og køb billetter på www.aarhusteater.dk

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.