Annonce
Udland

Over en halv million demonstrerer for selvstændighed i Catalonien

Albert Gea/Reuters
Catalonske separatister er på gaden i anledningen af nationaldag og for at vise støtte til selvstændighed.

Mere end en halv million catalanere er onsdag aften gået på gaden i Barcelona for at demonstrere for uafhængighed.

Det sker i anledningen af nationaldag i Catalonien.

Med flag og skilte med teksten "Uafhængighed nu" går de mange blåklædte demonstranter gennem Barcelona med regionens røde, gule og blå flag i hænderne.

- Vi sender en klar besked: I dag er vores mål uafhængighed, siger Cataloniens regionale præsident Quim Torra i en tale i forbindelse med demonstrationen.

Oprindeligt er nationaldagen en hyldest til Barcelonas faldne i kampen mod den spanske kong Filip i 1714.

Siden 2012 er den årlige Diada-helligdag blevet brugt til at vise opbakning til en løsrivelse fra Spanien.

Selv om mange catalanerne demonstrerer onsdag, er der langt færre demonstranter sammenlignet med sidste år, hvor det blev anslået, at over en million deltog.

Sidste år var dagen særligt betydningsfuld for mange catalanere, da de havde stemt for løsrivelse ved en omstridt folkeafstemning i oktober 2017.

Folkeafstemningen omhandlede, hvorvidt Catalonien skulle løsrives fra Spanien.

Afstemningen var på forhånd erklæret forfatningsstridig af den spanske forfatningsdomstol.

Mange af de catalonske politikere og ledende aktivister, der pressede på for at holde afstemningen, er fortsat i fængsel.

Det fylder fortsat hos de catalonske separatister i dag.

- Vi er meget, meget vrede, fordi ni af vores politikere er i fængsel for at lade os stemme, lyder det fra demonstranten Montserrat Balaguer Selga, der er pensioneret sygeplejerske.

Trods vrede, romerlys og afbrændinger foregår demonstrationen roligt, melder det lokale politi.

Politiet estimerer, at 600.000 demonstranter er samlet i Barcelona.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Annonce