Annonce
Aarhus

Overblik: Da aprilsnaren ramte Østjylland

Sådan ser Olafur Eliassons kommende »Your Little Rainbow Panorama«, som den vil tage sig ud på Kunsthal Aarhus. Det ligner mest af alt et forvokset kontroltårn i en lufthavn med indbygget solskærm. Illustration: Kunsthal Aarhus

Aros mister regnbuen. Til gengæld får Kunsthal Aarhus en mini-udgave af Olafur Eliassons regnbue. På Rundhøjskolen indføres tvungen undervisning lørdag.

Den første april er ekstra underholdende for tv-seere, avislæsere og netbrugere i Danmark. Traditionen med 1. april at finde på skøre, skæve og overraskende nyhedshistorier lever i bedste velgående. Også i Østjylland.

Annonce
Aprilsnar: Hvis handlen går igennem og Aros sælger regnbuen til Beijing, vil buen på toppen af kunstmuseet stå farveløs tilbage.

Aros kunne fredag formiddag løfte sløret for, hvad det præcist er direktør Erlend G. Høyersten laver på sin nuværende rejse til Asien. Her har Aros-direktøren nemlig været i konkrete forhandlinger med repræsentanter fra Beijing i Kina, der vil købe Aros' regnbue for »en betydelig sum penge«. Går salget igennem vil Aros stadig have en bue oven på taget, blot uden regnbuefarverne.

Et stenkast fra Aros kunne Kunsthal Aarhus stolt præsentere en mindre udgave af Olafur Eliassons verdensberømte regnbue med titlen »Your Little Rainbow Panorama«. Her er naturligvis tale om en mindre udgave, som ses på billedet, og derfor koster den da også »kun 18 millioner kroner«. Til gengæld forventer Kunsthal Aarhus et øget besøgstal og oplyser i øvrigt, at der er gratis entré for homoseksuelle og regnbuefamilier.

På Rundhøjskolen var det en mangeårig drøm, der fredag den 1. april gik i opfyldelse for skoleleder Mogens Toustrup. Resten af skoleåret vil de her indføre obligatorisk lørdagsundervisning, efter af skolen havde opdaget end overset pulje ubrugte penge.

"Var der noget, jeg var rigtig glad for, da jeg gik i skole, var det lørdagsundervisning. Derfor har jeg i mange år haft en drøm om en dag at kunne lægge en hel dags ekstra undervisning om ugen ind i skoleskemaet på Rundhøjskolen - og den drøm kan vi udleve nu," lød det fra en »næsten rørt« Mogens Toustrup.

Dantaxi Aarhus hoppede på den aktuelle debat om den danske taxilovgivning og annoncerede verdensnyheden »Kør-selv-din-taxi«.

Det nye koncept går ud på, at du selv sidder bag rettet, mens chaufføren sidder ved siden af. Det vil reducere prisen med 50 procent. Eneste betingelse er, at du har gyldigt kørekort og er ædru.

Kattegatcentret i Grenaa kunne berette om hajer, der er kommet med på helsebølgen. Garneret med videooptagelser, der viser dyrepassere, som håndfodrer hajer med tang, forsøgte Kattegatcentret at sælge historien om hajernes hang til en ny sund livsstil.

Brugerne på Stiften.dk kunne fredag aften læse, at Thomas Blachman stopper som X Factor-dommer efter denne sæson for at blive afløst af Århus Stiftstidende chefredaktør Jan Schouby. Det er naturligvis også en aprilsnar.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce