Annonce
Aarhus

Overblik: Da aprilsnaren ramte Østjylland

Sådan ser Olafur Eliassons kommende »Your Little Rainbow Panorama«, som den vil tage sig ud på Kunsthal Aarhus. Det ligner mest af alt et forvokset kontroltårn i en lufthavn med indbygget solskærm. Illustration: Kunsthal Aarhus

Aros mister regnbuen. Til gengæld får Kunsthal Aarhus en mini-udgave af Olafur Eliassons regnbue. På Rundhøjskolen indføres tvungen undervisning lørdag.

Den første april er ekstra underholdende for tv-seere, avislæsere og netbrugere i Danmark. Traditionen med 1. april at finde på skøre, skæve og overraskende nyhedshistorier lever i bedste velgående. Også i Østjylland.

Annonce
Aprilsnar: Hvis handlen går igennem og Aros sælger regnbuen til Beijing, vil buen på toppen af kunstmuseet stå farveløs tilbage.

Aros kunne fredag formiddag løfte sløret for, hvad det præcist er direktør Erlend G. Høyersten laver på sin nuværende rejse til Asien. Her har Aros-direktøren nemlig været i konkrete forhandlinger med repræsentanter fra Beijing i Kina, der vil købe Aros' regnbue for »en betydelig sum penge«. Går salget igennem vil Aros stadig have en bue oven på taget, blot uden regnbuefarverne.

Et stenkast fra Aros kunne Kunsthal Aarhus stolt præsentere en mindre udgave af Olafur Eliassons verdensberømte regnbue med titlen »Your Little Rainbow Panorama«. Her er naturligvis tale om en mindre udgave, som ses på billedet, og derfor koster den da også »kun 18 millioner kroner«. Til gengæld forventer Kunsthal Aarhus et øget besøgstal og oplyser i øvrigt, at der er gratis entré for homoseksuelle og regnbuefamilier.

På Rundhøjskolen var det en mangeårig drøm, der fredag den 1. april gik i opfyldelse for skoleleder Mogens Toustrup. Resten af skoleåret vil de her indføre obligatorisk lørdagsundervisning, efter af skolen havde opdaget end overset pulje ubrugte penge.

"Var der noget, jeg var rigtig glad for, da jeg gik i skole, var det lørdagsundervisning. Derfor har jeg i mange år haft en drøm om en dag at kunne lægge en hel dags ekstra undervisning om ugen ind i skoleskemaet på Rundhøjskolen - og den drøm kan vi udleve nu," lød det fra en »næsten rørt« Mogens Toustrup.

Dantaxi Aarhus hoppede på den aktuelle debat om den danske taxilovgivning og annoncerede verdensnyheden »Kør-selv-din-taxi«.

Det nye koncept går ud på, at du selv sidder bag rettet, mens chaufføren sidder ved siden af. Det vil reducere prisen med 50 procent. Eneste betingelse er, at du har gyldigt kørekort og er ædru.

Kattegatcentret i Grenaa kunne berette om hajer, der er kommet med på helsebølgen. Garneret med videooptagelser, der viser dyrepassere, som håndfodrer hajer med tang, forsøgte Kattegatcentret at sælge historien om hajernes hang til en ny sund livsstil.

Brugerne på Stiften.dk kunne fredag aften læse, at Thomas Blachman stopper som X Factor-dommer efter denne sæson for at blive afløst af Århus Stiftstidende chefredaktør Jan Schouby. Det er naturligvis også en aprilsnar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce