Annonce
Aarhus

Overblik: Her er alle vinderne af Byens Bedste 2016

<p>Byens Bedste Fredagsøl gik til Peter Gift. Foto: Axel Schütt</p>

Efter et hæsblæsende ridt gennem 15 kategorier er alle årets vindere nu kåret i Byens Bedste 2016.

Herunder følger alle kategorierne med de nominerede - vinderen er fremhævet med fed skrift:
Annonce
<p>Foto: Axel Schütt</p>

Byens Bedste Brunch/Morgenmad

Café Kaffegal
Klassisk 65
Sjette Frederiks Kro
Café Glad

Byens Bedste Burger

The Burger Shack
Murphy's Burger Joint
Mikuna
Havnens Perle
The Burger Joint

Byens Bedste Familieoplevelse

Tivoli Friheden
Væksthusene
Naturhistorisk Museum
Dokk1
Børnenes Jord

Byens Bedste Flirtested

Føtex Food Guldsmedgade
Salling
Magasin
G-Bar
Highlanders Bar

Byens Bedste Fredagsøl

Peter Gift
Mikkeller Bar
Fairbar
Mig & Ølsnedkeren
Guldhornene

Byens Bedste Gå-i-byen sted

Bernhardt Natklub
Den Sidste
Der Kuhstall
Hornsleth Bar
London Bar

Byens Bedste Kulturoplevelse

Sinners Inc
Moesgaard Museum
Aarhus Teater
Aros, Aarhus Art Museum
Aarhus Festuge

Byens Bedste Nye Restaurant

Restaurant Gäst
Sårt
Morena Mia
Restaurant Domestic
A + Siam Sushi

Byens Bedste Scene/Spillested

Det Turkise Telt
Tape
Fatter Eskil
Off The Record
Scene på Århus Å ved Vadestedet

Byens Bedste Shoppingsted

S.T. Valentin
Købmand Smedegaard
Butik Harald
Chas. E. Vinhandel
Balsalen

Byens Bedste Spisested til Prisen

Kowloon
Juliette Café og Brasserie
Den Rustikke
Kähler Villa Dining
Fredes Flyvende Tallerken

Byens Bedste Søde Tand

Okkels Is
Summerbird
Lagkagehuset
Social Foodies
Caffé Ispirazione

Byens Bedste Takeaway

Metins Grill
Sevags Grækeren
Chido Mexican Grill
Vaca
Søren E. Café & Take away

Byens Bedste Wellnessoplevelse

Barber Lounge
Althea Face & Body
Grossererbadet
Pure Nature spa & wellness
Beauty Star

AOA Prisen

Aarhus Street Food
Kødbyens mad og marked
Cyklo
Gadefest På Godsbanen // Aarhus Volume 2016
Inversus Festival
Herunder kan du læse eller genlæse vores livedækning af aftenes begivenheder:
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce