Annonce
Aarhus

Overdækket banegrav redder næppe Bruuns Bro

<p>Rådmand for Teknik og Miljø, Camilla Fabricius, kan sagtens se perspektivet i at overdække banegraven for at få en ny bydel. Men hun foreslår også byrådet, at man accepterer, at Banedanmark må rive den gamle Bruuns Bro ned og bygger en ny. Foto: Axel Schütt</p>

udviklingEt flertal i Aarhus Byråd er parat til at lade Bruuns Bro rive ned og erstatte af en ny bro med det trafikkaos, det formodes at give i byggeperioden.

Der tegner sig et flertal blandt byrådets politikere for at rive Bruuns Bro ned og i stedet at lade Banedanmark opføre en ny bro med mere frihøjde nedenunder, så der bliver plads til de nye elektriske tog. På samme måde skal vandrehallen, der forbinder Aarhus H med Bruuns Galleri, ombygges.
Annonce
Steen Stavnsbo (K): »Når man lægger store planer, der skal række 50-100 år frem, må man nogle gange leve med ubehageligheder i en overgangsase.«
På seneste byrådsmøde 9. november afviste borgerlige politikere fra Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti det forslag til et høringssvar til Banedanmark, som rådmanden for Teknik og Miljø, Camilla Fabricius (S) stillede med.
Vandrehallen forbinder Aarhus Hs hovedbanegård med Bruuns Galleri. Der mangler en halv meter nedenunder ?for at få plads til elektriske køreledninger. Det kan betyde en større ombygning her i hallen. Foto: Kim Haugaard
De konservative mente ikke, at man blot skulle lægge sig fladt ned for Banedanmark, der ønsker at rive broen ned. I stedet foreslog de konservative, at man gentænker det gamle forslag om at overdække banegraven for at skabe et nyt byrum.
»Vi ønsker, at elektrificeringen skal indgå i en masterplan for området, hvor vi i samarbejde med investorer kan skabe et bedre byrum, der giver mere tilbage til byen,« forklarede Steen Stavnsbo (K) på byrådsmødet.
Rådmand Camilla Fabricius har lyttet til forslaget og i et nyt forslag til høringssvar har hun sammenskrevet sit oprindelige forslag med de konservatives.
»Vi skal bruge momentum nu til at skabe en vision for hele banegraven, ja hele området fra rutebilstationen over Aarhus H til Bruuns Bro og banegraven,« er Camilla Fabricius (S) enig i.
»Der er tale om et godt byrum over banegraven, som i dag blot er skinner og blå luft. Så den aktuelle situation er en god anledning til at se på den helt store vision for området for at skabe et nyt byrum med boliger, butikker og et grønt byrum, der også forbinder området ved Banegårdsgade med Jægergårdsgade med et sti- og cykelsystem,« uddyber rådmanden.
Camilla Fabricius er også åben for at drøfte om rutebilstationen eventuelt skal flyttes hen over en overdækket banegrav, så der bliver kortere afstand mellem tog og busser.
»Vi skal lave en masterplan for hele området fra rutebilstationen over Aarhus H til Frederiks Bro,« siger hun.

Fortsat nedrivning

Hun vil dog fortsat anbefale, at man tillader en nedrivning af Bruuns Bro for at den kan blive erstattet af en ny bro med mere frihøjde nedenunder. Der mangler ifølge Banedanmark en halv meter for at få plads til de kommende elektriske tog og de ledninger, der er nødvendige til kørestrøm.
Om Bruuns Bro skriver rådmanden i sit høringsforslag:
»I den forbindelse er det vigtigt at afsøge løsninger, der mindsker de trafikale gener i byggefasen, ligesom mulighederne for en ny bebyggelse på Bruuns Bro og/eller en genanbringelse af Bruuns Arkade ønskes nærmere overvejet.«
Kan arkaden af butikker komme på broen er det altså også et mål.
Den konservative Steen Stavnsbo er meget tilfreds med, at rådmanden nu har taget visionen om en overdækket banegrav til sig og i høringssvaret.
»Jeg hæfter mig ved, at rådmanden kan se behovet for den store plan, selv om hun har drejet det derhen, at hun kun ser muligheden, hvis man river broen ned. Vi tager ikke stilling til, om broen skal rives ned. Det vil vi vurdere senere, når der ligger et konkret forslag. Det vigtigste for os lige nu er, at vi ikke taber chancen for at udvikle et nyt byrum. Jeg er med på, at det vil give trafikale problemer i en periode, hvis man river Bruuns Bro ned og genopfører en ny bro. Men når man lægger store planer, der skal række 50-100 år frem, må man nogle gange tage de ubehagelige ting med i en overgangsfase. Og byens tarv kommer allerførst for os,« siger Steen Stavnsbo, der altså åbner for, at de konservative vil støtte en ny Bruuns Bro.

K: Gerne i højden

Om en bydel hen over banegraven mener Steen Stavnsbo, at det er afgørende, at det bliver en fuldstændig overdækning af hele området mellem Bruuns Bro og Frederiks Bro, og at området kan give noget tilbage til Aarhus i form af nye byrum, en sti- og cykelforbindelse på tværs, cykelparkering og i det hele taget en spændende bydel, der også giver grønne områder og mødesteder for bydelens borgere.
»I den forbindelse er jeg tilhænger af, at man bygger i højden for at få mere plads mellem bygningerne,« tilføjer Steen Stavnsbo.
Hos SF er man enig i, at det kan blive nødvendig at rive broen ned for at sikre togtrafikken med elektriske tog. Dermed er det politiske flertal hjemme:
»Vi er enige i hovedessensen i høringssvaret. Det er klart, at det vil give store trafikale udfordringer i byggeperioden for både biler og busser, men det må vi så løse,« siger Jan Ravn Christensen.
I forhold til en overdækning af banegraven er SF også positive:
»Jeg er måske lidt skeptisk over for, om det er realistisk. Og hvis det skal ske, skal det i hvert fald give noget tilbage til byen i form af stier, cykeparkering og grønne områder.«
Forslaget til et høringssvar til Banedanmark er til debat i teknisk udvalg mandag.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland For abonnenter

Tog på Odderbanen springer stationer over – og det bliver de ved med et stykke tid endnu

Annonce