Annonce
Debat

Overdækning af banegraven: Det vil være rart at vide, om det overhovedet er lovligt

"Hvis man endelig vil bygge indenfor Ringgaden, skal det ifølge Kommuneplanen ske således: "Kulturmiljøer skal behandles med omtanke". Og: "Planlægning skal sikre, at arealressourcerne udnyttes bedst muligt og samtidig bidrager med både nye grønne områder og et godt byliv". Så hvert enkelt byrådsmedlem bør stille sig selv spørgsmålet: Bidrager projektet her med nye grønne områder og et godt byliv", skriver René Christoffersen. Visualisering: Urbistic
Annonce

DEBAT: Tak til Stiften og Frederiksbjerg og Langenæs Fællesråd for at holde debatmøde om de fremlagte planer for overdækning af banegraven. Her gentog man projektets lidet troværdige glansbillede i en video om det. Og vi så fællesrådets mere nøgterne video, der tydeligt viser det helt uholdbare i at opføre så mange høje huse så kompakt i midtbyen.

Det var en øjenåbner for mange, ikke mindst for de tilstedeværende politikere. På mødet blev flere påstande givet status af selvfølgeligheder, hvilket synes tvivlsomt.

Det blev betegnet som en "bunden opgave" at bygge boliger til befolkningsvæksten i Aarhus på 5.000 årligt. Det blev brugt som argument for at bygge over banegraven.

Fakta er, at befolkningstilvæksten er stagneret til nu knap 3.500 om året. Kommuneplanen angiver, hvor der kan fortættes: På Aarhus Ø og fra Ringgaden ud ad flere indfaldsveje langs letbanen med gode muligheder for at bygge boliger og dække behovet.

Hvis man endelig vil bygge indenfor Ringgaden, skal det ifølge Kommuneplanen ske således: "Kulturmiljøer skal behandles med omtanke". Og: "Planlægning skal sikre, at arealressourcerne udnyttes bedst muligt og samtidig bidrager med både nye grønne områder og et godt byliv".

Så hvert enkelt byrådsmedlem bør stille sig selv spørgsmålet: Bidrager projektet her med nye grønne områder og et godt byliv? Én fremhævede, at man med overdækning af banegraven burde lægge en ny rutebilstation dér. Men det er i modstrid med den mangeårige plan om en ny rutebilstation bag banegården ned mod havnen, der rigtigt planlagt giver en langt bedre løsning.


Der er simpelthen smurt for tykt på. For med videoen lavet af Frederiksbjerg og Langenæs Fællesråd er man ikke i tvivl om, at det fremlagte projekt vil være ødelæggende for natur og miljø samt for beboere og forretningsdrivende på Frederiksbjerg og i midtbyen. Vi vil fastholde, at det skal afvises.


Fra Erhverv Aarhus var der ros til op mod 700 parkeringspladser til besøgende og folk, der arbejder i midtbyen. Men i den fremlagte plan er der kun parkering for beboere i de huse, man vil opføre. Så det giver ikke rigtigt nogen mening.

Fra flere sider blev der givet udtryk for, at det mest er nej-sigerne, der har indsendt høringssvar, og at der er endnu flere fortalere for projektet, men at de bare ikke har ytret sig.

Helt ærligt. Det er ikke gavnligt for demokratiet, når politikere og andre på denne måde sår tvivl om troværdigheden af kommunens egen høring. Alle har haft mulighed for at kommentere planerne. Og med hele 145 høringssvar har mange århusianere taget det lokale demokrati alvorligt. Heraf har mere end 80 procent sagt nej til det fremlagte projekt og i stedet efterlyst mere natur og grønt samt plads til mødesteder og aktiviteter. Det er skændigt at forsøge at nedgøre dette.

I et høringssvar anfægtes det, om projektet for overdækning af banegraven overhovedet hviler på et lovligt grundlag. Der henvises til samarbejdsaftalens pkt. 1.7., hvoraf det fremgår, at Aarhus Kommunes deltagelse i projektet er betinget af Ankestyrelsens godkendelse med hensyn til overførsel af Aarhus Kommunes arealer til arealudviklingsselskabet uden forudgående offentligt udbud.

Ja, det vil da være rart at vide: Er det overhovedet lovligt?

Der sættes også spørgsmålstegn ved, at Aarhus Kommune både er med i byggekonsortiet og samtidig er planmyndighed i forhold til kommunens saglighed i afgørelser.

Den fremlagte plan indeholder byggeri på minimum 110.000 kvm. Det kan altså sagtens blive mere. Det vil afhænge af, hvor dyrt det bliver at bygge betondækket over banegraven, for den investering skal jo tjenes ind igen. Boligerne bliver i den dyre ende og ikke for folk med almindelige indtægter. Er det virkelig det, vi har brug for?

Projektmaterialet, herunder videoen vist på mødet, virker utroværdigt og gør projektet tvivlsomt. Der er store ord om en bydel, der skal være "unik", "bæredygtig", "bilfri", "grøn" og "til inspiration for hele verden". Der er simpelthen smurt for tykt på. For med videoen lavet af Frederiksbjerg og Langenæs Fællesråd er man ikke i tvivl om, at det fremlagte projekt vil være ødelæggende for natur og miljø samt for beboere og forretningsdrivende på Frederiksbjerg og i midtbyen. Vi vil fastholde, at det skal afvises.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Smitte i Aarhus: Coronaen har haft godt fat i Aarhus V og to sydlige områder af kommunen

Aarhus

Stort fald i antallet af nye coronasmittede i Aarhus: Men den gode nyhed har desværre en nedslående bagside

Aarhus

TV2 sagde blankt nej til The Julekalender: - Hun syntes, det var noget jysk bondelort

Annonce