Annonce
Livsstil

På arbejde med TV Glad: - Ingen lærer noget, hvis de bliver skærmet

Så er vi i gang. Eleverne på film- og medielinjen på Glad Fagskole i København i færd med at interviewe. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Film og medie. På film- og medielinjen på Glad Fagskole udklækkes de kommende reportere på TV Glad.

Hvordan er man en god Glad-reporter? Det findes der nok mange svar på, men et af dem finder man i det lokale, hvor film- og medielinjen på Glad Fagskole i København holder til. Det er noget med at lytte til det, der bliver sagt, men også det, der ikke bliver sagt, står der på en plakat. At lægge mærke til farver, følelser og stemning og have hele sig selv med i en interview-situation.

Rundt om et bord sidder fire elever, som har sagt ja til at fortælle lidt om deres uddannelse. Lige nu er de dog meget stille. Deres faglærer, Erik Norsker, der er uddannet filmfotograf, har bedt dem om at finde på spørgsmål, som de kan stille til journalisten, som er kommet på besøg - det vil sige mig.

De graver dybt, forsøger at finde på noget godt at spørge om.

Hvad kan vi spørge hende om, siger Erik Norsker og hjælper dem i gang.

Efter lidt tid vokser spørgsmålene frem som knopper på blomst.

Hvorfor er du blevet journalist, hvad er formålet med at være journalist, hvor arbejder du, hvad vil det sige at være god til at skrive, hvad skal en journalist være god til, hvordan bliver man journalist og så videre?

Flere af spørgsmålene giver mig sved på panden. Hvad vil det sige at være god til at skrive? Det er et godt spørgsmål, og om lidt vil eleverne filme mig, mens jeg skal forsøge at komme med et bare nogenlunde begavet svar.

Annonce

Glad Fagskole

Glad Fagskole har skoler i København, Ringsted, Esbjerg og Aabenraa og er for unge mennesker med handicap, der har lyst til at tage en 3-årig STU.

På fagskolen har elever mulighed for at uddanne sig inden for køkken, radio, dyrepasser, håndværker, anlægsgartner, pedel, film og medier, animation, køkken og teater.

På skolerne arbejdes der med differentierede undervisningsplaner, der tager hensyn til den enkelte elevs læringsstil, forudsætninger, tempo og niveau. Målet er at udfolde hver enkel elevs fulde potentiale.

Se mere på www.gladuddannelse.dk

Et godt sted

Vi begiver os fra faglokalet med de mange redigeringsmaskiner til rummet, hvor de optager. Glad-reporter Adrian Lundberg giver mig en mikrofon på, mens William Vorbeck tjekker, at udstyret fungerer, som det skal. Laura Lindkvist holder styr på lyden, og Cecilie Vindahl Lund skal stille de forberedte spørgsmål. Hun tøver lidt. Lader stilheden fylde rummet. Erik Norsker opmuntrer hende til at springe ud i det, og hun bøjer hovedet og finder det første spørgsmål på papiret.

Erik Norsker smiler. Er tydeligt glad.

Endnu engang har han succesfuldt skubbet lidt til en elev.

- Meget af mit arbejde handler om at give eleverne en tro på sig selv. De får nogle kundskaber, og pludselig har de en identitet. Det handler om at komme ud, at komme i gang. Det handler om at lave noget, de kan være stolte af, siger han.

Efterhånden er Cecilie Vindahl Lund kommet igennem alle spørgsmålene, og fotografen fra JyskFynskeMedier har også været en tur i den varme stol. Vi sveder begge og hilser den friske luft velkommen, da vi sætter os i en gård sammen med William Vorbeck. Han er to år inde i STU-forløbet på skolen i København.

- Det er dejligt at gå her. Man bliver accepteret for den, man er. Jeg har generelle indlæringsvanskeligheder, så jeg er langsommere til at lære, men her får jeg mere ro i undervisningen, siger han.

Snart er han færdig med sit forløb og så skal han ud og finde sig et job.

Ingen skal skærmes

At få eleverne ud på arbejdsmarkedet efter et endt STU er noget af det, som skolen har stort fokus på, fortæller Casper Jensen, som er STU- og Erhvervschef på Glad Fondens fagskole i København.

- Det er svært, men det er bare så vigtigt, at vi får dem ud i samfundet. At de bliver en del af samfundet og ikke sådan nogle, som bare står på sidelinjen hele livet.

Et af de steder, som Glad Fagskolerne finder jobs til deres studerende er i eksterne samarbejdsvirksomheder og virksomheder, der drives af Glad Fonden. Fonden leverer for eksempel produkter og ydelser inden for medier, kultur, design, køkken, service og uddannelse, og alle virksomheder er baseret på et tæt samarbejde mellem mennesker med og uden handicap.

Og når de unge kommer fra fagskolerne ud i virksomhederne, har de opnået kompetencer nok til at byde ind med noget, fortæller Casper Jensen, som gerne vil gøre op med den misforståede omsorgskultur, som har præget området i mange år.

- Vi skal ikke skærme vores elever, men stille krav. Så får de en oplevelse af, at de har værdi, at de kan bidrage, og det er meget vigtigt. Her handler det ikke om, hvad der er galt med dig, men hvordan du kan bidrage til et ordentligt produkt, fortæller han.

Samme filosofi går igen på film- og medielinjen.

- Vi er her ikke for sjov, vi skal producere noget. Og det skal have et fagligt indhold, som har noget seriøsitet, som de kan spejle sig i. Vi er fremadskuende. Vi starter med udgangspunkt i den unges drøm og motivation, og så tager vi den derfra, siger Erik Norsker.

Glad Fonden

Glad Fonden er med 300 ansatte og 150 elever en af Danmarks største socialøkonomiske virksomheder. Fonden har lokalafdelinger i København, Aarhus, Esbjerg, Kolding, Aabenraa, Vejen og Ringsted.

Udover egne virksomheder indgår fonden i partnerskaber med virksomheder og andre aktører, der kan medvirke ti at udbrede fondens forretningsidé.

Det hele startede i 1999, hvor TV-Glad gik i luften som verdens første TV-station for og med udviklingshæmmede. Siden da har fonden udvidet med andre virksomhedsområder.

Glad Fonden er en erhvervsdrivende fond og har adresse på Rentemestervej i København NV.

Skriv så det mærkes

Mens de unge går på film- og medielinjen, bliver de undervist i at betjente forskellige kameratyper i alle professionelle standarter, lysapperaturer, lydudstyr og Final Cut Pro. De brainstormer, diskuterer interviewteknik og research, og arbejdet veksler mellem teori og praktisk arbejde.

Når eleverne starter på film- og medielinjen, er der stor forskel på, hvad de kan, og det er meget forskelligt, hvad de synes er sjovt. Nogle af dem kan godt lide at producere YouTube-videoer til deres egen og skolens kanal, mens andre anmelder koncerter på nettet eller laver musikvideoer.

For nylig præsenterede Cecilie Vindahl Lund en video på skolens morgensamling. Det var en sejr, for det kan være meget svært at stille sig op foran en hel masse mennesker, hvis man er genert som Cecilie Vindahl Lund. Men hun klarede det med bravour, siger Erik Norsker.

- Det var så flot, og det er en stor ting, for vi er gået fra, at det nærmest var umuligt at hive et ord ud af Cecilie til, at hun nu har stået foran en stor forsamling og præsenteret en video, hun har lavet.

Efterhånden er skoledagen ved at være slut, og eleverne begynder at sive ud af klasselokalet. Efter weekenden skal de redigere indslaget, de lavede i dag. For både dem og undertegnede har det været en lærerig dag. De har øvet sig i at filme, stille spørgsmål, indstille lyd og lys og så videre. Jeg har fået repeteret, hvorfor jeg blev journalist, og så fik jeg vist også svaret ok på det der spørgsmål om, hvad det vil sige at være god til at skrive. Det er noget med at skrive, så folk kan mærke det. Så de bliver klogere og får en oplevelse, fik jeg sagt.

Erik Norsker, faglærer på film- og medielinjen, lærer de unge at håndtere et kamera, men hans arbejde går i næsten lige så høj grad ud på at give dem en følelse af, at de rent faktisk kan bidrage med noget, fortæller han. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Den gode Glad-reporter skal have både øjne og ører med sig. Og så er det også en god idé at have styr på fakta - og stemmen. Foto: Birgitte Carol Heiberg
William Vorbeck er glad for at gå på STU på Glad Fagskole. - Jeg får den tid, jeg har brug for, når jeg skal lære noget nyt, siger han. Foto: Birgitte Carol Heiberg
William Vorbeck har gået på film- og medielinjen i to år. Snart skal han ud og have et job. Forhåbentlig noget, der har med redigering at gøre, siger han. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Lyd, lys, spørgsmål - der er meget at holde styr på, når man skal lave et interview. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Glad Fagskole har skoler i København, Ringsted, Esbjerg og Aabenraa. Her er det skolen på Rentemestervej i København NV. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Når de unge er færdige på film- og medielinjen, kan de søge arbejde ved TV Glad, som er for og med udviklingshæmmede. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce