Annonce
Aarhus

På date med Iris Bakker

En date med Iris Bakker. Foto: Kim Haugaard

170 gæster på Aros har haft et to minutters møde med kunstner, der har tegnet dem på en glasvæg. Onsdag lærte hun otte kunstnerspirer at skabe kunst.

AARHUS: De går med drømmen om at arbejde med kunst, og onsdag fik de lov at prøve noget af den. Otte kunstnerspirer var inviteret på kunstmuseet Aros for at arbejde sammen med kunstneren Iris Bakker.

I Aros Public skulle de igennem processen med at skabe et fælles kunstværk og arbejde sammen om det.

Til hjælp hentede de to anonyme museumsgæster, der hjalp dem med at vælge et af to projekter, de havde udtænkt. Og klokken 19 kunne de holde fernisering på det fælles værk.

Iris Bakker opholder sig hele oktober i et åbent værksted i Aros Public, hvor gæsterne kan komme ind, og hvor hun gerne går i tale med dem. Faktisk har hun malet glasvæggene ind til atelieret med figurer, der har besøgt museet. Hun beder dem stille sig på den ene side af glasset, og på den anden side tegner hun dem. Det ser besnærende ud, når hun på to minutter kan tegne en person. Og det giver atelieret karakter af et kunstnerisk værksted. Men figurerne får nok ikke lov at blive på glasset til evig tid. Det skal jo også pudses, og så går de af. 170 har hun nået at tegne, og der er ikke plads til mange flere på den lange væg.

- Jeg føler mig inkluderet, sagde en gæst, Iris Bakker tegnede onsdag. Det var en ung nordmand, Jens Andersen, som for tiden går på Vrå Højskole.

Imens arbejdede de otte kunstnerspirer med deres projekt, som havde taget en begyndelse en uge tidligere - på en enkelt dag.

De havde blindtegnet hinanden og lavet forskellige øvelser, og onsdag skulle de så øve sig i at arbejde sammen om et projekt.

I to grupper lagde de op til, hvad hver gruppe ville lave. Og så var det, de to unge, kvindelige gæster blev hevet ind for at afgøre, hvilken idé, der skulle vinde.

Annonce
 

Le Corbusier

Le Corbusier var schweizer og levede 1887-1965. Han var arkitekt, byplanlægger, møbeldesigner, forfatter, skulptør og kunstmaler. En central figur i Modernismen.

Iris Bakker tegner Jens Andersen på to minutter. Foto: Kim Haugaard

Eventyrlige tanker

Deltagerne kom fra forskellige uddannelser, Århus Kunstakademi, Byhøjskolen, Aarhus Kunst og Designskole og så videre.

Thomas Brodersen, 22 år, læser kunsthistorie og ville egentlig godt have været på arkitektskolen, men det glippede i første omgang. Nu går han på kunstkursus.

- Det kunne være herligt at ende som Le Corbusier, siger han med et smil og roser arrangementet.

- Det er dejligt at lære nye mennesker at kende og skabe noget i fællesskab. Mange tanker er kommet frem, fantasifuldt og eventyrligt, siger han, der er kommet til Aarhus fra Ringkøbing for et år siden.

Cecilie Marie Ploug er 17 år og læser HF i kunst og design på VUC.

- Det er spændende at arbejde sammen og høre, hvad de andre forestiller sig. Vi har haft gode diskussioner og tænkt over fællesskaber - dem man er påtvunget og dem, man selv vælger - som var emnet for det samlede værk, siger hun.

Thomas Brodersen præsenterer den ene gruppes forslag om fælleskab. Foto: Kim Haugaard

Husk de nye

Iris Bakker, 26 år, underviser på Skolen for Kunst og Design i Klosterport og har en bachelor i kommunikativ design fra Designskolen i Kolding.

- Som barn brugte jeg tegning til at isolere mig i min egen verden. Det er jeg for længst ovre, og nu bruger jeg kunsten til at udtrykke mig med, siger hun, der har været glad for samarbejdet med de otte.

Arrangementet var skabt af Off Track 2017, Aarhus Kulturhovedstad 2017 og Aros.

- Selv om Aros er en stor kunstinstitution, skal vi ikke glemme den kommende kreative generation. Uden ny energi på den kreative scene, er der ingenfornyelse eller forandring, siger Lisbeth Bruhn, der er programplanlægger hos Aros Public.

Det kunne være dejligt at ende som Le Corbusier, mener Thomas Brodersen. Foto: Kim Haugaard
Gruppearbejdet i gang. Hvordan illustrerer vi "fællesskab" bedst? Foto: Kim Haugaard
Ideerne vælter frem. Foto: Kim Haugaard
Hele gruppen med Iris Bakker stående til højre. Foto: Kim Haugaard
Væggen til atelieret er prydet med 170 personer. Foto: Kim Haugaard
Iris Bakker tegner Jens Andersen. Foto: Kim Haugaard
Iris Bakker i atelieret. Foto: Kim Haugaard
Hele personen skal med. Foto: Kim Haugaard
Væggen til atelieret er prydet med 170 personer. Foto: Kim Haugaard
Væggen til atelieret er prydet med 170 personer. Foto: Kim Haugaard
Væggen til atelieret er prydet med 170 personer. Foto: Kim Haugaard
Væggen til atelieret er prydet med 170 personer. Foto: Kim Haugaard
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce