Annonce
Indland

På fredag er det knald eller fald for plaget letbane

Aarhus Letbane har kørt testkørsel på strækningen fra hovedbanegården til universitetshospitalet siden sommer. I alt er der tilbagelagt 97.340 kilometer med letbanetogene. Men man mangler endnu den endelige godkendelse til at medbringe passagerer.

Fredag mødes letbane og styrelse for at drøfte, om letbanen med over to måneders forsinkelse kan tages i brug.

Fredag bliver skæbnedag for den hårdt prøvede Aarhus Letbane, der endnu afventer tilladelse til at medbringe passagerer.

Den dag mødes letbanen og Trafikstyrelsen for at få de sidste detaljer på plads.

Trafikstyrelsen har tidligere meldt ud, at man forventer at være klar med en godkendelse af letbanen til at køre fra næste uge, uge 50.

På mødet fredag vil det stå klart, om den melding kommer til at holde stik, eller om ibrugtagningen af letbanen igen skal udskydes.

En af brikkerne, der skulle falde på plads, var godkendelse af operatøren Keolis' ledelsessystem. Den er netop kommet i hus.

Det glæder HR- og kommunikationschef hos Keolis, Kasper Carstensen.

- Det er den første letbane i Danmark, så vi må erkende, at der fra alle parters side har været en læringsproces.

- Men det har kun gjort os til en stærkere og klogere organisation, siger han.

- Vi er stolte over, at vi nu er den første letbaneoperatør i Danmark med operatørlicens og sikkerhedscertifikat, siger Kasper Carstensen.

Det var netop manglende godkendelse af Keolis' ledelsessystem samt letbanens regler for teknisk vedligehold, der med dags varsel fik Trafikstyrelsen til at aflyse den store åbningsfest 23. september.

Og mens godkendelsen af Keolis nu er faldet på plads, er der således et enkelte udeståender omkring de tekniske regler tilbage.

Letbanens bisidder har udarbejdet en revideret sikkerhedsvurderingsrapport for de tekniske regler.

I den er der otte anmærkninger, som skal drøftes med Trafikstyrelsen.

På den baggrund skal styrelsen tage stilling til, om der kan gives grønt lys til at køre med passagerer på strækningen fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital.

Det er fortsat uvist, hvornår den næste etape af banen - fra Aarhus til Odder - kan tages i brug.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Sikring af åen og havnen med et partnerskab for handling - nu!

Juletiden er lige om hjørnet, og julefrokostsæsonen banker på døren. På trods af at vi ved, at færden ved åen og havnen i Aarhus kan have fatale følger for feststemte århusianere, lader teknisk forvaltning vente på sig. Opsætningen af de termiske kameraer, som vi i Radikale foreslog sidste vinter, og byrådet vedtog i budgetforliget for et par måneder siden, kan ifølge rådmand Bünyamin Simsek nemlig først sættes op i 2020 af hensyn til budgetrammen. Men vi kan ikke vente. Bureaukratiske benspænd må ganske enkelt ikke være årsagen til, at endnu en drukneulykke får lov at ske. Det tyder på, at det ikke er ladsiggørligt at fremrykke investeringen i de termiske kameraer til 2019. Vi vil derfor i Radikale gerne opfordre til et livsnødvendigt og kreativt partnerskab. For hvis vi skal gå og vente på en permanent løsning, mens der er allermest brug for den, skal vi opsætte en midlertidig. For det er nu - i den kommende juletid - at vi har brug for den ekstra sikring af åen og havnen, og her, vi har mulighed for at redde liv. Vi tror ikke, at den nye kampagne ’Hvor våd skal din bytur være?’ er tilnærmelsesvist en god nok erstatning for de kameraer, vi venter på at få sat op. Spørgsmålet er også, om vi vil forhindre, at folk overhovedet falder i, med en hyggelig afskærmning i vintersæsonen? Vi har derfor et opråb til alle de kræfter, der vil og kan hjælpe. Både borgere, foreninger, beværtninger og kommunen. Måske har vi forskellige, kønne afskærmningsløsninger stående på et lager et sted, hvor de alligevel bare står og samler støv? Måske vil barerne omkring åen hjælpe til med at sikre deres festgæster mod en tur i det kolde, mørke vand på deres bytur? Vi kan endda pynte en midlertidig afskærmning med genbrugsjulebelysning, så vi også skaber endnu mere stemning i de kolde julemåneder, mens vi gør det mere sikkert at færdes ved åen og havnen. Mulighederne vil garanteret præsentere sig, hvis blot vi leder. Så det håber vi, at vi i fællesskab kan gøre. Det er alfa omega, at vi hurtigst muligt får sikret åen og havnen, for der er gået for lang tid allerede. Hver eneste dag, der går uden sikkerhedsforanstaltninger, jo mere alvorligt bliver det. For vandet bliver koldere, og juletidens mange, våde fester bliver flere og flere, hvilket giver byens natteliv et ekstra pres og skaber utryghed hos forældre. Vi ønsker os partnerskaber for handling – nu!

Annonce