Annonce
Østjylland

På grænsen af et gennembrud: Veganere og klimaaktivister hjælper prisvindende startup på vej

Sven Philipsen (t.h.) og Katja Meyer mødte hinanden for seks år siden i det aarhusianske iværksættermiljø. Men faktisk er Katja Meyer oprindelig fra Rødding nær Viborg, mens Sven Philipsen født og opvokset i Ribe. Foto: Axel Schütt
I løbet af sine første leveår har startupvirksomheden Eachthing med base i Aarhus allerede siddet ved bord med giganter som Ebay, Ikea, Waltmart og Nike og vundet en pris for intentionen om at revolutionere måden, vi køber ind på. Nu er virksomheden snart klar til næste skridt.

Det er langt fra alt, der kan stå på bagsiden af en chokoladebar. Men behovet for viden blandt forbrugere verden over er stigende.

De sundhedsbevidste vil kende til fedtprocent og antal kulhydrater. Allergikerne vil vide, om der er allergener i baren. Veganerne vil kende til brugen af animalske produkter i fremstillingen af baren. Klimaaktivisterne kræver viden om barens klimaaftryk.

De etiske forbrugere vil gerne vide mere om både producentens brug af økologiske råvarer og de ansattes arbejdsforhold, og oveni forbrugernes behov er også producenternes behov for at fortælle om alt fra udvalgte råvarer til fremstilling af produktet, virksomhedens historie eller de andre produkter, som producenten har på markedet.

Netop det behov for vidensdeling forbruger og producent imellem har den aarhusianske startup-virksomhed Eachthing siden 2018 arbejdet målrettet på at skabe en platform til. Og sidste år førte det til lanceringen af platformen eachthing.com.

- Vi vil gerne gøre noget som er ekstremt komplekst til et super simpelt valg for dig. Og det er klart, at det har krævet test at finde ud af, om vi kan gøre det på en måde, hvor vi kan få både producenterne og forbrugerne og i virkeligheden også NGO’erne (interesseorganisationer, red.) med på vognen omkring en fælles samlet sag, siger Katja Meyer, der sammen med Sven Philipsen står bag virksomheden.

- Og det er det, som vi har bevist, vi kan, med det produkt, vi har online nu.

Annonce

Vækst ramt af corona

Arbejdet med platformen har helt fra start har mødt opbakning fra omverdenen både i og udenfor landets grænser.

Således har de to iværksættere bag Eachthing allerede deltaget i fem accelerationsprogrammer, heriblandt det prestigefulde launch.org. De har vundet en pris for deres bæredygtige koncept, modtaget ros og anerkendelse i offentligheden og i løbet af det sidste halve år også modtaget investeringer fra både Innovationsfonden og investeringsfirmaet Greenwise Invest, der begge ser et stort potentiale i startup-firmaets koncept.

En opmærksomhed og opbakning, som startupfirmaet samtidig også har brug for, til at komme et skridt nærmere målet om det internationale gennembrud, som de helt fra start er blevet spået.

Om Eachthing

  • Stiftet i februar 2018
  • Launchede sin platform i 2019
  • Har i dag syv mand ansat, heraf fem i Aarhus
  • Har deltaget i acceleratorprogrammerne Accelerace, launch.org, +Impact accelerator, Nordic Foodtech Mission to Israel under Det Danske Innovationscenter i Israel og er i øjeblikket med i et accelerationsprogram hos EIT food
  • Vandt sidste år Business Region Aarhus’ iværksætterpris i kategorien bæredygtighed samt årets techpris

- I startupverdenen har du typisk en idé som er meget ambitiøs, og derfor har du brug for, at folk ved, hvem du er, og du har brug for en masse partnere, medarbejdere og funding. Derfor skal man slå et meget stort brød op, og derfor har vi skullet være på alles nethinde for at være sikker på, at vi kunne lykkes. For det er en stor opgave, som vi er gået i gang med at løse, og især funding-aspektet i det er kæmpestort, forklarer Sven Philipsen, der sammen med Katja Meyer driver virksomheden i det daglige.

Af samme grund blev Eachthing også ekstra ramt, da corona-pandemien brød ud lige midt i virksomhedens første fundingrunde.

Annonce

Ny produkter på vej

- Da Mette Frederiksen sagde: ’Vi lukker landet’, så sagde investorerne: ’Vi lukker kassen’, fortæller Katja Meyer og tilføjer:

- Men vi havde en rigtig god dialog med Greenwise Invest, som var så fremadsynet, at de godt kunne se, at det værditilbud, som vi havde omkring blandt andet at digitalisere produktinformationen blev endnu mere vigtig i en corona-verden, hvor folk lige pludselig rykkede online for at handle og havde nogle helt andre behov for at andre produkter end tidligere.


Vi håber i hvert fald på at kunne få 50.000 brugere i det danske marked i løbet af det kommende år. Men det må jo være op til brugerne selv, om de synes, at de har brug for hjælp til at handle ind i denne her jungle.

Sven Philipsen, medstifter, Eachthing


For netop den øgede onlinehandel har Eachthing taget højde for i deres produktudvikling, som stadig er i fuld gang.

- Vi konkluderede for et halvt års tid siden, at for at kunne hjælpe forbrugerne ordentligt og give dem nogle værktøjer, som de har lyst til at blive ved med at bruge, så skulle vi lave nogle nye værktøjer; altså mobilapp og et browserplugin, ikke webbaserede produkter. Så vi er lige nu på vej med nogle helt nye og spændende produkter, som virker bedre end det gamle, fortæller Sven Philipsen, der håber på at kunne lancere både app og browserplugin i løbet af efteråret.

Målet er kommet væsentligt tættere på, nu hvor udviklingsarbejdet bliver hjulpet godt på vej af de knap 600.000 kroner, som Eachthing netop har modtaget fra Innovationsfonden, samt investeringerne fra Greenwise Invest, som makkerparret ikke ønsker at sætte tal på.

- Vi håber i hvert fald på at kunne få 50.000 brugere i det danske marked i løbet af det kommende år. Men det må jo være op til brugerne selv, om de synes, at de har brug for hjælp til at handle ind i denne her jungle, siger Sven Philipsen, der er primus motor i udviklingen af appen og browserplugin ’et, som skal hjælpe forbrugerne, når de køber ind online ved at give dem information om produkterne undervejs i deres indkøb.

Annonce

De første kunder i hus

Målet er måske ikke helt urealistisk. I al fald har virksomheden allerede fået en god del brugere ind takket være et nyt samarbejde med de to danske interesseorganisationer Dansk Vegetarisk Forening og Plastic Change (miljøorganisation med fokus på plastikforurening, red.).

Begge har et ønske om at hjælpe deres medlemmer med at finde produkter, der enten er veganske, vegetariske eller fri for mikroplastik. Og netop det formål kan Eachthings platform hjælpe dem med.

- Det er klart, det selvfølgelig er en mulighed for os for at nå den målgruppe, som de har opbygget. Men omvendt har organisationerne forbrugere samlet omkring en sag, som de mangler værktøjerne til at gøre noget ved. Og det værktøj kan vi tilbyde dem, forklarer Katja Meyer, der arbejder på at øge kendskabet til Eachthing hos forbrugere, NGO’er og producenter.

Men det bliver ikke brugerne af Eachthings platforme, som firmaet skal tjene sine penge på. Det bliver derimod producenterne, som Eachthing satser på vil betale for at berige deres produktprofiler for at give forbrugerne et bedre indtryk af dem.

Om iværksætterne bag

Katja Meyer

  • 34 år
  • Fra Rødding ved Viborg
  • Uddannet civilingeniør
  • Tidligere medejer og direktør af Ladies First, Danmarks største netværk for karriere- og iværksætterorientende kvinder, med godt 13.000 medlemmer
  • Udnævnt som en af de mest inspirerende kvinder i det danske tech-miljø (Bootstrapping 2019)

Sven Philipsen

  • 34 år
  • Fra Ribe
  • Uddannet kandidat i informationsteknologi
  • Tidligere it-direktør i Vindenergi Danmark samt iværksætter gennem flere år
  • Er af et amerikansk medie blevet fremhævet som en af de 25 mest indflydelsesrige personer på Twitter, når det kommer til kunstig intelligens. Her har han en følgerskare på godt 40.000 brugere, som han deler viden og artikler om de nyeste tendenser indenfor kunstig intelligens med

- Vi vil jo gerne have alle produkter på platformen, så der bliver et basisniveau af information, som man ikke betaler for. Men derfra kan vi så udvide pakken, hvis de for eksempel er interesserede i, at forbrugerne får opskrifter med i skrift eller video, hvis de gerne vil give dem mere inspiration gennem billeder, vil knyttes sammen med influencers eller gerne vil give forbrugerne viden om, hvor produkterne kan købes, forklarer Sven Philipsen.

Og det tilbud har de første producenter nu sagt ja tak til.

- Producenterne ved godt, at gennemsigtighed bliver et krav. Det er ikke noget, som de kan få lov til at gøre frivilligt i fremtiden. De bliver nødt til at være åbne omkring, hvordan deres produkter er sammensat, og hvad for en klimamæssig og menneskelig påvirkning, de har. Så de er ret åbne, når vi snakker med dem, og vi er begyndt at onboarde de første producenter især indenfor de plantebaserede alternativer, siger Katja Meyer og tilføjer:

- Men det er klart, at formålet er, at vi skal have alle former for produkter og producenter på platformen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Et år med corona: Restaurantejer, sognepræst, selvstændig og butiksindehaver gør status på året der gik

AGF

David Nielsen efter sejr som kulmination på utrolig uge: - Nogle troede, at hængelåsen var røget af for os

Danmark

Formand for landets intensivlæger: - Børn med corona kan blive efterårets store udfordring

Annonce