Annonce
Danmark

På trods af flere registrerede tilfælde: Coronavirus ser fortsat ud til at være på retur

- Den smitte, der kommer udenfor Kina, får ikke lov at løbe frit nogle steder, forklarer Kåre Mølbak, faglig direktør hos Statens Serum Institut. Pressefoto
På trods af flere registrerede tilfælde af coronavirus i Kina, vurderer Statens Serum Institut fortsat, at virussen er på retur. Stigningen i antallet af smittede skyldes blot en ændret registreringspraksis, lyder det.

Virus: Det seneste døgn er antallet af registrerede smittetilfælde med coronavirus i Kina steget eksplosivt, og det kan få nervøsiteten til at stige blandt danskerne. Men det er der ingen grund til, lyder det fra Statens Serum Institut. Ifølge WHO skyldes stigningen blot, at Kina har taget en ny klinisk diagnosticeringsmetode i brug.

- Vores vurdering er fortsat, at virussen er på retur. Men vi er også klar over, at vi skal være kritiske over for de tal, der kommer fra Kina, og derfor lytter vi også meget til andre vurderinger af situationen. Vi følger med i, hvad der sker de næste uger, men vi er forsigtige optimister, siger Kåre Mølbak, faglig direktør i Statens Serum Institut.

Ændringen i antallet af registrerede tilfælde får derfor ikke sundhedsmyndighederne til at ændre anbefalinger.

- Danskerne skal tage det helt roligt. Hvis man har været i Kina og får symptomer, skal man selvfølgelig kontakte sundhedsvæsenet per telefon og få vejledning i, hvad man skal gøre. Men danskerne skal leve videre i deres liv uden bekymring, siger Kåre Mølbak.

I virkeligheden skal det stigende antal registrerede tilfælde ses som et positivt tegn, vurderer han.

- WHO siger, ændringen i deres registreringspraksis skyldes, at kineserne er nået længere i inddæmningsfasen, så nu er der fokus på også at registrere folk, der er meget mildt syge. Samtidig er der konstrueret flere sygehuse, og der er kommet flere laboranter og læger ud. Det er tegn på fremskidt, at de nu har en mere omhyggelig registreringspraksis, siger direktøren.

Annonce

- Kinas inddæmning virker

Samtidig med det høje antal smittede, slog antallet af dødsfald som følge af virussen også rekord onsdag. Men det bør heller ikke bekymre danskerne, vurderer direktøren fra Statens Serum Institut.

- Det er nogle patienter, der blev smittet for flere uger siden, som dør nu. Dødstal vil på den måde altid virke bagud under et udbrud, siger Kåre Mølbak.

Han oplyser, at endnu et godt tegn er, at 99 procent af smittetilfældene fortsat er registreret i Kina.

- De gør noget i Kina, der virker. Den smitte, der kommer udenfor Kina, får heller ikke lov at løbe frit nogle steder. Derfor ser det ud til, at inddæmningsstrategien kan lykkes, siger Kåre Mølbak.

Det er primært voksne og ældre, der i forvejen er svækkede, som bliver smittet med virussen. Det kan eksempelvis være ældre, der har en lungesygdom, en muskellidelse eller er i behandling for kræft. Sundhedsmyndighederne regner fortsat med, at dødeligheden er omkring 2 procent.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce