Annonce
Debat

På trods af udfordringer og kuldskærhed: Letbanen er fremtiden

"Jeg er stærkt uenig med flere borgerlige byrådspolitikere, som gerne vil stoppe snakken om letbaner. Selvfølgelig skal vi ikke stoppe med at snakke letbaner. Tværtimod: Snakken er kun lige begyndt, for letbaner er fremtiden i Aarhus", skriver Lars Ljungqvist. Arkivfoto: Kim Haugaard

DEBAT: Jeg er stærkt uenig med flere borgerlige byrådspolitikere, som gerne vil stoppe snakken om letbaner. Selvfølgelig skal vi ikke stoppe med at snakke letbaner. Tværtimod: Snakken er kun lige begyndt, for letbaner er fremtiden i Aarhus.

Når I siger, at I kæmper for flere elbusser, så lyder det da sympatisk. Bare husk at fortælle, at I sparker en åben dør ind. Alle går ind for elbusser frem for dieselbusser, så den forbedring kommer helt af sig selv, når bybusserne efterhånden bliver udskiftet. Elbusser og letbaner er ikke et ”enten-eller”, men et ”både-og”.

Der har været problemer med trafikken til og fra især Grenaa, og det er til stor gene for passagerne på den strækning. Modsat den indre strækning er der langt mellem togene. I fremtiden kommer der halvtimesdrift, men det er ikke i orden for de trafikanter, som stoler på, at letbanen kommer. Men letbanen ligger stadig med en pålidelighed højere end S-togstrafikken i København samlet set.

Nørreport-krydset er en udfordring, der kan løses. Der er helt sikkert udfordringer med trafikpropper ved Nørreport/Kystvejen. Nu er trafikken fra Molslinjen væk, men ja mere letbane vil give yderligere udfordringer. Det er modstanderne af letbanen rigtigt dygtige til at påpege.


Alt i alt: Letbanen lever, og den skal nok komme sig over sin ”vinterforkølelse”.


Hvad de ikke er så dygtige til at påpege er, at det heller ikke er problemfrit med flere og større busser til Aarhus Ø. Hvis man f.eks. vil lave en BRT-løsning til Brabrand frem for en letbane, så bliver der ingen BRT til Aarhus Ø. Der er ikke plads langs havnen, så busserne skal vendes ved rutebilstationen.

Løsningen er simpel og findes i forvejen i krydset. Der er en underføring ved Nørreport-krydset for cyklister. Laver man tilsvarende underføringer med samme lave højde kun til personbiler, kan krydset afvikle mere trafik uden, at letbanen får skylden for, at der er for mange biler på for lidt plads.

Alternativt kan man under- eller overføre letbanen i krydset. I Østberlin er der masser af store letbanekryds med krydsning i niveau uden, at det giver problemer, så det kan også lade sig gøre i Aarhus.

Letbanen er fremtiden. Alt i alt: Letbanen lever, og den skal nok komme sig over sin ”vinterforkølelse”. BRT er sikkert en god løsning på Ringvejen, men BRT kan ikke afvikle så meget trafik som en letbane og slet ikke med samme komfort. En letbane giver skinneeffekt og bidrager positivt til bymiljøet.

Folk vil gerne bo tæt ved letbanen helt modsat steder med stor biltrafik, og erhvervslivet vil gerne investere i byudvikling tæt ved letbanestop. Heldigvis er der et flertal af visionære byrødder, som går ind for letbane frem for BRT til Brabrand.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

På rundtur til de fredede bygninger i Aarhus: - Alt er gennemtænkt

Annonce