Annonce
Debat

På universitetet med ADHD og ordblindhed: Jeg er ikke så dum, som min 1. klasses-lærer sagde

"Jeg er ikke bekymret for at dele med de andre i gruppen, at jeg staver som en brækket arm, fordi jeg er ordblind, og har svært ved at sidde stille længe, fordi jeg har ADHD. Til gengæld mærker jeg en klump i halsen, når den sædvanlige reaktion er "wow, og du klarer virkelig universitetet?", skriver Sigrid Strunge Vetter. Tegning: Jens Nex

DEBAT: Jeg er i en ny arbejdsgruppe i et fag på Psykologisk Institut ved Aarhus Universitet. Jeg er ikke bekymret for at dele med de andre i gruppen, at jeg staver som en brækket arm, fordi jeg er ordblind, og har svært ved at sidde stille længe, fordi jeg har ADHD. Til gengæld mærker jeg en klump i halsen, når den sædvanlige reaktion er "wow, og du klarer virkelig universitetet?".

Gør min ADHD og dysleksi det urealistisk at tage en uddannelse ved universitetet? Havde jeg lyttet til min 1. klasses-lærer i sin tid og troet på, at jeg alligevel var for dum til at lære at læse, havde jeg aldrig siddet, hvor jeg gør i dag.


Det er på tide, vi som samfund stopper med at begrænse hinanden, men i stedet støtter hinanden i at kæmpe for at opnå det, vi selv vælger, at vi har behov for i tilværelsen.


Hvis andre med samme livsvilkår bliver mødt med samme reaktion, er jeg bekymret for, om de bliver skræmt væk fra hele uddannelsessystemet.

Og jeg siger ikke, vi skal tvinge alle unge i landet på universitetet, men blot, at vi skal passe på med at stigmatisere, hvem der har "ret" til de forskellige uddannelser. Lige så træt jeg er af, at folk er overraskede over, at jeg er kompetent akademiker, lige så træt var min sosu-veninde, når folk mente, hun "spildte" sit kloge hoved væk.

Det er på tide, vi som samfund stopper med at begrænse hinanden, men i stedet støtter hinanden i at kæmpe for at opnå det, vi selv vælger, at vi har behov for i tilværelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Midtbyskole tvunget til at spærre af for gæster med øl og smøger i skoletiden

Annonce