Annonce
Aarhus

P-hus ligger i ruiner, men: Overdækning af banegrav kan løse cyklisters problem

Behovet for cykelparkering er så stort, at cykelparkeringen på Bruuns Bro ikke rækker. Aarhus Kommune planlægger derfor en midlertidig cykelparkering ved Hallssti. Foto: Kim Haugaard

Mens p-hus for cykler ved Hallssti er sendt til tælling, arbejder Teknik og Miljø på midlertidig løsning.

AARHUS: Ud af ruinerne af parkeringshuset ved Hallssti rejser der sig nu en ny løsning, så cyklister kan parkere deres cykler centralt og under ordentlige forhold.

I første omgang en midlertidig løsning til parkering af cirka 200 cykler.

På længere sigt en permanent cykelparkering, integreret i den overdækning af banegraven, DSB Ejendomme vil sætte i værk i forbindelse med elektrificeringen af jernbanen mellem Fredericia og Aarhus.

Planen om at bygge et parkeringshus til 2000 cykler ved Hallssti ligger i ruiner, fordi huset vil komme til at ligge over vareindleveringen til Bruuns Galleri.

Og det har ikke været muligt at finde en løsning, så parkeringshusets støttepiller ikke gør Bruuns Galleris varegård ufremkommelig for lastbiler.

Aarhus Kommunes cykelekspert, Pablo Celis, forklarer, at Teknik og Miljø er i gang med at planlægge en midlertidig løsning i form af et dæk fra Hallssti ud over banegraven.

- Vi mener, at vi kan lave det uden at genere Bruuns Galleris vareindlevering, siger Pablo Celis.

Han skønner, at det midlertidige dæk kan etableres for cirka 250.000 kr.

- Vi forhandler med Bruuns Galleris ejer, Steen og Strøm, men jeg må understrege, at vi endnu ikke har en løsning forhandlet på plads, siger Pablo Celis.

Annonce

Vi forhandler med Bruuns Galleris ejer, Steen og Strøm, men jeg må understrege, at vi endnu ikke har en løsning forhandlet på plads

Pablo Celis, cykelekspert

Samlet løsning

Hvis det lykkes DSB Ejendomme at komme igennem med sin plan om at overdække banegraven og opføre en helt ny bydel, så er det planen at lave cykelparkering i forbindelse med overdækningen.

"Cykelparkering og taxa-flow tænkes integreret i helhedsplanen for projektet. I samarbejde med Aarhus Kommune vil der være mulighed for at indrette en samlet cykelparkeringsløsning til afløsning af den eksisterende cykelparkering på og ved Bruuns Bro," står der i det materiale, DSB har sendt til Aarhus Kommune.

Lykkes det at realisere banegravsoverdækningen, må cyklisterne klare sig med den midlertidige løsning ved Hallssti i 4-5 år.

Elektrificeringen af jernbanen mellem Fredericia og Aarhus, som overdækningen skal ske samtidig med, er planlagt til at foregå fra 2021 til 2023.

- Så måske ender historien alligevel lykkeligt, siger Pablo Celis.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce