Annonce
Aarhus

P-hus ligger i ruiner, men: Overdækning af banegrav kan løse cyklisters problem

Behovet for cykelparkering er så stort, at cykelparkeringen på Bruuns Bro ikke rækker. Aarhus Kommune planlægger derfor en midlertidig cykelparkering ved Hallssti. Foto: Kim Haugaard

Mens p-hus for cykler ved Hallssti er sendt til tælling, arbejder Teknik og Miljø på midlertidig løsning.

AARHUS: Ud af ruinerne af parkeringshuset ved Hallssti rejser der sig nu en ny løsning, så cyklister kan parkere deres cykler centralt og under ordentlige forhold.

I første omgang en midlertidig løsning til parkering af cirka 200 cykler.

På længere sigt en permanent cykelparkering, integreret i den overdækning af banegraven, DSB Ejendomme vil sætte i værk i forbindelse med elektrificeringen af jernbanen mellem Fredericia og Aarhus.

Planen om at bygge et parkeringshus til 2000 cykler ved Hallssti ligger i ruiner, fordi huset vil komme til at ligge over vareindleveringen til Bruuns Galleri.

Og det har ikke været muligt at finde en løsning, så parkeringshusets støttepiller ikke gør Bruuns Galleris varegård ufremkommelig for lastbiler.

Aarhus Kommunes cykelekspert, Pablo Celis, forklarer, at Teknik og Miljø er i gang med at planlægge en midlertidig løsning i form af et dæk fra Hallssti ud over banegraven.

- Vi mener, at vi kan lave det uden at genere Bruuns Galleris vareindlevering, siger Pablo Celis.

Han skønner, at det midlertidige dæk kan etableres for cirka 250.000 kr.

- Vi forhandler med Bruuns Galleris ejer, Steen og Strøm, men jeg må understrege, at vi endnu ikke har en løsning forhandlet på plads, siger Pablo Celis.

Annonce

Vi forhandler med Bruuns Galleris ejer, Steen og Strøm, men jeg må understrege, at vi endnu ikke har en løsning forhandlet på plads

Pablo Celis, cykelekspert

Samlet løsning

Hvis det lykkes DSB Ejendomme at komme igennem med sin plan om at overdække banegraven og opføre en helt ny bydel, så er det planen at lave cykelparkering i forbindelse med overdækningen.

"Cykelparkering og taxa-flow tænkes integreret i helhedsplanen for projektet. I samarbejde med Aarhus Kommune vil der være mulighed for at indrette en samlet cykelparkeringsløsning til afløsning af den eksisterende cykelparkering på og ved Bruuns Bro," står der i det materiale, DSB har sendt til Aarhus Kommune.

Lykkes det at realisere banegravsoverdækningen, må cyklisterne klare sig med den midlertidige løsning ved Hallssti i 4-5 år.

Elektrificeringen af jernbanen mellem Fredericia og Aarhus, som overdækningen skal ske samtidig med, er planlagt til at foregå fra 2021 til 2023.

- Så måske ender historien alligevel lykkeligt, siger Pablo Celis.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kloge ord om vanddragen: Vent med at flytte den

Vanddragen synger nu på sidste vers på Store Torv, efter at Aarhus Byråd onsdag besluttede, at den skal fjernes fra torvet og formentlig erstattes med noget andet kunst på stedet. Tilsyneladende har beslutningen bred opbakning i befolkningen - på en afstemning på stiften.dk forleden stemte 60 procent af deltagerne for, at den skal væk. Så det giver ikke nogen mening at diskutere længere, om den skal blive stående eller ej. Den sag er afgjort. Til gengæld giver det masser af mening at se fremad og diskutere, hvad der skal ske med torvet, når 'Torvenes Brøndsløjfe', som Vanddragen rettelig hedder, er væk. Den diskussion startede så småt på byrådsmødet, hvor et par klarsynede politikere hævede stemmen. SF's Jan Ravn Christensen manede til besindighed og advarede mod, at Vanddragen bliver fjernet over hals og hoved og efterlader et stort hul i torvets belægning, som derefter skal repareres for igen at blive brudt op, når en ny udsmykning er klar. Dér har han en vigtig pointe. Det vil være spild af penge at fjerne Vanddragen, før noget nyt er klar. DF's Knud N. Mathiesen har også en pointe i, at det er uværdigt og uhensigtsmæssigt at gemme dragen væk i et depot. Så han slår til lyd for, at der med det samme findes en ny placering, hvor kunstværket spiller bedre sammen med omgivelserne, end det var tilfældet på Store Torv. Og at private bygherrer kunne tænkes at ville sponsorere en flytning til et nyt område, hvor de har gang i noget byggeri, er vel heller ikke utænkeligt. Så lad os følge deres gode råd og få gang i en proces, som både handler om at give Store Torv en indretning og noget kunst eller udsmykning, som kan give mere liv på torvet, samt finder et nyt og bedre sted til Vanddragen. Lad os straks komme i gang med at diskutere det. Knud N. Mathiesen nævner selv Aarhus Ø, som et oplagt sted til Vanddragen, men ville det ikke bare blive samme historie dér, som det var på Store Torv: at vinden spreder vandet ud over et større område. Måske et kommende torv eller grønt område på Godsbane-området ville være mere velegnet?

Annonce