Annonce
Kultur

Papkasser, skrøbelige autoriteter og en rejsegrammofon: Hvem skal have prisen for årets forestilling?

Så er det igen blevet tid til at give den århusianske scenekunst et skulderklap. Vær med til at stemme på din favorit blandt de tre nominerede. Arkivfoto: Flemming Krogh
Hvilke scenekunstoplevelser gjorde størst indtryk på os i 2019? Vær med til at stemme, når Performing Arts Platform for syvende gang uddeler priser og skulderklap til det århusianske scenekunstmiljø ved en nytårskur på Brobjergskolen.
Annonce

AARHUS: Det lokale scenekunstmiljø er klar til at hædre de kolleger, som har gjort det ekstra godt i 2019.

"Scenekunstens Priser" er blevet en tradition, og det er nu syvende gang, at Performing Arts Platform uddeler priser.

Juryen har set godt og vel 50 forestillinger med århusiansk forankring i 2019 og har her i blandt udvalgt tre nominerede til "Scenekunstens Forestillingspris".

- Det har været en svær opgave i år, for der har været rigtig mange gode forestillinger. Der er blevet talt grundigt om dem alle, både de hele forestillinger og enkelte elementer. Når man skal finde tre, synes man jo altid, at man har valgt nogen fra, som også var gode. De tre valgte er dem, hvor forestillingen sidder en lille smule mere i kroppen bagefter, men det er ikke ensbetydende med, at de andre ikke har været seværdige, fortæller Charlotte Mors, leder af Performing Arts Platform.

Publikum kan stemme på, hvem der skal vinde Scenekunstens Forestillingspris. Den gik sidste år til Den Jyske Operas "Passageren".

Til gengæld vælger juryen, hvem der skal have Årets Applaus, som er scenekunstens ærespris. Årets Applaus gik sidste år til Andreas Constantinou for Genderhouse Festival.

Sidste år blev der også givet en nyindstiftet anerkendelse, Årets Pinspot, som gik til Scenekunsthus Aarhus, et samlingssted for det unge vækstlag.

Det er en anerkendelse, som ikke nødvendigvis gives hvert år, og denne gang bliver der ikke uddelt en 'Pinspot'.

- Vi har ikke haft en klar kandidat i år, men vi har nogle emner i kikkerten, som vi vil holde øje med i 2020, siger Charlotte Mors.

Der kan stemmes på de tre nominerede forestillinger frem til 17. januar klokken 12.

Du kan stemme her.

De nominerede er...

1. "[Pap-Kas]"

Forestillingen "[Pap-Kas]" af Hvid Støj Sceneproduktion blev vist som gæstespil på Aarhus Teater. Det er en forestilling for de ½ - 3-årige og deres voksne. Anna Ur Konoy og Kasper Daugaard Poulsen var på scenen sammen med en masse papkasser, der kom i spil på kreativ vis. PR-foto: Hvid Støj Sceneproduktion

"[Pap-Kas]" af Hvid Støj Sceneproduktion. Forestillingen blev vist som gæstespil på Aarhus Teater fra 3. december.

"Papkasser, der først står i pæn opstilling, men i løbet af forestillingen bliver brugt til at fremtrylle det ene legeunivers efter det andet. I deres leg holder de to skuespillere kontakt, ikke bare med hinanden, men også med deres publikum, så vi forestillingen igennem har del i legen med kasserne..."

"[Pap-Kas] forstår netop at holde balancen, så børn i dette aldersspænd (½ - 3 år) og deres voksne) er opslugte af, hvad der sker på scenen..."

"Det er tydeligt, at den ordløse forestilling er skabt ud fra en indsigt og en respekt for, hvad børn i den meget unge aldersgruppe bliver grebet af. Den tager både sin målgruppe og legen alvorligt – samtidig med at den serverer det hele i en stram scenografi og med en legesyg mågeklat i øjet."

2. "Manifest for skrøbelige autoriteter"

Mette Klakstein Wiberg, Durita Dahl Andreassen og Camilla Lau (foto) var på scenen i "Manifest for skrøbelige autoriteter", der var Nanna Cecilie Bangs første forestilling som husdramatiker på Aarhus Teater. Bang iscenesatte også den ærlige forestilling. Foto: Anna Marín Schram.

"Manifest for skrøbelige autoriteter". Forestillingen er skrevet af husdramatiker Nanna Cecilie Bang og blev vist på Aarhus Teater Studio fra 12. september. "På skift træder kvinderne frem og fortæller om deres uperfekte liv i et sprog, der er lige så åbent som en døgnkiosk og med en intimitet, som får selv mændene i salen til at mærke (fantom?)smerter, når der uden tøven tales om angsten for at få revet mellemkødet op under en fødsel. Kvindernes almene menneskelige usikkerhed er så genkendelig, at begge køn hengiver sig til deres uforbeholdne/utilslørede fremstilling af de meget private emner..."

"De tre kvinder spiller med uafbrudt nærvær og helt uden ironi (..) Det er så overbevisende, at vi indimellem glemmer, det er skuespil."

"Nanna Cecilie Bang har iklædt sin dramatiske og punkpoetiske tekst tre stærke kvindestemmer i en lyrisk ordeksplosion, hvis fragmenter rammer tilskueren i et sådant omfang, at man går der fra med fornemmelsen af en helhed."

3. "Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon"

Tre skuespillere, Connie Tronbjerg, Peter Seligmann og Bodil Alling, et langbord og enkle virkemidler udgjorde grundstenene i Teatret Gruppe 38s forestilling "Tænk hvis jeg havde en rejsegrammofon", der var en parafrase over "Babettes gæstebud". Foto: Jens Thaysen

"Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon". Teatret Gruppe 38 i samarbejde med Teatret Møllen, teater2tusind og Carte Blanche. Vist på Teatret Gruppe 38 fra 8. marts 2019.

"Et langt bord. Der sidder tre skuespillere. De sidder og fortæller historien, som udspiller sig langt mod nord i en lille by, hvor der bor knugede mennesker, som er klædt i mørkt tøj, spiser øllebrød og klipfisk og kigger ned, når de går. De tre skuespillere bliver siddende. De bygger byen langt mod nord med små træklodser og pinde, og vi ser tydeligt det golde landskab for os... Med sagte varme stemmer og en ræv bag øret, fortæller de..."

"Fortællingen hersker og skaber billeder og indtryk, som de fraværende teatereffekter aldrig kan komme på højde med. Her røres publikums hjerte så blidt og kraftfuldt, at selv de mest mobilafhængige glemmer skærmen for en stund. Historien VIL ind - og det kommer den."

Stem på din favorit

Performing Arts Platform, Aarhus' udviklings- og netværksplatform for scenekunst, uddeler to priser til det århusianske scenekunstmiljø: Scenekunstens Forestillingspris (Årets Forestilling) og Årets Applaus (Scenekunstens Ærespris). Det sker ved en nytårskur på Brobjergskolen fredag 17. januar klokken 16-18.

Juryen består af Astrid Guldhammer, Dorthe Hansen Carlsen, Erik Farmann, Mette Rønne og Jakob D. A. Nicolaisen.

Årets Forestilling bliver afgjort af publikum, mens juryen bestemmer, hvem der skal have Årets Applaus.

Publikum kan stemme på de tre nominerede forestillinger frem til 17. januar klokken 12.

Du kan stemme her.

De nominerede til Årets Forestilling 2019 (Scenekunstens Forestillingspris):

1. "[Pap-Kas]", vist som gæstespil på Aarhus Teater, produceret af Hvid Støj Sceneproduktion.
Medvirkende: Anna Ur Konoy og Kasper Daugaard Poulsen

2. "Manifest for skrøbelige autoriteter", Aarhus Teater Studio. Tekst og iscenesættelse: Nanna Cecilie Bang.
Medvirkende: Mette Klakstein Wiberg, Durita Dahl Andreassen, Camilla Lau

3. "Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon", Teatret Gruppe 38 i samarbejde med Teatret Møllen, teater2tusind og Carte Blanche.
Medvirkende: Connie Tronbjerg, Peter Seligmann, Bodil Alling

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Sommerjazzen er i fuld sving

AGF

Ingen Benjamin længere: Hvidt har taget store skridt i AGF

Annonce