Annonce
Aarhus

Parti: Vandflyveren Aarhus-København skal være elektrisk

Sæt strøm til vandflyveren mellem Aarhus og København, lyder det nu fra Enhedslisten. Hvad siger selskabet bag, Nordic Seaplane, til den melding? Læs det noget overraskende svar i artiklen. Foto: Jens Nørgaard Larsen / Ritzau Scanpix
Skal Nordic Seaplane til at flyve med elektriske flyvemaskiner mellem Aarhus og København? Ja, mener parti. Men hvad siger selskabet?

AARHUS: Vandflyveren mellem Aarhus og København skal ikke længere lette i røg og damp. Den skal erstattes med en elektrisk flyvemaskine.

Det mener Enhedslisten.

Og nej, intet tyder på, at forslaget er fremsat efter svampeindtagelse eller rygning af sjov tobak eller noget, der ligner. Det er 100 procent seriøst ment, forklarer Peter Hegner Bonfils, vikarierende byrådsmedlem for Enhedslisten.

- Det lyder måske som fremtidsmusik. Men lige præcis hvad angår mindre vandfly sker der en rivende udvikling på det her område i øjeblikket, siger han.

Han blev opmærksom på markedet for vandflyvere under en tur med teknisk udvalg til Vancouver i Canada for et par år siden. Og siden har han nærmest som en hobby fulgt markedet tæt.

- Den største operatør af vandfly i Nordamerika, Harbour Air, har annonceret, at de elektrificerer hele deres flåde inden for en årrække. Det sker i et samarbejde med firmaet magniX. Der sker virkelig meget på det her område, forklarer han.

En hurtig og rettidig elektrificering vil fremtidssikre vandflyvningen fra Aarhus, og det kan sagtens lade sig at gøre, mener Enhedslisten.

- Harbour Air vil flyve mellem Seattle og Vancouver. Der er 193 kilometer. Mellem Aarhus og København er der i fugleflugtslinje 157 km.

Annonce

Den lange ende

Enhedslisten foreslår konkret, at elektrificeringen af vandfly skal indgå i den kommende grønne transportplan. Og at kommunen efter nærmere at have undersøgt sagen fastsætter en tidshorisont for elektrificeringen.

Men hov, det er jo altså en privat virksomhed og ikke et kommunalt firma, som flyver på ruten. Kommunen kan vel ikke blande sig i, hvad Nordic Seaplanes skal gøre?

- Nej, ikke direkte. Men det er jo kommunen, som skal give tilladelse til flyvning med vandfly fra Aarhus. Og kommunen kan jo vælge at lade tilladelsen betinge af elektrificering eller en hybrid løsning, siger Peter Hegner Bonfils.

Med andre ord siger han, at det er kommunen, der har fat i den lange ende.

- Vi er med

Elektriske fly - hvad siger Nordic Seaplane til den melding? Enhedslistens forslag vil vel blive mødt med en overdøvende latter af nogenlunde samme decibel som en vandflyverstart på Aarhusbugten?

Nej, slet ikke.

- Lige så hurtigt, som det kan lade sig at gøre med elektriske fly, er vi med. Vi er nok dem, der er allermest interesseret i den her teknologi. Jeg kender alt til den, og jeg følger også med i udviklingen i Harbour Air, siger Lasse Rungholm, administrerende direktør og partner i Nordic Seaplane.

- Det er langt billigere for os at flyve med elmotor end med jetmotor. En traditionel motor til en vandflyver kan holde i 3600 timer og koster to millioner kroner at købe. Efter 3600 timer skal du købe en ny motor til to millioner kroner. En elmotor skal bare ses efter regelmæssigt, så kører den. Og driften er billig.

Så tilføjer Lasse Rungholm:

- Det kan bare ikke lade sig gøre endnu.

- Det kan ikke lade sig gøre?

- Nej. Ikke endnu. Teknologien til energiopbevaring er endnu ikke på plads, siger han.

- En Tesla kan kun køre 200 kilometer, hvis den får fuld gas, og vi skal bruge motorkraft, der svarer til to Teslaer. Samtidig skal vi kunne flyve i to timer i træk, for vi skal jo også tilbage. Det vil sige, at vi har brug for motorkraft som fire Teslaer. Det går ikke i et vandfly.

- Der vil gå mange år

- Men Enhedslisten er tæt på at påstå, at det her snart kan lade sig at gøre?

- Ja, men det kan det ikke. De ved ikke, hvad de snakker om, siger Lasse Rungholm.

Han tør ikke sige, hvornår der kan sættes strøm til vandflyveren.

- Der vil gå mange år. Men lige så snart, det er muligt, står vi på spring, siger han.

Enhedslisten fastholder - med udgangspunkt i de nordamerikanske erfaringer på området - at teknologien snart er på plads.

Der bliver noget at snakke om i byrådet. Forslaget fra Enhedslisten skal diskuteres onsdag 26. juni - altså om knap to uger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

AGF slog Horsens i tirsdags-test

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Aarhus For abonnenter

Omdiskuteret plejecenter skal forblive privat: Aarhus Kommune vil give firma flere år som boss i Bøgeskovhus

Annonce